WYDARZENIA
Spotkania Transportowe 2025 ponownie w Wielkopolsce
Spotkania Transportowe kontynuują wiosenne „tournée” po Polsce, dostarczając najnowszej wiedzy, praktycznych wskazówek i stanowiąc doskonałą okazję do nawiązania przydatnych kontaktów i relacji biznesowych. Tym razem, 15 kwietnia 2025 odwiedziliśmy Wielkopolskę.
POJAZDY
Volvo Trucks europejskim liderem
Po raz pierwszy Volvo Trucks objęło pozycję lidera rynku samochodów ciężarowych o dużej ładowności w Europie. W 2024 r. firma miała łączny udział w rynku europejskim na poziomie 17,9%, a w regionie zarejestrowano 56 331 samochodów ciężarowych marki Volvo.
Scania i PepsiCo Polska na drodze do dekarbonizacji transportu
Producent samochodów ciężarowych i jeden z liderów na rynku przekąsek i napojów nawiązują strategiczne partnerstwo, które ma na celu ograniczenie emisji CO2 w transporcie. Pierwszym etapem projektu jest włączenie do floty PepsiCo elektrycznego ciągnika siodłowego Scania, który zastąpi pojazd spalinowy w codziennych przejazdach między zakładami firmy.
300-tysięcy DAFów z pełnym pakietem serwisowym
Firma PC Logistic z Dębicy rozbudowała swoją flotę o kolejne 15 pojazdów nowej generacji DAF XG wraz z 5-letnimi pakietami MultiSupport, które zapewniają mobilność i ochronę pojazdów. Umowa zawarta przez firmę z Podkarpacia to jednocześnie jubileuszowy, 300-tysięczny kontrakt MultiSupport dostarczony przez markę DAF.
Półtora tysiąca gazowych IVECO S-Way LNG w Polsce
IVECO Poland uroczyście przekazało 1500. pojazd ciężarowy IVECO S-Way napędzany ciekłym gazem ziemnym (LNG) sprzedany w Polsce firmie Targor-Truck Sp. z o.o.
HVO100 – realna alternatywa dla diesla i znacząca redukcja emisji
Raben Transport, jako partner logistyczny Leroy Merlin Polska, aktywnie wspiera wdrażanie innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań w transporcie. Współpraca w zakresie wykorzystania biopaliwa HVO100 (Hydrotreated Vegetable Oil) w przewozach to kolejny krok w stronę zielonej logistyki i redukcji emisji CO₂ nawet o 90%.
ZARZĄDZANIE TRANSPORTEM
Badanie praktyk rynkowych zleceniodawców
Trwający już prawie dwa lata kryzys na rynku przewozów drogowych wzmocnił pozycję nadawców, spedytorów i innych podmiotów zlecających przewozy drogowe. Trudno się temu dziwić, gdyż jest to normalna reakcja rynkowa na sytuację, w której popyt na usługi transportu drogowego jest mniejszy od podaży tych usług. Podaży zbudowanej jeszcze w okresie bardzo dobrej koniunktury poprzedzającej obecny kryzys.
Jakie zmiany czekają sektor TSL w 2025 roku?
Rok 2025 przyniesie szereg zmian prawnych, technologicznych i operacyjnych, które znacząco wpłyną na sektor transportu, spedycji i logistyki. Od nowych regulacji celnych, przez wdrożenie zaawansowanych technologii, po zmieniające się wymagania środowiskowe – przedsiębiorstwa będą musiały dostosowaćsię do nowych realiów, by utrzymać swoją konkurencyjność.
Branża TSL na ostrym zakręcie – dług rośnie, perspektywy niepewne
Branża transportowo-spedycyjno-logistyczna (TSL) w Polsce znalazła się w trudnej sytuacji. Wzrost zadłużenia, problemy płynnościowe oraz zmienność kosztów operacyjnych wymuszają na przedsiębiorcach redefinicję sposobu zarządzania finansami i ryzykiem. Dane Krajowego Rejestru Długów (KRD) pokazują, że w kwietniu 2025 roku „łączne zadłużenie sektora osiągnęło 1,59 mld zł, co oznacza wzrost o 19 proc. rok do roku i aż o 37 proc. w ciągu trzech lat.
Teleroute 2024: Wzrost o 128%! Kryzys to nie przeszkoda by działać.
Rok 2024 nie był łaskawy dla branży transportowej – recesja w Niemczech, słabnące euro, rosnące koszty pracy, ekologiczne zobowiązania i niepewność polityczna, zwłaszcza związana z wyborami w USA, postawiły wielu przewoźników przed koniecznością przedefiniowania swojej strategii. W tym trudnym krajobrazie
gospodarczym jednym z jasnych punktów okazała się europejska giełda transportowa Teleroute, która urosła aż o 128%.
HT Trucks & Parts – kompleksowe wsparcie dla branży transportu drogowego
W dobie rosnącej konkurencji na europejskich szlakach transportowych, przewoźnicy drogowi stają w obliczu coraz wyższych wymagań dotyczących niezawodności floty, minimalizacji czasu postoju oraz optymalizacji kosztów operacyjnych. Szeroka, ale precyzyjnie ukierunkowana oferta HT Trucks & Parts, w połączeniu z unikalnym w skali kraju obiektem Hegelmann Hub Poland są odpowiedzią na te wyzwania.
Między stacją a strategią – jak firmy transportowe mogą zyskać na zmienności cen paliw?
W pierwszym kwartale 2025 roku ceny paliw w Polsce były zaskakująco stabilne. Benzyna i olej napędowy potaniały średnio o 2 grosze za litr, a w hurcie ceny diesla spadły nawet o 3,5 proc. To dobra wiadomość dla firm z branży transportowej i logistycznej, które – po miesiącach niepewności – mogły odetchnąć. Ale to też moment, w którym warto zadać sobie pytanie: jak lepiej planować zakupy paliwa, by nie być zdanym na łaskę nagłych zmian na rynku?
Branża TSL w 2025 pod znakiem cyfryzacji, bezpieczeństwa i strategicznej restrukturyzacji
Transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja przedsiębiorstw – to tylko niektóre z trendów, które będą kształtować branżę TSL w 2025 roku. To odpowiedź na globalne wyzwania, nowe regulacje prawne oraz zmieniające się oczekiwania klientów. Konieczna jest strategiczna adaptacja do zmieniających się warunków rynkowych.
TSL na rozdrożu: efektywność kluczem do dalszego rozwoju?
Polskie przedsiębiorstwa transportowe od lat są siłą napędową europejskiego rynku przewozów, odpowiadając za ok. 20% całego wolumenu. Ten wypracowany przez lata wynik wydaje się być jednak swoistym sufitem trudnym do przebicia.
Pięć pułapek czyhających na firmę transportową
Polska branża transportowa wciąż pozostaje najmocniejsza na kontynencie, ale w czasach kryzysu i rosnących kosztów utrzymanie rentowności staje się coraz trudniejsze. Na przedsiębiorców czeka wiele pułapek, których skutki mogą być zgubne nawet dla świetnie funkcjonującej firmy. Ich kumulacja wywołuje efekt domina, który kończy się upadłością lub bankructwem.
Odroczenie obowiązkowego raportowania ESG – szansa dla branży transportowej
16 kwietnia 2025 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej opublikowano dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady odraczającą terminy obowiązkowego raportowania informacji o zrównoważonym rozwoju zgodnie z dyrektywą CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive). Nowe regulacje przynoszą branży transportowej, a także wielu innym sektorom, tak potrzebny czas na przygotowanie się do nowych obowiązków sprawozdawczych
PRAWO
Spółka z o.o. na zakręcie czy na autostradzie do sukcesu? Jak dobrze zawrzeć umowę spółki i nie żałować – poradnik z pozycji eksperta prawa gospodarczego
Wiele osób działających w branży transportowej, dynamicznej i nierzadko nieprzewidywalnej, prędzej czy później staje przed decyzją: „zakładamy spółkę”. Najczęściej wybieranym typem jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (sp. z o.o.) – forma prawna, która oferuje względne bezpieczeństwo, elastyczność i ochronę prywatnego majątku wspólników. Ale czy każda spółka z o.o. to rzeczywiście bezpieczna przystań? Klucz tkwi w… dobrze skonstruowanej umowie spółki.
Jak chronić się przed oszustwami i kradzieżami ładunków?
Kradzieże ładunków pozostają jednym z największych wyzwań w branży transportowej. Choć klasyczne metody kradzieży, takie jak napady na kierowców, są dziś rzadsze, przestępcy coraz częściej sięgają po zaawansowane metody cybernetyczne oraz manipulacje danymi. Odpowiednia ochrona prawna i ubezpieczeniowa może znacząco zmniejszyć ryzyko oraz ograniczyć straty wynikające z takich zdarzeń.
Kiedy warto odwołać się od kary nałożonej za granicą?
Każdego roku tysiące polskich firm transportowych i przewoźników, realizujących przewozy międzynarodowe, otrzymują mandaty lub grzywny, które mogą sięgać dziesiątek, a nawet setek tysięcy złotych. Czy zawsze warto się od nich odwoływać? W wielu przypadkach tak – ale trzeba wiedzieć, kiedy walczyć, a kiedy zapłacić i uniknąć dalszych problemów. A wszystko oczywiście zależy od okoliczności oraz rodzaju nałożonej kary.
Windykacja polubowna – realna pomoc w przypadku braku terminowych płatności?
Problemy z terminowymi płatnościami szczególnie dotkliwie odczuwają przedsiębiorstwa z branży TSL. Opóźnienia w spłacie należności mają tu silny i bezpośredni wpływ na stabilność działalności. W 2024 roku odnotowano 11% wzrost zaległości finansowych wśród firm transportowych, spedycyjnych i logistycznych. W takich warunkach, wielu przedsiębiorców decyduje się na działania sądowo-egzekucyjne, traktując je jako ostateczność. Czy warto jednak od razu podejmować tak drastyczne kroki?
Wynajem pojazdów zarejestrowanych za granicą – nowe przepisy już obowiązują
Pod koniec ubiegłego roku w życie weszły przepisy, które wprowadzają nowe zasady użytkowania pojazdów zarejestrowanych za granicą w przewozach drogowych rzeczy, zezwalając na czasowe korzystanie z wynajmowanego pojazdu bez kierowcy.