Za nami Spotkania Transportowe 2025 w Katowicach

C

24-03-2025

Spotkania Transportowe zawitały do Katowic, gdzie 20 marca 2025 odbyła się druga odsłona wiosennej edycji tej cyklicznej konferencji merytoryczno-biznesowej, kierowanej do przewoźników transportu drogowego.

„Spotkania Transportowe” to wydarzenie organizowane regularnie przez redakcję TSL Biznes i Truck Biznes, stanowiące platformę wymiany doświadczeń dla kluczowych graczy sektora transportowego, w tym przedstawicieli firm, ekspertów oraz decydentów. Tegoroczna edycja koncentruje się na aktualnych wyzwaniach i innowacyjnych rozwiązaniach w zakresie transportu drogowego, spedycji oraz zarządzania flotą ciężarową. Uczestnicy mają okazję pogłębić swoją wiedzę oraz uczestniczyć w dyskusjach z czołowymi specjalistami branżowymi.

Katowicką konferencję otworzyła prelekcja Damiana Bartnikowskiego, który zwrócił uwagę uczestników na kluczowe aspekty kontroli przewoźników w 2025 roku. Branża transportowa znajduje się w grupie podwyższonego ryzyka, co sprawia, że jest często kontrolowana przez instytucje takie jak PIP, ZUS oraz ITD. W tym roku szczególną uwagę służby kontrolne poświęcą firmom posiadającym licencję międzynarodową, które nie wykazują przeciętnego wynagrodzenia w deklaracjach ZUS. Kontrola obejmie wszystkie składniki przychodu pracowników, w tym w szczególności zwroty kosztów podróży służbowych, wydatki na sanitariaty oraz zakup odzieży roboczej.

Angelika Brzezicka z CRT Partner omówiła kwestię transparentności i kontroli kosztów w transporcie, koncentrując się na sposobach unikania ukrytych opłat oraz optymalizacji wydatków na paliwo i opłaty drogowe. Jest to szczególnie istotny temat, ponieważ koszty paliwa mogą stanowić nawet 40% wszystkich wydatków operacyjnych firm transportowych. Co więcej, nawet 15% przedsiębiorstw może przepłacać za paliwo z powodu braku kontroli nad cenami, tankowania na drogich stacjach lub dodatkowych, ukrytych opłat na fakturach.

Marcin Kutzmann z Teleroute przypomniał uczestnikom, jak istotna jest weryfikacja kontrahentów oraz jakie zagrożenia cyfrowe wiążą się z korzystaniem z giełd transportowych. W swojej prelekcji omówił kluczowe kwestie, takie jak ryzyko kradzieży tożsamości, wyłudzenia oraz inne cyberzagrożenia. Przedstawił również rozwiązania stosowane przez Teleroute, które pomagają minimalizować te ryzyka.

Sebastian Szynkiel z Krajowego Rejestru Długów Grupy Kaczmarski przedstawił uczestnikom aktualną koniunkturę oraz sytuację gospodarczą w branży TSL w Polsce, zwracając szczególną uwagę na skalę problemów płatniczych. Zadłużenie dotyczy zarówno firm transportowych wobec ich kontrahentów, jak i długów względem sektora TSL. Często powiązane jest to również z wydłużanymi terminami płatności, które negatywnie wpływają na płynność finansową przedsiębiorstw.

Marek Herma z firmy LONTEX wykazał zalety automatycznych systemów analizy czasu pracy kierowców. Dzięki automatycznemu pobieraniu i analizie danych narzędzia te umożliwiają precyzyjne rozliczanie oraz pomagają unikać kosztownych naruszeń przepisów.
Daria Litwin reprezentująca kancelarię LION Claim przypomniała przewoźnikom, że wielu z nich nadal ma możliwość odzyskania odszkodowań wynikających ze zmowy cenowej producentów pojazdów ciężarowych. Podkreśliła, że zmowy cenowe stanowią jedno z największych zagrożeń dla wolnego rynku, a brak reakcji na tego typu praktyki może być postrzegany jako ciche przyzwolenie na nieuczciwe działania.

Konrad Urban z kancelarii Transportowej Transfer przybliżył przewoźnikom zmiany w nowelizacji ustawy o transporcie drogowym z dnia 21 listopada 2024 roku, które dotyczą m.in. wykorzystywania pojazdów najętych. Prelegent zaprezentował także projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz ustawy „Prawo przewozowe” z dnia 16 grudnia 2024 roku. Omówił kluczowe zmiany przepisów, w tym te dotyczące pośrednictwa w przewozie rzeczy oraz wysokości kar za niektóre wykroczenia. W drugim wystąpieniu Konrad Urban skupił się na aspektach prawnych zatrudniania kierowców i najczęściej popełnianych błędach, które mogą prowadzić do poważnych konsekwencji dla przewoźników, takich jak błędy w formułowaniu umowy o pracę lub niewłaściwe rozwiązanie umowy.

Mariusz Kleban z agencji celnej PORTALLS rozszerzył wiedzę branży transportowej o kwestie związane z czasowym składowaniem oraz tzw. miejscem uznanym w kontekście przepisów prawa celnego. Rozszerzenie działalności przewoźników o dodatkowe usługi, takie jak czasowe składowanie w miejscu uznanym czy prowadzenie składu celnego, może stanowić istotną przewagę konkurencyjną. Takie rozwiązania pozwalają firmom transportowym wyróżnić się na rynku oraz zwiększyć przychody, co ma szczególne znaczenie w wymagającym i konkurencyjnym środowisku transportu drogowego.

Katowicka konferencja była też miejscem debaty, w której udział wzięli Piotr Ozimek z EPO Trans, Marek Chudy z TSL Antowiak oraz Michał Pakulniewicz z Polskiego Instytutu Transportu Drogowego. Dyskusja koncentrowała się na najnowszym raporcie Polskiego Instytutu Transportu Drogowego Transport w Europie – luty 2025, który wskazuje na niedobór mocy przewozowych w Europie, ze szczególnym uwzględnieniem kierunków, gdzie dostępność ciężarówek jest najbardziej ograniczona. Ekspert z PITD przybliżył aktualną sytuację na europejskich rynkach, gdzie pesymistyczna koniunktura nadal utrzymuje się na wysokim poziomie. Ma to bezpośredni wpływ na branżę transportową, w której odnotowuje się wyraźny spadek rejestracji nowych pojazdów. W połączeniu z wysokimi kosztami paliwa i stagnacją stawek przewozowych prowadzi to do sytuacji, w której na niektórych trasach zaczyna brakować mocy przewozowych.
Uczestniczący w panelu przewoźnicy, w tym Piotr Ozimek, podzielili się swoimi obserwacjami, podkreślając, że obecna niestabilność w sektorze transportu stanowi najpoważniejszy kryzys ekonomiczny tej branży od co najmniej 25 lat.

Wymiana doświadczeń i aktualna wiedza

Spotkania Transportowe to nie tylko okazja do poszerzenia wiedzy o przepisach i trendach, które kształtują przyszłość branży transportowej, ale również możliwość zapoznania się z nowoczesnymi technologiami oraz rozwiązaniami wspomagającymi działalność firm transportowych. Uczestnicy mieli także szansę na bezpośrednią wymianę doświadczeń oraz zdobycie praktycznych wskazówek, które mogą przynieść korzyści ich firmom. Spotkania te stanowią doskonałą okazję do networkingu i nawiązywania nowych kontaktów biznesowych.

Kolejne edycje konferencji „Spotkania transportowe 2025” odbędą się 15 kwietnia w Poznaniu, 13 maja w Krakowie oraz 10 czerwca we Wrocławiu. Udział w wydarzeniu pozostaje bezpłatny dla właścicieli, menedżerów firm transportowych oraz pracowników działu transportu drogowego w firmach produkcyjnych i dystrybucyjnych.

Szczegółowy harmonogram oraz formularz zgłoszeniowy dostępne są na stronie internetowej: 2025.SpotkaniaTransportowe.pl

 

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
Truck & Van 03/2021
TSL Biznes 03/2021
C