Suzuki Jimny to niewielka terenówka, której konstrukcja oparta jest na ramie nośnej gwarantującej m.in. zachowanie maksymalnej sztywności nadwozia – niezwykle istotnej podczas jazdy w terenie. W przeciwieństwie do współczesnych SUVów, pozwala on na odrobinę (a nawet więcej) szaleństwa poza drogami utwardzonymi. Trzeba jednak pamiętać, że przy częstych tego typu wypadach na łono natury, musimy liczyć się z tym, że pewne elementy samochodu będą zużywać się wcześniej niż w przypadku typowej osobówki.

Po 1 – Układ kierowniczy
Jazda w terenie to niepodważalny sprawdzian dla samochodu terenowego. Tyczy się to nie tylko jego pierwszego wyjazdu poza asfalt, ale przede wszystkim każdego kolejnego wypadu w niedostępne dla zwykłej osobówki miejsce. Sporo osób wydaje się zapominać o tym, że im częściej wyjeżdżamy samochodem w teren, tym bardziej narażamy jego poszczególne elementy na nadwyrężenie. Pierwszym z zespołów który należy sprawdzić po każdej odbytej wyprawie jest układ kierowniczy. Chociaż nie jest to układ, który jakoś szczególnie psuje się w małym Jimny’m, to mimo to dobrze jest skontrolować stan końcówek i drążków kierowniczych. Najprostszym sposobem na zweryfikowanie ich stanu jest, sprawdzenie luzów na kierownicy. Wystarczy pokręcić kierownicą w lewą i prawą stronę przy jednoczesnej obserwacji kół. Jeśli zaobserwujemy luz na kierownicy przekraczający 15 stopni jej obrotu, oznaczać to może konieczność naprawy:

• Drążków kierowniczych
• Końcówek drążków kierowniczych (przegubów)
• Przekładni kierowniczej

Z odpowiednimi oponami Jimny jest w stanie zdziałać cuda – fot. Pixabay.com

Po 2 – Sprzęgło
Podczas jazdy w terenie po nieprzyjaznych samochodom górach, dolinach czy mokradłach, w znacznym stopniu obciążane jest również sprzęgło. W przypadku 5 stopniowej ręcznej skrzyni biegów montowanej w małym Suzuki, sprawność tego podzespołu możemy skontrolować w prosty sposób. Podczas jazdy, zanim sprzęgło rozłączy skrzynię od silnika, powinno nam się udać wcisnąć pedał na głębokość około 2-3 cm. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku „wyciskania” pedału sprzęgła. Podczas postoju na załączonym biegu i z wciśniętym sprzęgłem, powinno nam się udać wycisnąć pedał na odległość 2-3 cm zanim auto ruszy. Wszelkie odstępstwa od tej reguły (np. konieczność dociśnięcia sprzęgła do samej podłogi przed rozłączeniem), mogą oznaczać konieczność naprawy:

• Kompletnego sprzęgła
• Łożyska oporowego
• Linki sprzęgła

W przypadku linki, może wystarczyć jedynie jej odpowiednia regulacja.

Po 3 – Układ napędowy
To zdecydowanie ta część terenówki, która najbardziej dostaje w kość.
Jimny nie jest tu wyjątkiem. Dołączany napęd 4×4, reduktor, blokada mechanizmów różnicowych, tutaj może wydarzyć się naprawdę wiele. Pierwsze co może rzucać się w oczy to wycieki oleju z mostów, a w przypadku skrzyni automatycznych, również wycieki oleju przekładniowego. W przypadku Jimny’ego strzelanie czy szumy podczas jazdy po intensywnym użytkowaniu w terenie oznaczać mogą konieczność naprawy:

• Przeguby napędowe
• Łożyska kół
• Poduszki silnika
• Podzespoły wewnętrzne przedniego lub tylnego mostu

Układ napędowy to jedna z zalet małego Suzuki – fot. Pixabay.com

Po 4 – Zawieszenie
Kolejny zespół elementów, któremu najbardziej dostaje się podczas jazdy po bezdrożach.
W Jimny’m zastosowano zawieszenie zależne, które można nazwać typowym dla prawdziwych terenówek. W połączeniu ze sprężynami śrubowymi i wahaczami wzdłużnymi, gwarantuje ono idealny kontakt kół z nawierzchnią w każdym terenie. Niestety typowa dla małej terenówki jest korozja, która dopada zarówno podwozie jak i elementy zawieszenia, dlatego przy zakupie Jimny’ego z drugiej ręki warto zainwestować w porządną konserwacje podwozia. Naprawy zawieszenia dotyczą zazwyczaj wymiany:

• Wahaczy
• Sprężyn
• Amortyzatorów
• Łączników stabilizatora

Aby dowiedzieć się więcej o zawieszeniu, przeczytaj artykuł o amortyzatorach samochodowych na blogu motochemia.pl.

Po 5 – Hamulce
Hamulce w terenie są tak samo istotne jak dobre zawieszenie czy napęd na 4 koła. W tym przypadku jednak nie ma żadnych sztuczek, czy odstępstw w stosunku do układu hamulcowego wykorzystywanego w osobówkach. W Jimny’m hamulce są i działają bardzo dobrze zarówno w trasie jak i poza nią. Po zabawie w terenie warto jednak skontrolować ich sprawność. Dobiegające do naszych uszu huczenie podczas hamowania może oznaczać zarówno zanieczyszczenie tarczy lub klocków, jak i ich zużycie. Jeśli nie jesteśmy w stanie zweryfikować tego samodzielnie, warto udać się do mechanika. Poważniejszą awarią jest jednak defekt zamkniętego układu płynu hamulcowego. Jeśli po wyprawie do lasu lub inny teren hamulec zacznie powoli „wpadać w podłogę” należy niezwłocznie zatrzymać pojazd i przerwać jazdę. W Jimny’m serwis układu hamulcowego dotyczyć będzie:

• Tarczy hamulcowych
Klocków hamulcowych do Suzuki Jimny
• Bębnów hamulcowych
• Szczęk hamulcowych
• Cylinderków hamulcowych

Jimny radzi sobie całkiem nieźle zarówno w lesie jak i w miejskiej dżungli – fot. Pixabay.com

Po 6 – Układ chłodzenia
Ostatnim układem, który warto sprawdzić w naszej małej terenówce po zabawie w terenie jest układ chłodniczy. Jazda przez kamienie, gałęzie, żwir czy obfite błoto, to idealne warunki do uszkodzenia tak delikatnego podzespołu jakim jest chłodnica silnika, czy też orurowanie od niej odchodzące. Jednak w tym wypadku nie tylko uszkodzenie jest groźne. Zalepienie chłodnicy błotem, a więc i odcięcie dostępu do powietrza może w prosty sposób doprowadzić do przegrzania silnika. Warto również zadbać o płyn chłodniczy, którego kondycję sprawdzimy przy pomocy glikometru. Jeśli zamiast płynu w układzie znajduje się woda, warto ją wymienić przed zimą, aby nie doprowadzić do jej zamarznięcia w układzie.

Suzuki Jimny to wdzięczne autko terenowe, które radzi sobie całkiem nieźle zarówno w lesie jak i w miejskiej dżungli. Podobnie jak inne auta terenowe wymaga ono jednak szczególnej uwagi, przede wszystkim podczas jego częstego użytkowania poza drogami utwardzonymi.

Poszukujesz sprawdzonych podzespołów do swojego auta terenowego? Sprawdź dostępność części do Suzuki Jimny na motochemia.pl.