Truck Biznes – 2/2024

C

WYDARZENIA

Spotkania Transportowe 2024 Katowice – relacja

Za nami drugie z wiosennych Spotkań Transportowych, czyli cyklicznej konferencji biznesowo-szkoleniowych dla branży transportu drogowego. Po konferencji w Warszawie tym razem, 19 marca, odwiedziliśmy Katowice, gdzie gościliśmy łącznie blisko dwustu uczestników – głównie właścicieli i menedżerów średniej wielkości firm transportowych, ekspertów oraz dostawców rozwiązań dla transportu.

POJAZDY

DAF Trucks Polska walczy o powrót na czoło tabeli

Konferencja prasowa DAF Trucks Polska zorganizowana w Rzeszowie miała dwa cele: jeden radosny, drugi trochę mniej. Powodem do świętowania było ogłoszenie wyników polskiej edycji konkursu Dealer Roku DAF 2024 wygranego przez rzeszowski oddział firmy Wanicki. Zaraz potem trzeba było wytłumaczyć się ze spadku z pierwszego miejsca na trzecie, po kilkunastu latach przewodzenia na polskim rynku samochodów ciężarowych.

IVECO na drodze zmian

„Be the change” (co przetłumaczono jako: „Podążaj drogą zmian”) jest hasłem bojowym Grupy IVECO dotyczącym tak firmy, jak i jej klientów. W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu mogą wygrać tylko ci, którzy będą w stanie nadążyć za zawirowaniami rynkowymi pod względem technicznym i organizacyjnym.

PROMOCJA

PROMOCJA

Wielton z ofertą systemów
wymiennych

Wielton, wychodząc naprzeciw potrzebom klientów i wsłuchując się w głosy z rynku, poszerzył swoją ofertę o kolejne pojazdy. W ostatnim czasie portfolio wieluńskiego producenta wzbogacone zostało o systemy wymienne. W skład tej rodziny produktowej wchodzą obecnie trzy modele nadwozi wymiennych.

Gotowi na transformację

4 kwietnia 2024 w Poznaniu odbył się kolejny Kongres MOVE (International Mobility Congress) – najważniejsze wydarzenie poświęcone wyzwaniom i przyszłości polskiej motoryzacji. Dzień wypełniły debaty i dyskusje z udziałem ekspertów, przedstawicieli producentów, władz państwowych i lokalnych oraz organizacji branżowych. Daimler Truck Polska był partnerem kongresu, a w jednej z debat na temat „Zielonego transportu drogowego” wziął udział Piotrek Urban, dyrektor sprzedaży i marketingu firmy

MAN wychodzi na prostą

Ubiegły rok można uznać za początek końca programu restrukturyzacyjnego „Future Lion”, w wyniku którego gruntownie zmieniono strukturę produkcyjną MAN Truck & Bus. Celem był zdecydowane zwiększenie zyskowności, która od wielu lat nie wychodziła poza bardzo pojedyncze procenty.

Dowiedz się, jak możesz wykorzystać nowe przepisy UE dotyczące TPMS, aby zmniejszyć koszty i poprawić efektywność swojej floty

Od 6 lipca 2024 r., dzięki wejściu w życie w Unii Europejskiej nowych obowiązkowych przepisów dotyczących systemu TPMS (Tire Pressure Monitoring System), będzie można podnieść bezpieczeństwo naczep na nowy poziom. Komisja Europejska zaktualizowała przepisy UN ECE R141, zgodnie z którymi wszystkie naczepy zarejestrowane po tej dacie muszą być wyposażone w systemy monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS).

Polska premiera elektrycznego
ciągnika Scania

Nowe elektryczne rozwiązanie transportowe dostarczane przez firmę Scania ma umożliwić elektryfikację przewozów o charakterze regionalnym. Ciągnik Scania 45S miał swoją premierę podczas Kongresu MOVE w Poznaniu.

TECHNOLOGIA / TECHNIKA

Prometeon i Yamaha ponownie łączą siły w Mistrzostwach Świata Superbike

Prometeon Tyre Group jest sponsorem współtytularnym oficjalnego zespołu Yamaha od sezonu 2023. Teraz zaangażowanie Prometeon idzie o krok dalej i od tego roku nazwa zespołu zmienia się na Pata Prometeon Yamaha.

SYSTEMY IT

Jak i ile można zaoszczędzić na paliwie dzięki telematyce?

Działalność w branży transportowej nie jest łatwa. Chaos i wzrost kosztów spowodowanych dostosowaniem do regulacji Pakietu Mobilności, dodatkowo pogłębiła sytuacja za wschodnią granicą i rosnące ceny paliw.

ZARZĄDZANIE TRANSPORTEM

Ile zarabiali kierowcy zawodowi w 2023?

W 2023 spadł popyt na fracht, co skłoniło firmy do większej kontroli finansowej i rywalizacji o ładunki. Odbiło się to na zapotrzebowaniu na kierowców. Wciąż ich brakuje, ale mniej. Zarobki nadal rosną, ale znacznie wolniej niż wcześniej. Skąd to wiemy? PITD przygotował raport w oparciu o dane ankietowe zebrane od kierowców i przewoźników. Ile zarabiają i jak wygląda sytuacja na rynku truckerów?

Czy cudzoziemcy zapełnią wakaty w branży transportowej?

W obliczu rosnącego niedoboru kierowców, polska branża TSL szuka skutecznych sposobów na przyciągnięcie pracowników. Wyzwaniem staje się znalezienie metod atrakcyjniejszych niż podwyżki płac. Napływ cudzoziemców z Ukrainy i Białorusi nie gwarantuje już wypełnienia luk kadrowych w branży.

Co trzecia firma transportowa lub logistyczna prognozuje większą sprzedaż.

Firmy transportowe i logistyczne zdają się wchodzić w 2024 rok w lepszych nastrojach niż zakończyły ubiegły rok. Branżowy subindeks Barometru EFL dla TSL na pierwszy kwartał tego roku wyniósł 58,1 pkt., o 5,4 pkt. więcej niż kwartał wcześniej. Tak dobrego wyniku sektor nie odnotował od ponad 6 lat, kiedy to w IV kwartale 2017 roku odczyt wyniósł 63,8 pkt.

8 na 10 przewoźników odczuwa rosnące koszty – co mogą zrobić, by zapewnić bezpieczeństwo dostaw?

Według jednego z raportów Transport Intelligence, aż 84 proc. firm transportowych doświadcza zwiększonej presji na marże z powodu wzrostu kosztów i osłabienia popytu.

Trwa walka o płynność finansową.

Branża transportowa nie ma powodów, by ulegać pozytywnym nastrojom, jakie w ostatnich miesiącach zaczęły panować wśród przedsiębiorców. 2024 rok jest dla niej równie trudny, co poprzedni. Sektor małych i średnich firm wciąż odczuwa skutki kryzysu gospodarczego, z jakim mierzy się Polska od czasu wybuchu pandemii koronawirusa.

Brexit wciąż wyzwaniem dla branży

Pod koniec stycznia tego roku minęły cztery lata od Brexitu. Wydarzenie to spowodowało dużą niepewność, brak bezpieczeństwa w stosunkach handlowych między UE a Wielką Brytanią, czy spowolnienie związane z wymianą towarów. Ta zmiana wciąż odbija się również na przewoźnikach.

SYSTEMY IT

Nie takie wdrożenie straszne, jak je programują
Jak wygląda przygotowanie do wdrożenia systemu TMS Uniter.Pro?

Wdrażanie systemu do zarządzania transportem (TMS) marki Uniter.Pro jest decyzją, która może znacząco wpłynąć na efektywność i konkurencyjność firm z branży TSL, dążących do optymalizacji swoich operacji transportowych i osiągnięcia przewagi na rynku.

PRAWO

Znaczenie składników wynagrodzenia kierowców wolnych od podatku i składek ZUS w branży transportowej

Przewoźnicy, zarówno w przewozach krajowych, jak i międzynarodowych, mają prawo wypłaty składników wynagrodzenia, które są zwolnione z podatku dochodowego i składek ZUS. Takie składniki mogą znacząco wpłynąć na koszty ponoszone przez pracodawcę.

Zamieszanie wokół Krajowego Systemu e-Faktur trwa

Krajowy System e-Faktur, którego celem jest m.in. uszczelnienie systemu podatkowego, miał zacząć obowiązywać od 1 lipca tego roku. Wielu ekspertów sygnalizowało, że wdrożenie systemu nie jest przygotowane właściwie i może wręcz sparaliżować lub znacznie utrudnić obrót gospodarczy. Dlatego resort w połowie stycznia poinformował o decyzji przesuwającej termin wprowadzenia obowiązkowego KSeF.

Uszkodzenie towaru w transporcie międzynarodowym – jak postępować?

Jeżeli transportowana przesyłka doznała uszkodzenia, możemy mówić o nienależytym wykonaniu umowy przewozu drogowego. Konwencja CMR, którą stosujemy do międzynarodowych przewozów drogowych, w przypadku uszkodzenia towaru, które nastąpiło w czasie między przyjęciem go do przewozu a wydaniem, przyjmuje odpowiedzialność przewoźnika, jako zobowiązanego do sprawowania nad nim pieczy, opartą na zasadzie winy domniemanej.

Procedura zawieszenia lub cofnięcia zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego.

Zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego jest podstawowym zezwoleniem funkcjonującym w transporcie drogowym. Wymaga się go w przewozach krajowych, jak również w momencie ubiegania się o licencję wspólnotową, obowiązującą w przewozach międzynarodowych. Uzyskanie zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego musi zostać poprzedzone spełnieniem określonych w przepisach przesłanek. Mimo że jest ono wydawane na czas nieoznaczony, to gdyby jednak w trakcie prowadzenia działalności transportowej przesłanki te zostały zagrożone lub przestały być spełniane, może skutkować to zawieszeniem lub cofnięciem posiadanego dokumentu.

 

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
Truck & Van 03/2021
TSL Biznes 03/2021
C