Samochody dostawcze służą najczęściej do przewożenia ładunków, które niejednokrotnie potrafią ważyć swoje. W takiej sytuacji ważnym czynnikiem przy wyborze samochodu dostawczego jest ładowność, która określa jak ciężki ładunek możemy legalnie przewozić samochodem. Przedstawiamy 5 samochodów dostawczych oferowanych na naszym rynku z największą ładownością.
Jakie dostawczaki dominują na polskim rynku?
Na początek szybki rzut oka na rynek aut dostawczych w Polsce. W 2024 roku zarejestrowano 66 828 samochodów dostawczych o DMC do 3.5 tony. Najpopularniejszymi modelami były Renault Master (9088 szt.), Iveco Daily (5521 szt.), Mercedes Sprinter (5333 szt.), Fiat Ducato (5251 szt.) oraz Toyota Proace City (3751 szt.)1. Pamiętajmy jednak, że niektóre z modeli dostawczych oferowane są też w wariantach o podwyższonej ładowności i wówczas ich DMC przekracza 3,5 tony. Oznacza to zatem, że są one traktowane jako samochody ciężarowe. Takich zarejestrowano w 2024 roku 7473 sztuk.
Kontener i plandeka – dwie popularne zabudowy
Sporą popularnością cieszą się samochody z zabudową typu kontener lub plandeka. – Kontener to rodzaj zamkniętego nadwozia o prostokątnym kształcie i znacznej wysokości, która znacząco przewyższa kabinę pojazdu. Dzięki temu umożliwia przewóz wysokich ładunków oraz zapewnia ochronę przed warunkami atmosferycznymi. Z kolei plandeka jest zabudową lekką i szybką do wykonania. Warto podkreślić, że pod plandekę można zaadoptować praktycznie każdego dostawczaka z nadwoziem typu rama. Dodatkowymi atutami tego typu zabudowy jest duża powierzchnia ładunkowa oraz wygodny dostęp do ładowni – komentuje, Hubert Grzesiak, Dyrektor Działu Sprzedaży Samochodów Użytkowych w Superauto.pl.
Samochody dostawcze z największą ładownością na polskim rynku
Przyjrzymy się teraz samochodom dostawczym z największą ładownością oferowanym na polskim rynku. Klasyfikujemy je od najwyższej do najniższej wartości i pod uwagę bierzemy parametry dla nadwozia typu platforma do zabudowy.
Iveco Daily – ładowność do 4900 kg
Niekwestionowanym liderem w dziedzinie ładowności jest Iveco Daily. Obecne wcielenie popularnego dostawczaka znamy od 2014 roku, a ostatni lifting przeszło pod koniec 2023 roku, zyskując m.in. nowe multimedia i systemy bezpieczeństwa. Samochód oferowany jest w najszerszej w branży gamie wersji nadwoziowych, w tym z napędem 4×4 oraz dieslami o pojemności 2.3 i 3 litry i mocy do 207 KM. W zależności od wersji samochód oferuje imponującą ładowność do 4900 kg i DMC do 7 ton. Na Nowydostawczy.pl znajdziecie Iveco Daily z zabudowami typu kontener, skrzynia i międzynarodówka na 8, 10 lub 15 europalet, o ładowności sięgającej nawet 3723 kg.
Volkswagen Crafter – ładowność do 3339 kg
Volkswagen Crafter zadebiutował w 2017 roku, a w 2024 r. doczekał się liftingu, zyskując zupełnie nowe wnętrze, bogatsze wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa i multimedia z 13-calowym ekranem. Pod maską znajdziemy 2-litrowego diesla o mocy do 177 KM. Odmiana 55 o DMC do 5,5 tony z napędem na tylną oś, pojedynczą kabiną, 6-biegową skrzynią manualną i 2-litrowym dieslem o mocy 163 KM kosztuje od 193 500 zł netto.
Mercedes Sprinter – ładowność do 3246 kg
Obecny Mercedes Sprinter jest na rynku od 2018 roku, a w 2024 r. doczekał się liftingu, zyskując m.in. nowe multimedia i bogatsze wyposażenie. Samochód ceniony jest za nowoczesne rozwiązania i komfort jazdy. Oferuje bogatą gamę wersji i ładowność dochodzącą do 3070 kg i DMC do 5,5 t. Pod maską znajdziemy 2-litrowego diesla o mocy do 190 KM. Największą ładowność ma Sprinter PRO z podwoziem do zabudowy, napędem na obie osie 4MATIC ze standardowym nadwoziem i normalnym dachem, w wersji 519 CDI ze 190-konnym dieslem. Kosztuje od 230 475 zł netto.
Ford Transit – ładowność do 2983 kg
Popularny dostawczak Forda w obecnym wcieleniu jest na rynku od 2013 roku, a ostatni lifting przeszedł w 2023 r., w ramach którego zyskał m.in. nowe systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy. Pod maską znajdziemy 2-litrowego diesla o mocy do 185 KM. Transit z podwoziem do zabudowy oferuje ładowność do 2983 kg przy DMC do 5 ton. Dotyczy to wariantu L3 H1 z serii 500 z kołami bliźniaczymi. Wariant z 2-litrowym dieslem o mocy 165 KM, napędem na tylną oś i 6-biegową skrzynią manualną kosztuje od 156 240 zł netto.
Fiat Ducato – ładowność do 1825 kg
Jeden z liderów rynku aut dostawczych w Polsce w obecnym wydaniu jest na rynku już od 2006 roku, a zatem należy on do najstarszych modeli w segmencie. Jesienią 2023 roku doczekał się jednak obszernego liftingu, zyskując przeprojektowany przód i nowe wnętrze z 10-calowym ekranem systemu multimedialnego oraz bogatsze wyposażenie. Pod maską znajdziemy 2.2-litrowego diesla o mocy do 180 KM. Najwyższą ładowność wynoszącą 1825 kg oferuje Ducato podwozie o DMC do 3,5 tony. W wersji L4 ze 140-konnym dieslem kosztuje od 137 287 zł netto.
Podsumowanie
Podsumowując, duże samochody dostawcze pozwalają często zabrać ładunek o masie nierzadko zbliżonej lub nawet przekraczającej 3 tony. Oczywiście największą ładowność oferują platformy do zabudowy. Iveco Daily wręcz deklasuje rywali w kwestii dopuszczalnego ciężaru ładunku, co doskonale pokazuje powyższe zestawienie. Można też zauważyć, że samochody tylnonapędowe oferują znacznie lepsze parametry ładunkowe niż konstrukcje przednionapędowe jak np. Fiat Ducato.

















