Nowy silnik EcoBlue

C

14-06-2016

Ford zaprezentował nowy, zaawansowany silnik Diesla EcoBlue, który zaoferuje klientom zoptymalizowane zużycie paliwa oraz niższą emisję CO2 i NOX, korzystając z zaawansowanych rozwiązań technicznych i innowacyjnej konstrukcji.         W oparciu o wiodące w klasie osiągi i rozwiązania techniczne zastosowane w wielokrotnie nagradzanych silnikach EcoBoost, gama opracowanych przez Forda jednostek wysokoprężnych EcoBlue o mocy od 100 do 240 KM będzie stanowić źródło napędu w przyszłych samochodach osobowych i użytkowych firmy. Czterocylindrowy silnik EcoBlue o pojemności 2 litrów debiutuje w nowym Fordzie Transit i Fordzie Transit Custom, oferując połączenie niskiego zużycia paliwa, wysokich osiągów i wysokiej kultury pracy. W porównaniu ze stosowanym dotychczas silnikiem 2,2 litra TDCi o podobnej mocy, nowy silnik uzyskuje o 20 procent wyższy moment obrotowy przy 1250 obr./min., dzięki czemu kierowcy samochodów użytkowych bez trudu stawią czoła codziennym wyzwaniom drogowym, jak powolna jazda w miejskich korkach czy wyprzedzanie wolniej jadących pojazdów. Nowy silnik odznacza się również wysoką kulturą pracy, generując o 4 decybele niższy hałas na biegu jałowym.   - Opracowane przez Forda jednostki EcoBoost wyznaczyły nowe standardy wśród jednostek benzynowych - są mniejsze, bardziej wydajne i oferują doskonałe osiągi. To samo przesłanie towarzyszy naszej nowej gamie silników Diesla Ford EcoBlue - powiedział Jim Farley, prezes i dyrektor zarządzający Ford of Europe - Nowa jednostka zwiększa wydajność paliwową i obniża emisję CO2 o ponad 10 procent w modelach Transit, które są jednymi z najlepiej sprzedających się aut użytkowych w Europie, co pozwala dodatkowo obniżyć koszty eksploatacji.   Nowa architektura silnika pozwala osiągnąć niższe tarcie oraz zastosować system czystego spalania mieszanki. Z kolei wyrafinowany proces oczyszczania gazów wydechowych umożliwia uzyskanie niskiej emisji, co pozwala spełnić surowe normy Euro VI, które zaczną obowiązywać we wrześniu 2016 roku. W porównaniu z normą Euro V, nowy standard wymaga obniżenia emisji NOx o 55 procent. Wśród zaawansowanych rozwiązań technicznych znalazły się: zintegrowany system dolotowy z zastosowanym po raz pierwszy przez Forda układem wlotów powietrza zbudowanym na zasadzie odbicia lustrzanego, co pozwala silnikowi na pracę w optymalnych warunkach; turbosprężarka o niskiej bezwładności wykorzystująca zaawansowane materiały zdolne wytrzymać wysokie temperatury pracy; a także nowy system wtrysku paliwa pod wysokim ciśnieniem, który jest bardziej responsywny, cichszy i oferuje bardziej precyzyjne dostawy paliwa. Opracowany przez inżynierów Forda w Wielkiej Brytanii i w Niemczech, nowy, wszechstronny silnik 2,0 litra EcoBlue będzie początkowo oferowany w wersjach o mocy 105, 130 i 170 KM w samochodach użytkowych. Jednostka zdolna wydobyć ponad 200 KM mocy będzie w późniejszym terminie dostępna również w samochodach osobowych Forda obok innych wariantów EcoBlue, włącznie z wersją 1,5 litra.   Skonstruowany od podstaw silnik Ford EcoBlue o pojemności 2 litrów zawiera wiele innowacji, które pozwalają zredukować tarcie, a w rezultacie przyczyniają się do zmiejszenia zużycia paliwa o 13 procent. Wśród nich znajdują się: •    10-milimetrowy offset wału korbowego, który minimalizuje boczne obciążenie tłoków i redukuje siły tarcia przy ściankach cylindra w żeliwnym bloku, •    Zminimalizowana średnica łożysk wału korbowego, •    Pasek rozrządu i pas napędowy pompy olejowej o konstrukcji typu „pasek w oleju”, •    Zoptymalizowany układ rozrządu oraz nowy, jednoczęściowy moduł rozrządu.
W porównaniu z dotychczas stosowanym silnikiem 2,2 litra TDCi, nowa, kompaktowa turbosprężarka dostarcza więcej powietrza przy niskich prędkościach obrotowych silnika, co pozwala uzyskać wysoki moment obrotowy 340 Nm już przy 1250 obr./min. Aerodynamicznie wyprofilowany wirnik turbiny - wykonany z Inconelu, czyli stopu wykorzystywanego w środowiskach narażonych na działanie ekstremalnych temperatur, jak na przykład w silnikach rakietowych - ma o blisko 10 procent mniejszą średnicę. Z kolei średnica wirnika kompresora wykonanego z aluminium lotniczego została zredukowana o 15 procent. Wszystko to pozwoliło zwiększyć bezwładność, dając szybszy efekt doładowania przy prędkościach wirnika dochodzących do 240 000 obr./min., a w rezultacie również wyższy moment obrotowy przy niskich obrotach silnika. Wirniki kompresora są wykonane z jednego kawałka aluminium, a nie z odlewu, co zmniejsza tolerancje do poziomu zaledwie dwóch lub trzech mikronów - czyli wielkości pojedynczej bakterii - zwiększając jednocześnie wytrzymałość komponentu i redukując hałas i wibracje. W miejscu przekładni ślimakowej o konstrukcji zębatej zastosowano siłownik turbosprężarki, dzięki czemu uzyskano dwukrotne skrócenie czasu reakcji do 110 milisekund - tyle zajmuje mrugnięcie powieką.  

Ford nowy silnik ecoblue 1Ford zaprezentował nowy, zaawansowany silnik Diesla EcoBlue, który zaoferuje klientom zoptymalizowane zużycie paliwa oraz niższą emisję CO2 i NOX, korzystając z zaawansowanych rozwiązań technicznych i innowacyjnej konstrukcji.

 

 

PROMOCJA

PROMOCJA

 

 

W oparciu o wiodące w klasie osiągi i rozwiązania techniczne zastosowane w wielokrotnie nagradzanych silnikach EcoBoost, gama opracowanych przez Forda jednostek wysokoprężnych EcoBlue o mocy od 100 do 240 KM będzie stanowić źródło napędu w przyszłych samochodach osobowych i użytkowych firmy. Czterocylindrowy silnik EcoBlue o pojemności 2 litrów debiutuje w nowym Fordzie Transit i Fordzie Transit Custom, oferując połączenie niskiego zużycia paliwa, wysokich osiągów i wysokiej kultury pracy. W porównaniu ze stosowanym dotychczas silnikiem 2,2 litra TDCi o podobnej mocy, nowy silnik uzyskuje o 20 procent wyższy moment obrotowy przy 1250 obr./min., dzięki czemu kierowcy samochodów użytkowych bez trudu stawią czoła codziennym wyzwaniom drogowym, jak powolna jazda w miejskich korkach czy wyprzedzanie wolniej jadących pojazdów. Nowy silnik odznacza się również wysoką kulturą pracy, generując o 4 decybele niższy hałas na biegu jałowym.

 

Opracowane przez Forda jednostki EcoBoost wyznaczyły nowe standardy wśród jednostek benzynowych – są mniejsze, bardziej wydajne i oferują doskonałe osiągi. To samo przesłanie towarzyszy naszej nowej gamie silników Diesla Ford EcoBlue – powiedział Jim Farley, prezes i dyrektor zarządzający Ford of Europe – Nowa jednostka zwiększa wydajność paliwową i obniża emisję CO2 o ponad 10 procent w modelach Transit, które są jednymi z najlepiej sprzedających się aut użytkowych w Europie, co pozwala dodatkowo obniżyć koszty eksploatacji.

 

Nowa architektura silnika pozwala osiągnąć niższe tarcie oraz zastosować system czystego spalania mieszanki. Z kolei wyrafinowany proces oczyszczania gazów wydechowych umożliwia uzyskanie niskiej emisji, co pozwala spełnić surowe normy Euro VI, które zaczną obowiązywać we wrześniu 2016 roku. W porównaniu z normą Euro V, nowy standard wymaga obniżenia emisji NOx o 55 procent. Wśród zaawansowanych rozwiązań technicznych znalazły się: zintegrowany system dolotowy z zastosowanym po raz pierwszy przez Forda układem wlotów powietrza zbudowanym na zasadzie odbicia lustrzanego, co pozwala silnikowi na pracę w optymalnych warunkach; turbosprężarka o niskiej bezwładności wykorzystująca zaawansowane materiały zdolne wytrzymać wysokie temperatury pracy; a także nowy system wtrysku paliwa pod wysokim ciśnieniem, który jest bardziej responsywny, cichszy i oferuje bardziej precyzyjne dostawy paliwa. Opracowany przez inżynierów Forda w Wielkiej Brytanii i w Niemczech, nowy, wszechstronny silnik 2,0 litra EcoBlue będzie początkowo oferowany w wersjach o mocy 105, 130 i 170 KM w samochodach użytkowych. Jednostka zdolna wydobyć ponad 200 KM mocy będzie w późniejszym terminie dostępna również w samochodach osobowych Forda obok innych wariantów EcoBlue, włącznie z wersją 1,5 litra.

 

Skonstruowany od podstaw silnik Ford EcoBlue o pojemności 2 litrów zawiera wiele innowacji, które pozwalają zredukować tarcie, a w rezultacie przyczyniają się do zmiejszenia zużycia paliwa o 13 procent. Wśród nich znajdują się:

•    10-milimetrowy offset wału korbowego, który minimalizuje boczne obciążenie tłoków i redukuje siły tarcia przy ściankach cylindra w żeliwnym bloku,

•    Zminimalizowana średnica łożysk wału korbowego,

•    Pasek rozrządu i pas napędowy pompy olejowej o konstrukcji typu „pasek w oleju”,

•    Zoptymalizowany układ rozrządu oraz nowy, jednoczęściowy moduł rozrządu.

W porównaniu z dotychczas stosowanym silnikiem 2,2 litra TDCi, nowa, kompaktowa turbosprężarka dostarcza więcej powietrza przy niskich prędkościach obrotowych silnika, co pozwala uzyskać wysoki moment obrotowy 340 Nm już przy 1250 obr./min. Aerodynamicznie wyprofilowany wirnik turbiny – wykonany z Inconelu, czyli stopu wykorzystywanego w środowiskach narażonych na działanie ekstremalnych temperatur, jak na przykład w silnikach rakietowych – ma o blisko 10 procent mniejszą średnicę. Z kolei średnica wirnika kompresora wykonanego z aluminium lotniczego została zredukowana o 15 procent. Wszystko to pozwoliło zwiększyć bezwładność, dając szybszy efekt doładowania przy prędkościach wirnika dochodzących do 240 000 obr./min., a w rezultacie również wyższy moment obrotowy przy niskich obrotach silnika. Wirniki kompresora są wykonane z jednego kawałka aluminium, a nie z odlewu, co zmniejsza tolerancje do poziomu zaledwie dwóch lub trzech mikronów – czyli wielkości pojedynczej bakterii – zwiększając jednocześnie wytrzymałość komponentu i redukując hałas i wibracje. W miejscu przekładni ślimakowej o konstrukcji zębatej zastosowano siłownik turbosprężarki, dzięki czemu uzyskano dwukrotne skrócenie czasu reakcji do 110 milisekund – tyle zajmuje mrugnięcie powieką.

 

PROMOCJA

PROMOCJA

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
Truck & Van 03/2021
TSL Biznes 03/2021
C