Pobierz PDF

W najnowszym numerze Truck & Van

AUTOBUSY – RYNEK

Wtyczka czy zawór?
Wątpiący cichną. Alternatywne układy napędowe stają się codziennością w autobusach miejskich i to nie tylko w zamożnych krajach, przewodzących światowej gospodarce od czasów rewolucji przemysłowej. Pod koniec października odbywa się wystawa Busworld. Tym razem nie w Kortrijk, a po raz pierwszy w Brukseli. Zapowiada się na święto napędów alternatywnych, które w branży autobusowej rozpowszechniają się na całym świecie. Interesują się nimi również kraje, które do tej pory były odbiorcami przestarzałych technologii motoryzacyjnych wycofywanych na Zachodzie.

AUTOBUSY – PREZENTACJA

Będzie siedem?
Volvo Polska obchodzi w tym roku 25-lecie obecności na naszym rynku. Świętuje również wrocławska fabryka autobusów, jedna ze sztandarowych inwestycji szwedzkiego koncernu. Do ćwierć wieku istnienia brakuje jej tylko dwóch lat. Kamień węgielny pod nowy zakład wmurowano 27 marca 1996 roku, a uroczyste otwarcie fabryki nastąpiło bardzo szybko, bo już 22 października. Pierwsze, powstające tu autobusy były wynikiem współpracy Volvo, dostarczającego podwozie wraz z układem napędowym oraz fińskiej firmy Carrus produkującej nadwozia. Jednak już dwa lata później Szwedzi kupili fińską spółkę i włączyli ją w struktury Volvo.

Jak przenikliwy jest wodór?
Wodór jest najpospolitszym pierwiastkiem w układzie słonecznym, ale czy rozpowszechni się w transporcie publicznym? Solaris uważa, że tak. W czerwcu 2019 r. na Globalnym Szczycie Transportu Publicznego UITP w Sztokholmie Solaris oficjalnie zaprezentował Urbino 12 hydrogen. Kilka dni wcześniej zapowiedział podpisanie umowy o użyczeniu takiego pojazdu paryskiemu operatorowi RATP do 10-tygodniowych testów w pierwszej połowie 2020 r., a w maju ogłosił, że 12 wodorowych Solarisów kupuje przedsiębiorstwo transportowe SASA z Bolzano.

Silni nie tylko silnikami
MAN zapowiedział już nowości, które przedstawi w październiku na wystawie Busworld w Brukseli. Najwięcej zmian zaszło w układach napędowych oraz systemach wspomagających jazdę. Jesteśmy uczestnikami „drugiej rewolucji autobusowej”. Pierwsza polegała na wprowadzeniu pojazdów niskopodłogowych, co utrwaliło podział na autobusy spełniające różne funkcje i znacznie ograniczyło rolę konstrukcji roszczących sobie prawo do wszechstronności. Teraz klasyfikacja funkcjonalna pogłębia się i oprócz ogólnego schematu budowy, rolę autobusu wyznaczać zaczyna również zastosowany napęd.

WYDARZENIE – JUBILEUSZ

Ćwierćwiecze Volvo Trucks Polska
Tuż przed końcem wakacji Volvo Trucks Polska świętowało swój jubileusz. Właśnie minęło 25 lat odkąd spółka rozpoczęła działalność. Impreza zorganizowana pod nazwę Volvo Experience Day odbyła się na Autodromie Jastrząb i przyciągnęła prawie 800 osób.

DOSTAWCZE – PREZENTACJA

Nowe, a znajome
Po ubiegłorocznej odsłonie nowego Combo teraz przyszedł czas na nowe wersje większych modeli z dostawczej gamy Opla. Najnowszy Vivaro to efekt przynależności do Grupy PSA. Zmodyfikowany Movano wciąż pozostaje jednak potomkiem poprzedniego mariażu. Trzecia generacja Vivaro oznacza dla Opla dużą rewolucję. Model ten (podobnie jak mniejsze Combo) jest teraz konstrukcją siostrzaną z innymi pojazdami Grupy PSA. Na drogi wyjeżdża zatem nieco później, niż jego bracia, dzięki czemu przynosi kilka najświeższych rozwiązań i modyfikacji.

DOSTAWCZE – Test

Przyjaźń od pierwszych kilometrów
Dobrze było wsiąść za kierownicę jednego z częściej widywanych na ulicach dostawczaków w Polsce. Opel Vivaro z Renault Trafikiem, Nissanem Primastarem i Fiatem Talento różnią się z zewnątrz jedynie znaczkiem producenta. Kolejne generacje stylistycznie nawiązują do siebie, kształtując rozpoznawalność tych aut. Na przykładzie odchodzącego Vivaro z zabudową izotermiczną firmy Gruau przekonamy się, jak to wszystko działa. Od początku byłem trochę nieufny w stosunku do Opla, ale szybko moje obawy się rozwiały. Po pierwszych minutach przeciskania się w korkach i dotarciu na obwodnicę Warszawy zaprzyjaźniliśmy się z Vivaro.

Zielone miasto
Volkswagen e-Crafter przeszedł koleją próbę. Tym razem obsługiwał codzienne dostawy do poznańskich sklepów sieci Żabka Polska. E-Crafter od początku roku ostro pracuje. Najpierw testowała go IKEA i sieć sklepów H&M, potem Poczta Polska, Inpost, DHL, a teraz Żabka. W ten sposób Volkswagen Samochody Użytkowe sprawdza, jakie potrzeby ma miejska dystrybucja i w jaki sposób modyfikować swoje pojazdy, żeby jak najlepiej dopasować je do wymagań użytkowników.

Zdecydowany na wszystko
Dla tych, co nie wiedzą, co będzie jutro, ale chcą być przygotowani. Transit Connect w długiej wersji ze składanymi siedzeniami z tyłu zmienia się razem z potrzebami kierowcy. Samochody dostawcze podzieliły się na kilka segmentów i naprawdę trudno nie znaleźć czegoś dla siebie. Chyba, że auto ma być „do wszystkiego”. Wówczas nieograniczony z pozoru wybór przeradza się w chaos. W gąszczu specyfikacji i cenników przydaje się droga na skróty. Jedną z nich jest ten Ford.

BUDOWLANE – Test

Wspina się
Polscy przedsiębiorcy coraz chętniej wybierają pojazdy wyspecjalizowane, przeznaczone do ściśle określonych zadań. Scania P450 z napędem 8×8 jest jednym z takich samochodów. Osie napędowe są na wagę złota. Nie tylko wtedy, gdy trzeba wydostać się z trudnego terenu, ale również, gdy trzeba za nie zapłacić. Do kosztów zakupu dochodzi nieunikniony wzrost masy własnej podwozia oraz zużycia paliwa, spowodowany m.in. wzrostem oporów powstających w układzie przeniesienia napędu.

AKCESORIA – OŚWIETLENIE

Halogenowe czy ksenonowe?
Technologia oświetlenia halogenowego jest wykorzystywana od lat 50. XX wieku. Wciąż jest doskonalona, ale jej podstawowe założenia pozostają niezmienne. Żarówki halogenowe w porównaniu do tradycyjnych wolframowych lamp żarowych charakteryzują się dłuższą wytrzymałością, gdyż są odporne na utratę przejrzystości szkła żarówki. Połączenie gazu halogenowego i żarnika wolframowego skutkuje regeneracyjną reakcją, która osadza wolfram z powrotem na żarniku

SERWIS – CZĘŚCI

Przesunięte granice zużycia sprzęgieł
Dla operatorów flot samochodowych najważniejsze są cyfry. Te najistotniejsze to: jaki koszt będzie generował mój pojazd w przeliczeniu na kilometr lub na liczbę przewiezionych ton? Oraz w jaki sposób utrzymać te koszty na jak najniższym poziomie, tak aby moja firma była nie tylko konkurencyjna, ale także o krok do przodu przed innymi? Wpływ na koszty eksploatacji floty mają przede wszystkim usługi serwisowe oraz naprawy, które występują w czasie użytkowania pojazdu. Mogą to być standardowe naprawy w wyniku zużycia elementu, np. wymiana elementów systemu sprzęgła w układzie napędowym. Należy jednak pamiętać, że na zużycie tych elementów może mieć wpływ wiele różnych czynników zewnętrznych.

MAGAZYN – MASTER TRUCK 2019

Starzy znajomi i nowi gracze
W lipcu na autodromie w Polskiej Nowej Wsi już po raz 15. odbył się Międzynarodowy Zlot Ciężarowych Pojazdów Tuningowanych Master Truck. Można było podziwiać pięknie ozdobione ciężarówki, samochody zabytkowe i motocykle. W trwającej przez 3 dni imprezie wzięło udział prawie tysiąc stuningowanych ciężarówek z całej Europy, m.in z Polski, Węgier, Czech, Słowacji, Chorwacji, Holandii, Szwecji, Finlandii i aż 50 pojazdów z Niemiec. Nie zabrakło również grupy motocyklistów, kolekcjonerów zabytkowych aut oraz przedstawicieli różnych sportów motorowych.