Pobierz PDF

W najnowszym numerze Truck & Van

ZARZĄDZANIE – Aplikacja

Strefa ekologiczna – podróż dobiegła końca
Green-Zones wprowadza nową wersję swojej aplikacji dla flot, która uwzględnia strefy środowiskowe. Firma przyjrzała się nowym kwestiom, które należy brać pod uwagę, planując podróż po Europie.

DŁUGODYSTANSOWE – Ogniwa paliwowe

Trójka po norwesku
Nikola opracowała ciężarówkę dla Europy i zamierza ją produkować na naszym kontynencie. Miejsca jeszcze nie wskazano, ciężarówki nikt nie widział na żywo, ale klienci już składają zamówienia. Europejska „Wielka Siodemka” została wzięta w dwa ognie. Po jednej stronie są Turcy, po drugiej Jankesi. Ci pierwsi oferują ciężarówki na wskroś tradycyjne, które w dobie kłopotliwych napędów alternatywnych z pewnością będą miały grono zagorzałych zwolenników. Amerykanie zaś proponują rozwiązania daleko wybiegające w przyszłość, które mają przewyższać osiągami i trwałością wszystko, co do tej pory produkowano.

TECHNOLOGIE – Akumulatory

Litowo-jonowa układanka
Skryci w punktach opisów technicznych pojazdów dostawcy komponentów nierzadko okazują się liderami swoich specjalności. Impact Clean Power Technology – znany odbiorcom elektrobusów polski wytwórca baterii prezentuje spójną wizję rozwoju magazynowania prądu nie tylko w transporcie i nie tylko na pierwsze lata pracy sprzętu. To nie fantazja, inspirowana falą eko-technologicznego wzmożenia. Impact pracę nad przenośnymi źródłami energii zaczął w 2005 r. od projektu elektrycznego trojkołowca SAM EV II, którego 150 szt. 4 lata później sprzedał za granicą.

DOSTAWCZE – NAPĘDY ELEKTRYCZNE

e-Crafter kontra Crafter
Czy elekryczny dostawczak się opłaca? Już niedługo się dowiemy. Trwa właśnie test na ulicach Warszawy. Pod koniec grudnia dwa Craftery: jeden elektryczny, a drugi z silnikiem Diesla dostarczały towary do klientów Ikea. Teraz pracują dla sieci sklepów H&M. Test odbywa się w ramach pilotażu Misja Zerowa Emisja realizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA), które zbada, jak elektryczny furgon sprawdzi się w mieście. Analizowana będzie emisja CO2 oraz całkowite koszty posiadania (TCO) dostawczego pojazdu elektrycznego.

DOSTAWCZE – WNĘTRZE

Interfejs
Co dostawczak ma w środku? Który jest najwygodniejszy? Czy nowe modele są naprawdę lepsze? Połączenie człowieka i samochodu to prowizorka. Nasze miękkie w dotyku kończyny, niezdolne do wykonywania ruchu obrotowego nijak się mają do metod napędzania i sterowania samochodów. Działanie pojazdu trzeba przełożyć na „język ciała”, abyśmy mogli nim dostatecznie skutecznie kierować. Służą do tego instrumenty takie jak: kierownica, pedały, dźwignie i dźwigienki, które i tak zmuszają nas do wykonywania „ruchów niegodnych filozofa”.

DOSTAWCZE – PREZENTACJA

Berlingo z Łajsk
Trzecia generacja Citroëna Berlingo Vana, laureata nagrody Van of The Year 2019, miała swoją premierę w Centrum Składowania Samochodów w Łajskach należącego do firmy GEFCO. To właśnie tam trafiają pojazdy, zanim zostaną dostarczone do właścicieli. Berlingo Van to już trzecia generacja tego pojazdu. Powstał w ramach grupy PSA, czyli jest bliźniakiem Opla Combo (patrz: Truck & Van nr 11/2018) i Peugeota Partnera, nie tylko dzieli z nimi rozwiązania, ale również tytuł samochodu dostawczego roku 2019.

PRODUKT – Windy załadowcze

Mali siłacze
Choć niektórzy mogą kojarzyć platformy załadowcze głównie z pojazdami ciężarowymi do krótkiej i średniej dystrybucji, to lekkie pojazdy dostawcze też mogą być w nie wyposażane. Oferta jest w tym zakresie bardzo duża, od lekkich i kompaktowych wind pomocniczych, do typowych konstrukcji pozwalających na załadunek dużych i ciężkich towarów. Transport towarów to wymagająca branża, dla której tworzone są wciąż nowe rozwiązania, a te które są na rynku podlegają ciągłym modernizacjom i usprawnieniom. Każdy pojazd dostawczy lub ciężarowy posiada ładownię na pewnej wysokości, stąd konieczność stosowania urządzeń ułatwiających załadunek i rozładunek niezależnie od masy.

PRODUKT – Agregaty chłodnicze

Mały, zmarznięty problem
Nowe pomysły na napędzanie samochodów są impulsem do zmian w sposobach zasilania ich wyposażenia. Przykładem agregaty chłodnicze w lekkich dostawczakach. Forsowany aktualnie napęd elektryczny wraz z poszerzającym się zastosowaniem silników gazowych jest brany pod uwagę przy projektowaniu nowych urządzeń chłodniczych. Przede wszystkim tych, które przeznaczone są do lżejszych pojazdów, używanych w dystrybucji. Panuje bowiem zgodna opinia, że alternatywne napędy rozpowszechnią się w pierwszym rzędzie w miastach.

RYNEK – ROZWÓJ

Pracowicie
Miniony rok Scania może zaliczyć do udanych. Popyt na nowe ciężarówki przekroczył możliwości produkcyjne, dostarczono sporą liczbę autobusów, a sieć serwisowa rośnie. Przez 11 miesięcy 2018 r. Scania dostarczyła 4591 pojazdów, o 6% więcej niż przed rokiem, co stanowiło 16,48% rynku. „Wykorzystaliśmy pełną moc produkcyjną. To świadczy o tym, jakie było zapotrzebowanie w 2018 r. na pojazdy ciężarowe. Jesteśmy zadowoleni z udziału w rynku Od 2010 r. odsetek ten cały czas wzrastał. Myślę, że w tym roku nasz wynik sprzedażowy będzie jeszcze lepszy. Produkcja cały czas rośnie. Jednak proces ten wymaga czasu” – podkreśla Tomasz Cwalina, dyrektor sprzedaży Scania Polska.

DYSTRYBUCYJNE – Zabudowy

Zmieści się
Postępujący rozwój tzw. ciężkiej dystrybucji nie eliminuje z rynku mniejszych pojazdów, zwłaszcza wyposażonych w pomysłowe zabudowy. „Nie porywaj się z motyką na słońce” – mówi przysłowie. Lecz odwrotna sytuacja, gdy sprzęt jest „przewymiarowany” w stosunku do zadnia jest równie absurdalna. Jedną z bolączek transportu, w tym dystrybucji są samochody wożące „powietrze”. Pewien zapas ładowności bywa przydatny, ale gdy prawie nigdy nie jest wykorzystywany oznacza marnotrawstwo.

DYSTRYBUCYJNE – TEST

Widziałeś elkę?
Jeśli furgon może być sportowy, to Scania właśnie go wynalazła. Przechodnie zachwycają się jego wyglądem, a gdyby wiedzieli, co kryje w środku… Kto wie? Mogłoby dojść do spontanicznych nawróceń: „zabierzcie ode mnie te kluczyki od Ferrari, wolę „elkę!” Scania serii L jest póki co znacznie rzadszym zjawiskiem niż drogie, sportowe samochody, a przewyższa je zaletami praktycznymi i świetnie się prowadzi.

WARSZTAT – Top Team Scania

O włos
Podkoniec minionego roku został rozstrzygnięty światowy konkurs Top Team edycja 2017/2018 dla mechaników i doradców serwisowych Scania. Polski zespół nie tylko dostał się do finału konkursu, ale znalazł się w ścisłej światowej czołówce, zajmując czwartą pozycję.

OSOBOWE – Test

Polecimy?
Cactus się zmienił. Zgubił wałeczki na bokach i dostał PHC. Bez obaw, to nic groźnego. Zdaniem Citroena jest jak latający dywan. Z przodu są szerokie, kanapowe fotele Advanced Comfort, a w okolicy kół pracują PHC, czyli progresywne poduszki hydrauliczne (Progressive Hydraulic Cushions).