Pobierz PDF

W najnowszym numerze Truck & Van

DŁUGODYSTANSOWE – PREZENTACJA

Rewolucja wewnętrzna
20 lat w motoryzacji to cała wieczność. W branży ciężarowej czas płynie jakby wolniej, ale nawet tu dwie dekady to już najwyższy czas na zmiany. Tyle właśnie lat upłynęło od rozpoczęcia produkcji TGA i jego naturalnego następcy, TGX. Choć w wielu obszarach nie są to zmiany rewolucyjne, to jednak nowy TGX pozbywa się większości bolączek poprzedników – zwłaszcza w bezpośrednim środowisku pracy i odpoczynku kierowcy.

AUTOBUSY – RYNEK

Lekko w dół
W 2019 r. rynek autobusów trochę wyhamował. Mniej dostaw miejskich autobusów i minibusów bezpośrednio przełożyło się na cały rynek. Brak rozwiązań systemowych blokuje natomiast cały czas popyt na międzymiastowe. Stabilnie było w segmencie turystycznym, ale drastycznie zmieni się w tym roku. Rynek autobusów w pierwszej połowie roku 2019 r. lekko wzrastał, by w drugiej notować straty. W efekcie zarejestrowano 2479 autobusów, o ponad 15% mniej niż przed rokiem. Mimo straty względem znakomitego roku 2018, to drugi co do wielkości wynik rejestracji nowych autobusów w Polsce. Od 2012 r. rynek prawie podwoił swoją wielkość.

Nowy rekord
Rok 2019 był dla Solarisa bardzo pomyślny. Sprzedaż i przychody były najwyższe w historii firmy. Solaris sprzedał 1487 pojazdów, a przychody wyniosły 2,6 mld złotych, co oznacza wzrost o 40% w stosunku do roku 2018, gdy było to 1,867 mld złotych. W roku 2019 Solaris odnotował najwyższą sprzedaż w Polsce, Niemczech, Belgii, na Litwie i we Włoszech. Nieprzerwanie od 17 lat jest liderem w segmencie niskopodłogowych autobusów miejskich w naszym kraju. Produkty marki Solaris są obecne w 32 państwach i ponad 750 ​miastach. Łącznie od chwili rozpoczęcia działalności, firma dostarczyła do klientów blisko 19 000 pojazdów.

AUTOBUSY – TECHNIKA

Busolubcy kontra szynownicy
Tramwaj czy autobus? Odpowiedź nigdy nie była prosta, a teraz skomplikowała się jeszcze bardziej. Istnieją bowiem stany pośrednie. Transport publiczny długo był domeną specjalistów. Nadal jest, ale niewyłącznie. W latach 90. Ubiegłego wieku dorosło w Polsce pokolenie „wychowane w autobusach” (i tramwajach), dla którego stał się pasją. Niektórzy jego przedstawiciele zatrzymali się na poziomie amatorskim, inni przeszli na zawodowstwo. Rosnący jednocześnie nacisk na „deindywidualizację motoryzacji” i rozwój transportu zbiorowego sprawił, że dyskusja tocząca się nad jego przyszłością przenosi się niekiedy ze sfery merytorycznej w światopoglądową.

AUTOBUSY – TURYSTYCZNE

Tylko spokojnie
Przechodząc do nowości autokarowych, można odetchnąć z ulgą. Tutaj jest jeszcze „jak dawniej” i nowe-stare wyrazy, może i niebrzydkie, ale niepokojące rzadziej można usłyszeć niż przy autobusach miejskich. Elektromobilność, „zrównoważony” rozwój, ślad węglowy, emisja – bombardowani tymi hasłami, które poza wszystkim są synonimami słów „wydatek” i „podatek” z przyjemnością zanurzymy się we wnętrzach z „lotniczymi” fotelami i dyskretnym, efektownym podświetleniem. Kto w czasach linii lotniczych pakujących pasażerów jak śledzie, pamięta jeszcze, że określenie „lotniczy fotel” było kiedyś synonimem nieziemskiego komfortu?

PRODUKT – KLIMATYZATORY

Klimat do jazdy
Klimatyzacja konsumuje znaczne zasoby energii, co może być problemem w autobusach z alternatywnym napędem, przede wszystkim elektrycznych. Może, ale nie musi. Systemy ​klimatyzacji przystosowane do autobusów wrażliwych na nadmierny ubytek energii już są na rynku. Pojawiają się również kompleksowe rozwiązania, które zarządzają temperaturą nie tylko w przedziale pasażerskim i kabinie kierowcy, ale troszczą się o prawidłowe warunki pracy akumulatorów oraz innych komponentów elektrycznego układu napędowego.

Czyste powietrze z Saniclimafilter
Transport osób lub towarów wiąże się często z koniecznością spełnienia dodatkowych wymagań sanitarnych. Dotyczy to na przykład ambulansów sanitarnych czy pojazdów do przewozu żywności lub środków medycznych. Obecność w powietrzu chorobotwórczych drobnoustrojów jest w takich przypadkach niepożądana.

DOSTAWCZE – RYNEK

Ekologia No Limit
Na początku lutego 2020 roku spółka No Limit wprowadziła do floty trzy elektryczne furgony MAN e-TGE 3.140 E. Będą wykonywać dostawy w Warszawie oraz aglomeracji śląskiej. Samochody te stanowią kolejny etap programu Ekologistyka No Limit, realizowanego przez spółkę. Wcześniej w taborze pojawiło się 35 samochodów dostawczych na CNG oraz 18 zestawów wyposażonych w naczepy z akcesoriami zmniejszającymi opór powietrza. Jak podają przedstawiciele spółki, zastosowanie ich pozwoliło obniżyć zużycie paliwa zestawu przeciętnie o 2 l/100 km.

DOSTAWCZE – TEST

Pojedynek braci
Typowe porównanie powinno dotyczyć odmiennych samochodów, najlepiej różnych producentów, to natomiast bardziej przypomina porównania smartfonów. Czy w niższej cenie dostaniemy to samo, czy proporcjonalnie mniej? Czy warto przepłacać? Tym razem w szranki staje Dacia Dokker i Renault Kangoo. Dla utrudnienia ze zbliżonym wyposażeniem. Konkurenci zostali wyposażeni w ten sam silnik 1.5 turbo diesel o mocy jedynie 90 KM i 220 Nm momentu obrotowego, który ​sprawdza się nad wyraz dobrze w tych samochodach. Dynamika obu modeli jest bardzo dobra, a prędkość maksymalna jest nieco wyższa niż dopuszczalna w Polsce. Doskonale się składa.

Wielozadaniowiec
Peugeot Rifter w wersji długiej to świetna propozycja dla każdego, kto lubi być przygotowany na różne okoliczności. Można pojechać nim na wycieczkę z siedmioosobową rodziną, zabrać przyjaciół za miasto lub przewieźć co nieco. Peugeot Rifter to osobowa wersja Peugeota Partnera. Coraz częściej pojazdy dostawcze tego segmentu są przedstawiane jako świetna alternatywa dla rodzinnych vanów. Producenci podkreślają ich walory praktyczne, które idą w parze z komfortem aut stricte osobowych. Peugeot poszedł o krok dalej i postanowił zaznaczyć osobowy charakter tego auta poprzez nadanie nowej nazwy.