Pobierz PDF

W najnowszym numerze Truck & Van

AUTOBUSY – RYNEK

Boom na mieście
W 2018 r. rynek autobusów poszybował w górę. Wybory samorządowe, ustawa o elektromobilności i dofinansowanie zakupu niskoemisyjnych pojazdów to główne czynniki, które przyczyniły się do zeszłorocznego rekordu. Rynek autobusów od samego początku 2018 r. charakteryzował się sporą dynamiką. W efekcie zarejestrowano 2706 autobusów, o ponad 18% więcej niż przed rokiem. To absolutny rekord na przestrzeni ostatnich lat. Od 2013 r. rynek praktycznie podwoił swoją wielkość.

Potencjalna synergia
Tym terminem Josu Imaz, przewodniczący rady nadzorczej Solarisa określa wizję funkcjonowania marki w hiszpańskiej Grupie CAF, która 6 miesięcy temu zakupiła 100% udziałów renomowanego polskiego wytwórcy autobusów. Plany i osiągnięcia firma z Bolechowa przedstawiła na tradycyjnej, corocznej konferencji prasowej. W 2018 r. sprzedała 1226 autobusów i trolejbusów, z czego 824 na eksport. To wielkości niższe od uzyskiwanych w ciągu ostatnich 5 lat, wobec rekordowego dotąd roku 2017 mniej o 171 szt. wszystkich pojazdów. Mimo to na krajowym rynku miejskich niskopodłogowców powyżej 8 t dmc Solaris po raz 16. z rzędu utrzymał pozycję lidera, osiągając 33% udziałów, a więc dwukrotnie więcej od zajmujących 2. i 3. lokatę MAN-a i Mercedesa (odpowiednio: 402, 204 i 200 szt.)

Energia krąży
We wrocławskiej fabryce Volvo powstają autobusy, które nie tylko przewożą pasażerów, ale zmieniają ich świat, również w Polsce. W2018 roku Volvo wygrało przetargi bądź dostarczyło autobusy hybrydowe lub elektryczne do Inowrocławia (8 elektrycznych i 8 Electric Hybrid), Grudziądza (7 Electric Hybrid), Białegostoku (4 hybrydowe), Ełku (6 hybrydowych), Krosna (11 hybrydowych), Jeleniej Góry (3 hybrydowe), Krakowa (12 hybrydowych – przegubowych), Kędzierzyna-Koźla (1 hybrydowy) i Leszna (8 hybryd).

Elektrobus w cieniu kotła
Do grona producentów elektrobusów w Polsce chce dołączyć kolejna firma. Rafako – znane od 70 lat z wytwarzania kotłów dla energetyki przedstawiło w grudniu ub. r. swój projekt E-busa. Prezentacja nieprzypadkowo odbyła się podczas katowickiego szczytu klimatycznego COP 24 w głównej siedzibie zakładu w Raciborzu. Opracowana przez powołany 3 lata temu zespół koncepcja, przewiduje wejście w słabo jeszcze obsadzony elektrykami segment midibusów o długości 8,5 m z typoszeregiem trzech pojazdów: miejskim, podmiejskim i szkolnym.

AUTOBUSY – NAPĘDY ALTERNATYWNE

Z wodorem czy bez?
Rozwój infrastruktury miejskiej jest istotny w dążeniu do stworzenia ekologicznych miast. Aby to się udało, konieczna jest modernizacja miejskich środków transportu, w tym autobusów. Już teraz można zauważyć tendencję wymiany pojazdów z silnikami konwencjonalnymi na ich elektryczne odmiany. Jednak czy to wystarczające działania? W miastach komunikacja publiczna odgrywa kluczową rolę. W Polsce użytkowanych jest ponad 12 tys. autobusów (stan na koniec 2017 r.) – większość wyposażona w silniki zasilane olejem napędowym. Takie rozwiązanie ma parę zalet. Wśród nich można wymienić sprawdzoną konstrukcję, łatwy dostęp do paliwa czy stosunkowo rozsądną cenę zakupu.

AUTOBUSY – MINI

Małe gabaryty, dużo zrozumienia
W segmencie małych autobusów znajduje odzwierciedlenie tradycja dawnych firm karoseryjnych, które spełniały każde życzenie nabywcy. Jednak materiały i rozwiązania są na wskroś nowoczesne i odpowiadają na najnowsze potrzeby, które być może wzrosną. Tak powstają pojazdy nieprzeciętne, które w starciu między standaryzacją a indywidualizacją zdecydowanie opowiadają się za tą drugą. Problem ma drugie dno, ponieważ w „globalnej wiosce” wiele potrzeb ulega spłaszczeniu i uśrednieniu. Lecz choć wszyscy możemy oglądać te same seriale i słuchać tych samych piosenek, to czym jeździmy, wciąż jeszcze zależy od tego, gdzie mieszkamy. Jeśli tendencja do poszukiwania lokalnych źródeł energii utrzyma się, różnice mogą się pogłębiać.

TECHNOLOGIE – KOMPONENTY

Elektrycznie, czyli jak?
Dużo ostatnio się mówi o autobusach elektrycznych, ale co się pod tym kryje? Próbą odpowiedzi były ostatnie targi IAA, gdzie obok pojazdów zaprezentowano komponenty do nich. Przypomniano również od dawna rozważaną alternatywę, która nie potrzebuje gniazdka. Napęd elektryczny nie jest skomplikowany, ale staje się taki, gdy chcemy podnieść jego wydajność. Zadanie to ułatwiają dostawcy komponentów, które należy „tylko” zręcznie poskładać i obdarzyć układem sterowania synchronizującym ich działanie. Brzmi prosto, choć proste nie jest, a pierwszą przeszkodą jest takie ich rozmieszczenie, żeby pojazd był funkcjonalny.

ZARZĄDZANIE – TELEMATYKA

Rozwiązania Big Data optymalizują zużycie paliwa
Nowe przepisy, rosnąca presja kosztów, brak kierowców i bezustannie zmieniający się rynek rzucają coraz to nowe wyzwania firmom transportowym. Jak użytkownik floty może zwiększyć jej wydajność w obecnej dobie? Jak zarządzać paliwem, aby wyjść poza schemat typowych rozwiązań telematycznych? Naszym rozmówcą jest Peter Bal, menedżer usług cyfrowych w regionie EMEA w firmie WABCO. Rozmawiamy o bieżących trendach i prognozach.

PRODUKT – NACZEPY

Dobry start
Rozwiązania zwiększające rentowność są zawsze mile widziane. Schmitz Cargobull systematycznie wprowadza je w życie. W tym roku nowości pojawiły się już w styczniu. Dotyczą zarówno pojazdów, jak i usług z nimi związanych. W obecnej dobie nie można poprzestać tylko na jednym. Tak jak nie można zaniedbywać zróżnicowanych potrzeb nabywców.

SERWIS – CZĘŚCI ZAMIENNE

Jakość ma znaczenie
Dostarczając wszelkiego typu systemy bezpieczeństwa do pojazdów każdej klasy, koncern ZF zdobył bogate doświadczenie w zakresie znajomości materiałów oraz procesów ich produkcji, dzięki czemu produkowane części do pojazdów użytkowych odznaczają się znakomitymi parametrami pracy, bezpieczeństwa oraz trwałości.

SERWIS – NAPRAWA

Oszczędność czasu i materiałów
W serwisach PKS Bytów i AutoBodex w Miastku wymieniono łożyska piasty kół jezdnych w autobusie MB Tourismo RHD i naczepie wyposażonej w oś BPW Eco Plus. W przypadku autobusu była to profilaktyczna wymiana łożyska, związana z przebiegiem pojazdu, natomiast w przypadku naczepy łożysko zostało wymienione ze względu na głośną pracę.

DOSTAWCZE – ELEKTRYCZNE

Rekonesans
Poczta Polska postanowiła solidnie przygotować się na wejście w życie regulacji wynikających z ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Od roku testuje różne rozwiązania, by później nie działać po omacku.

DOSTAWCZE – TEST

Nowy, lepszy Tourneo
Nowy minibus Forda zdaje się perfekcyjnie spełniać wymagania klientów poprzedniej generacji. Wiele rozwiązań z poprzedniej wersji zachowało swoją formę, ale zostały ulepszone. Testowany samochód sprawiał bardzo dobre wrażenie. Wnętrze było wykończone bardzo estetycznie, a fotele były pokryte jasną skorą. Część pasażerska została wykonana z podobną pieczołowitością, co miejsce kierowcy, więc nikt nie będzie się czuł pokrzywdzony, przesiadając się do tyłu.

OSOBOWE – TEST

Golden R-Line
Samochód to też punkt w życiorysie. Arteon jest takim, którym można się pochwalić bez nadymania. Jest następcą Volkswagena CC, znanego wcześniej jako Passat CC i ma aspiracje sportowe. W wersji R-Line z najmocniejszym 280-konnym silnikiem benzynowym i 7-biegową, zautomatyzowaną skrzynią DSG mają one odzwierciedlenie w zachowaniu samochodu. Arteon skraca dystans.