Pobierz PDF

W najnowszym numerze Truck & Van

DŁUGODYSTANSOWE – OGNIWA WODOROWE

Wielki wyścig
Robi się gorąco. Nikola była pierwsza, ale Tesla Semi już pokazuje się w ruchu. Kto zwycięży w pojedynku o transport przyszłości? I ile on będzie kosztować? Witajcie na Nikola World 2019! Najbardziej zdumiewa entuzjazm. Przyszłych producentów i ich przyszłych klientów. Zarówno Nikola, jak i Tesla mają potężne port folio zamówień. Trevor Milton, twórca i spiritus movens Nikoli powiedział, że firma wstrzymuje się z dalszym ich przyjmowaniem do czasu uruchomienia produkcji.

BUDOWLANE – BAUMA 2019

Elektrycznie na budowę?
Na Baumie trudno oddzielić ciężarówki od zabudów, które noszą. Często właśnie nadwozie jest języczkiem u wagi, ale ujawnia ono poniekąd możliwości podwozia. A w podwoziach – niespodzianki. Rok 2019 warto zapamiętać. To pierwsza Bauma, na której tak wyraźnie zaznaczyły swoją obecność ciężarówki z alternatywnymi źródłami napędu. Było też kilka innych pomysłów na przyszłość, które tlą się od pewnego czasu i czekają aż rynek wpuści im tlen, aby rozjaśniały pełnym blaskiem.

Założone z góry
MAN był obok Volvo najliczniej obecną marką na Baumie. W końcu Monachium to jego miasto, ale nie tylko geografia zdecydowała o silnej reprezentacji na targach. Na stoisku w hali i ekspozycji zewnętrznej firma zaprezentowała 16 pojazdów. Ponadto ciężarówki MAN można było oglądać u licznych producentów zabudów. Przeznaczenie niektórych trudno byłoby zgadnąć laikowi, co wystawia jak najlepsze świadectwo możliwościom adaptacyjnym podwozi tej marki.

BUDOWLANE – AUTOSTRADA 2019

Rewolucja na Autostradzie
Podczas tegorocznej „Autostrady” Kamaz Polska pokazuje dwa pojazdy, specjalne. Są to 2-osiowe, szosowe podwozia 5325 ze skrzynią ładunkową, żurawiem HDS oraz piaskarką i pługiem, przeznaczone m.in. dla służb drogowych, w tym do zimowego utrzymania dróg, uzupełnione przez dedykowany dla budownictwa 3-osiowy model 65111 6×6 z wywrotką tylnozsypową 1W. Produkcja pojazdów Kamaz na rynek europejski odbywa się dwuetapowo. Podstawowy etap przebiega w Rosji, w OAO Kamaz, skąd pochodzą zasadnicze podzespoły. Na Litwie, w zakładzie montażowym spółki Autobagi, odbywa się natomiast montaż końcowy, połączony z instalacją wyposażenia, bezpośrednio dostarczanego przez renomowanych, unijnych kooperantów.

NACZEPY – BAUMA 2019

Pochód gigantów
Wielu producentów sprzętu do transportu ładunków ponadnormatywnych rezerwuje nowości na Baumę. Tutaj najłatwiej spotkać potencjalnych nabywców, nie tylko z naszego, ale i tych bardziej „lukratywnych” kontynentów np. z Azji. Europejscy wytwórcy z branży „gabarytów” na własnej skórze odczuwają zmienne tendencje rynkowe i do nich dopasowują nowości w ofercie. Wygląda na to, że do tradycyjnie cieszących się dużym zainteresowaniem pojazdów do transportu maszyn budowlanych dołączają jako „lokomotywa sprzedaży” pojazdy i akcesoria do przewozu elementów elektrowni wiatrowych.

NACZEPY – PONADGABARYTY

Precyzyjne rozwiązania
Goldhofer jak zawsze przygotował na targi Bauma porcję nowości, które najtrudniejsze przewozy czynią prostszymi i bardziej ekonomicznymi. Transport ładunków ponadnormatywnych jest dziedziną, w której wiedza inżynierska splata się z praktycznym doświadczeniem. Goldhofer rozwija produkty, kierując się informacjami zwrotnymi od użytkowników z całego świata. Wynikiem są innowacje, które przynoszą wielowymiarowe korzyści, podnosząc wydajność przewozów i redukując koszty eksploatacji pojazdów z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań, także prawnych.

Seryjne i niepowtarzalne
Demarko produkuje różnego rodzaju przyczepy i naczepy do ładunków ponadnormatywnych. Ważną pozycję w ofercie zajmują pojazdy indywidualnie przystosowane do wymagań użytkownika. Gama produktów obejmuje naczepy niskopodłogowe serii ST, platformy serii PM, naczepy z obniżonym pokładem serii LD, a także przyczepy i zabudowy na samochodach ciężarowych. Ponadto realizowane są zamówienia na naczepy „skrojone na miarę”, odpowiadające na specyficzne potrzeby klientów. Za przystosowanie pojazdów do wymagań nabywcy odpowiada dział Custom Tailored Trailer, który przygotowuje projekt i poddaje go weryfikacji wraz z klientem.

NACZEPY – WYWROTKI

Coraz lżejsze, wydajniejsze i skomunikowane
Na tegorocznych targach Bauma Schmitz-Cargobull pokazał swoje naczepy wywrotki S.KI: z izolacją termiczną oraz nową okładziną z tworzywa sztucznego. Zabudowa wywrotka M.KI zyskała natomiast fabryczną, elektryczną plandekę. Naczepa wywrotka S.KI z aluminiową skrzynią jest teraz dostępna z okładziną z tworzywa sztucznego Okulen. Skorodowane i zużyte powierzchnie muldy sprawiają, że rozładunek zajmuje więcej czasu, jest bardziej złożony i niebezpieczny, ponieważ materiał zsuwa się tylko przy dużym kącie przechyłu.

SPECJALNE – CIĄGNIKI

Nowe zadania
Możliwości wykorzystywania ciągników do różnorodnych prac znacznie poszerzyły się po zwiększeniu ich dopuszczalnej prędkości na terenie Unii Europejskiej do 60 km/h. Ciągniki Valtra mogą zaprezentować w tej sytuacji wszystkie swoje zalety.

PRODUKT – STAL

Prasa 2000
W ostatnim kwartale 2018 r. w centrum serwisowym SSAB Shape w Obornikach uruchomiono prasę krawędziową o nacisku 2000 ton. Jest jedną z nowych maszyn, które umożliwią zaoferowanie jeszcze szerszej gamy produktów. Szwedzki koncern SSAB przoduje nie w ilości, ale jakości stali. Koncentruje wysiłek na rozwijaniu takich jej gatunków, które wyróżniają się wyjątkowymi własnościami, np. bardzo dużą wytrzymałością czy odpornością na ścieranie. Jednocześnie SSAB wspiera klientów swoją wiedzą i aktywnie uczestniczy w pracach projektowych, podpowiadając do czego i jaki gatunek stali nadaje się najlepiej.

TECHNOLOGIE – DUAL FUEL

CNG, czyli jak nie płacić myta?
Od nowego roku w Niemczech zwolnione są z mautu, czyli myta pojazdy ekologiczne, zasilane gazem. W związku z tym na rynku pojawiło się znacznie większe zapotrzebowanie na zakładanie instalacji CNG do diesli. Ile można zaoszczędzić na takim pojeździe? Do końca 2020 r. posiadacze ciężarówek na gaz ziemny CNG oraz LNG, nie będą płacili opłat drogowych. Taką decyzję podjęły niemieckie władze, chcąc przekonać przewoźników do bardziej ekologicznych pojazdów. Zwolnienie z opłat ma obowiązywać przez cały 2019 oraz 2020 rok.

WYDARZENIE – EXPO SILESIA

Już za nami
Po raz 11. w Expo Silesia w Sosnowcu odbyły się targi poświęcone tematyce transportu publicznego SilesiaKOMUNIKACJA. Tematem przewodnim tegorocznej edycji była elektromobilność i gazomobilność w transporcie pasażerskim. W targach wzięło udział ponad 80 firm, a przez dwa dni wystawę odwiedziło blisko 1600 osób.

POSTĘP – WYDAJNOŚĆ

Powiew świeżości
W tym roku Renault Trucks świętuje dwa jubileusze. Dokładnie 125 lat temu Berliet zbudował swój pierwszy silnik, a 100 lat później rozpoczęło działalność Renault Trucks Polska. Oczywiście z tej okazji powstała limitowana edycja pojazdów ciężarowych: Berliet oraz Renault Trucks Adventure 2018. Na ten rok Renault Trucks przygotowało też specjalny model gamy T, w którym zastosowano najnowsze technologie podnoszące wydajność paliwową.

ZARZĄDZANIE – TELEMATYKA

Telepass rozszerza działalność
Telepass, wiodąca firma w zakresie systemów opłat za przejazdy drogowe, chce odgrywać główną rolę na rynku telematycznym. Ma jej w tym pomóc KMaster – nowa, innowacyjna platforma do zarządzania flotą.

DOSTAWCZE – PREZENTACJA

Automatyzacja na wielu płaszczyznach
Iveco Daily wkracza w nową erę. Naszpikowany asystentami jazdy, wygodniejszy w obsłudze i tańszy w utrzymaniu ma być idealną propozycją dla wymagających dostaw w mieście. Mocne, ekonomiczne silniki o wydłużonym okresie międzyobsługowym, w pełni ledowe światła oraz trzyczęściowy zderzak to elementy, które skutecznie mają obniżać TCO nowego Daily. Sprzyja temu również system telepatyczny i zdalne diagnozowanie.

DOSTAWCZE – TEST

Szeptem do mnie mów
MAN eTGE jest niezauważalny. Cichy i dyskretny, nie płoszy nawet gołębi. Samochody elektryczne to zapewne przyszłość miast, czy szerzej ujmując – obszarów zurbanizowanych. Będą im sprzyjać ograniczenia w ruchu dla pojazdów spalinowych, możliwość darmowego parkowania w centrum czy korzystania z buspasów. Zachęty, także w postaci dofinansowania ze środków publicznych z pewnością spowodują wzrost zainteresowania nabywców.

RYNEK – NACZEPY

Pod górkę
Wielton ambitnie realizuje swoje plany, choć nie jest łatwo. Zeszłoroczny pożar lakierni na pewno lekko zachwiał spółką. Natomiast kolejne przejęcie, tym razem brytyjskiej spółki Lawrence David umocniło pozycję Grupy w Europie. W2018 r. przychody Grupy Wielton wyniosły 2,07 mld zł (wzrost o 29,5%). Czwarty kwartał był pierwszym, uwzględniającym konsolidację wyników z brytyjską marką, co miało istotny wpływ na wolumen sprzedaży Grupy.