Pobierz PDF

W najnowszym numerze Truck & Van

RYNEK – POJAZDY CIĘŻAROWE

Samospełniająca się przepowiednia
Po trzech latach wzrostu rynek pojazdów ciężarowych o dmc powyżej 6 t lekko spadł, przekraczając jednak poziom bardzo dobrego wyniku z 2017 r. Czy to może być zapowiedź kryzysu? Taka korekta raczej nie powinna niepokoić, ale spowolnienie gospodarki u naszych zachodnich sąsiadów, w połączeniu z widmem tzw. pakietu mobilności i Brexitu oraz narastającym brakiem kierowców, powstrzymuje niektórych przewoźników przed inwestycjami. Nie bez znaczenia jest również gęstniejąca atmosfera. Od dłuższego czasu analitycy ostrzegali przed kryzysem, którego początek miał być właśnie w 2020 r.

DŁUGODYSTANSOWE – TEST

Ciąg dalszy
Innowacje zastosowane w najnowszym Actrosie objęły całą gamę tego modelu. Tym razem wypróbowaliśmy, jak sprawdzają się w trzyosiowym podwoziu z zabudową kubaturową. Zestawy kubaturowe z przyczepą centralnoosiową mają kilka zalet, którymi przewyższają ciągniki z naczepą. Przede wszystkim większa jest ich ładownia, ale kierowcy też coś się dostaje. Trzyosiowe podwozie z długim rozstawem osi jest wygodniejsze podczas jazdy niż ciągnik, a po podpięciu przyczepy zachowuje się jeszcze spokojniej. Jeśli ma pełne zawieszenie pneumatyczne wspomagane pneumatycznym zawieszeniem kabiny, komfort jest bardzo wysoki. Jakby tego było mało, ten Actros miał dodatkowe atuty.

TECHNOLOGIE – NAPĘDY GAZOWE

Przyszłość w obiegu zamkniętym
W Polsce popyt na ciężarówki zasilane metanem jest aktualnie stymulowany niższym mautem w Niemczech oraz krajową ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Scania szykuje się jednak na inny scenariusz. Podsumowując w połowiegrudnia rok 2019, Scania przedstawiła reprezentatywny ​fragment gamy ciężarówek gazowych. Na krótkiej trasie można było przekonać się o podstawowych właściwościach ciągników na skroplony gaz ziemny (LNG) oraz podwozi na sprężony gaz ziemny (CNG). Oba paliwa są de facto identyczne.

PRODUKT – NACZEPY

Szybciej, pewniej, więcej
Schmitz Cargobull systematycznie podnosi wydajność pojazdów. W listopadzie 2019 roku wprowadził zmodernizowane zestawy kubaturowe Mega złożone z zabudowy M.CS na podwoziu ciężarówki oraz przyczepy centralnoosiowej Z.CS. Ładowność pojazdu została podniesiona o 500 kg, a do wyposażenia dodano wzmocnioną kurtynę Power Curtain. Pojawiły się ponadto rozwiązania, ułatwiające załadunek całego zestawu przez tylną ścianę przyczepy.

TECHNIKA – UKŁAD ELEKTRYCZNY

48 voltów czekamy w napięciu
Nowe „miękkie” hybrydy Forda wprowadzają do samochodów dostawczych instalację 48-voltową. Dla konstruktorów wyższe napięcie to przyszłość. A dla użytkowników? Transit Custom EcoBlue Hybrid jest pierwszym samochodem w swoim segmencie, który ma instalację 48 V. Nieco wcześniej Ford zaprezentował analogicznie wyposażone, cięższe auto, czyli „dużego” Transita EcoBlue Hybrid. Obydwa są tzw. „miękkimi” hybrydami, w których rozrusznik i alternator zostały zastąpione przez silnik elektryczny, spełniający zarazem funkcję generatora, tzw. rozrusznikoalternator.

DOSTAWCZE – RYNEK

W drodze na szczyt
Pomimo ogólnego spadku na światowym rynku samochodowym (4,8%) Grupa Renault utrzymała w nim udział na poziomie 4,25%. W 2019 r. sprzedała 3,8 mln samochodów, o 3,4% mniej niż w roku poprzednim. Wzrosła natomiast liczba dostarczonych pojazdów dostawczych Grupy, bijąc kolejny rekord. Sprzedaż samochodów elektrycznych Grupy Renault na świecie wzrosła o 23,5% do poziomu 62 447 samochodów. W segmencie elektrycznych samochodów dostawczych niekwestionowanym ​liderem jest Kangoo Z.E., którego sprzedaż wzrosła o 19,2% (10 349 sztuk). W całym segmencie lekkich samochodów dostawczych Grupa odnotowała wzrost o 0,7%, ustanawiając nowy rekord – 620 017 szt.

DOSTAWCZE – TEST

Przerzut na odcinek
TGE kombi w wykonaniu firmy V Van Grabowski ma wszystko, co niezbędne, żeby szybko dowieźć. Oraz parę zalet zupełnie nieoczywistych. Dowieźć, ale kogo lub co? Już odpowiadam. Każdego i wszystko, w końcu to kombi. Wnętrze jest surowe, ale nie spartańskie, po skandynawsku funkcjonalne. Dziewięć miejsc zgrupowanych w trzech rzędach zostawia na końcu sporo miejsca na bagaż. Najmocniejszy diesel w gamie w połączeniu z ręczną przekładnią ma duże możliwości, choć trzeba umieć je wykorzystać. MAN ma przedni napęd, co w vanach tej wielkości utarło się jako wygodna norma. Najkrótsze nadwozie i najniższy dach dają autu dużą swobodę ruchu w ograniczonej przestrzeni,np. na ciasnym parkingu.

SERWIS – NAPRAWA

Napięcie rolki napinającej w silniku 2,3 JTD
Jednostka napędowa stosowana w takich pojazdach jak Fiat Ducato czy Iveco Daily o pojemności 2,3 l jest popularna w Europie. W przypadku wymiany układu rozrządu należy zwrócić szczególną uwagę na zastosowanie narzędzi specjalnych do zablokowania wałków rozrządu, wału korbowego oraz koła pompy paliwowej, mimo że na pasku znajdują się znaczniki ustawienia paska do znaków na zębatym kole wałka rozrządu i wału korbowego. Montaż paska bez użycia blokady wałków rozrządu może doprowadzić do przestawienia drugiego z wałków rozrządu, który jest połączony łańcuchem z wałkiem, do którego zamontowane jest koło.

OSOBOWE – TEST

Jak za dawnych lat
Mitsubishi ASX to świetny kompan w podróży. Bezstopniowa przekładnia w połączeniu z 2-litrowym silnikiem o mocy 150 KM sprawdzi się nie tylko w mieście, ale również podczas dynamicznych manewrów. Trzeba przyznać, że ten model ​bardzo dobrze się prowadzi. Mocny silnik benzynowy z systemem zmiennych faz rozrządu we współpracy z nową, bezstopniową przekładnią CVT nie ociąga się i sprawnie pozwala pokonywać długie trasy. Przy czym wcale tak bardzo nie hałasuje, jakby się mogło wydawać. Świstu do tej pory charakterystycznego dla skrzyń bezstopniowych nie słychać. Jedzie się przyjemnie.

SPORT – RAJD DAKAR

Piękna i zdradliwa
Tegoroczny Rajd Dakar wygrały Kamazy, trzeci był MAZ. Robert Szustkowski uzyskał najlepszy wynik, jaki kiedykolwiek przypadł w udziale polskiemu kierowcy jadącemu ciężarówką. W 2020 r. rywalizacja po raz pierwszy toczyła się na terenie Arabii Saudyjskiej. Książę Mohammed bin Salman Al Saud, 36-letni syn panującego króla Salmana ibn Abd al-Aziza Al Su’uda chce uniezależnić swój kraj od ropy naft owej. Arabia Saudyjska patrzy na to oczywiście z innej perspektywy niż Europa. Chodzi o zróżnicowanie źródeł dochodów oraz unowocześnienie państwa. Jednym z założeń strategii „Saudi Vision 2030” jest wspieranie sportu. Dlatego Rajd Dakar został gorąco przyjęty przez ministra sportu, a zarazem zapalonego kierowcę wyścigowego Abdulaziza bin Turki Al Sauda.