Pobierz PDF

W najnowszym numerze Truck & Van

DŁUGODYSTANSOWE – TEST

Trochę tu, trochę tam
Przez najbliższe lata to wciąż silnik Diesla pozostanie wiodącym napędem w transporcie długodystansowym. Ale i w nim wciąż drzemie spory potencjał do obniżania zużycia paliwa i tym samym redukcji CO2. Metodą małych kroków Volvo „urwało” kolejne kilka procent. Wersja I-Save, zaprezentowana w modelu FH, to suma małych modyfikacji, które łącznie mają przynieść nawet 7-procentową oszczędność paliwa przy zachowaniu tych samych właściwości trakcyjnych albo wręcz ich poprawie. Najważniejszym elementem nowego FH I-Save jest silnik D13TC, będący pochodną znanego już napędu D13, oczywiście spełniający normę Euro 6D. To, co go wyróżnia to owe dodatkowe litery TC, za którymi kryje się technologia Turbo Compound.

Według wzoru
Duży na długie trasy. Actros z kurtynową zabudową objętościową Wecon/Wesob jest wzorcowym przykładem współczesnej ciężarówki, która „może więcej”. Niedawno gościła na naszych łamach Scania z zabudową kubaturową Wecon przystosowaną do przewozu wózka widłowego. Wózek mógł być umocowany w dwóch pozycjach: za pojazdem lub w jego wnętrzu i to zarówno przy przyczepie, jak i przy zabudowie ciężarówki – po odłączeniu przyczepy. Szczegóły konstrukcji dostosowały zestaw do zmiennego obciążenia tylnego zwisu, dowodząc wyobraźni i rozsądku projektantów.

WYDARZENIE – INAUGURACJA

Dołączył Ford
Spółka Q-Service Truck została jedynym importerem ciężarówek Ford Trucks w naszym kraju. Zawarcie umowy ogłoszono 13 czerwca 2019 r. w Warszawie. Przy podpisaniu umowy byli obecni: Maciej Oleksowicz, prezes zarządu Inter Cars i prokurent Q-Service Truck, Sławomir Rybarczyk, prezes zarządu Q-Service Truck, Serhan Turfan, wiceprezes Ford Trucks, Emrah Duman, dyrektor ds. rynków międzynarodowych oraz Jarosław Abramczyk, dyrektor zarządzający Ford Trucks na Polskę
i kraje bałtyckie. Oznacza to, że w Polsce dostępna będzie ciężarówka Ford F-Max, która zdobyła tytuł „Truck of the Year 2019”.

WYDARZENIE – TECH ADVENTURE 2019

Technika w praktyce
W czerwcu na torze wyścigowym Bednary Driving City odbyła się kolejna edycja ZF Aftermarket Tech Adventure. Wydarzenie w tym roku zostało przygotowane dla specjalistów zajmujących się samochodami osobowymi i ciężarowymi oraz motocyklami. Każdy moduł był specjalnie przygotowany, aby zaspokoić potrzeby uczestników i przekazać im zestaw wartościowej wiedzy. Szkolenia odbywały się w najlepszy możliwy sposób – na oczach uczestników podzespoły były diagnozowane, rozbierane i analizowane przez ekspertów ZF, aby chwilę później mogli przekonać się na własnej skórze, jak części sprawdzają się podczas wymagających prób.

WYDARZENIE – NACZEPOMANIA 2019

Dla każdego coś miłego
Na terenie parkingu Atlas Areny w Łodzi na początku czerwca odbyła się największa wystawa naczep ciężarowych w Polsce. To już trzecia edycja Naczepomanii, cyklicznej imprezy plenerowej tym razem poszerzonej o piknik rodzinny.

PRODUKT – CHŁODNIE

Chłód nie wybiera
W chłodnictwie ścierają się dwa światy. Zasiedziali praktycy kontra piewcy postępu. Pierwsi lubią tylko te urządzenia, które już znają, a drudzy… Wszyscy chcemy żyć lepiej i nie brakuje tych, którzy sądzą, że wiedzą, jak nam byt poprawić. W chłodnictwie, podobnie jak w transporcie chodzi o „zrównoważony rozwój” i redukcję emisji substancji, które uznaje się za szkodliwe dla klimatu, bo już niekoniecznie dla zdrowia. Przykładem nowy czynnik do klimatyzacji samochodowych R1234yf, który wprawdzie ma znacznie niższy wskaźnik GWP niż zabroniony R134a, ale jest łatwopalny. Urzędnicy Unii Europejskiej stwierdzili, że prawdopodobieństwo zapłonu jest tak niskie, że warto zaryzykować.

PRODUKT – AGREGATY CHŁODNICZE

Zgodny zespół
Urządzenia chłodnicze upodabniają się do przewożących je samochodów i również korzystają z alternatywnych źródeł energii. Takich rozwiązań pojawia się coraz więcej. Napęd agregatów chłodniczych przystosowywany jest do przyszłych samochodów użytkowych, które mają być elektryczne, gazowe, a tylko gdy inaczej się nie da – zasilane silnikiem Diesla. Za uzasadnienie służy ochrona atmosfery. Ponadto wygodniej jest używać agregatu, który czerpie energię z tego samego źródła, co samochód.

PRODUKT – WINDY ZAŁADOWCZE

Duży kaliber
Na naszym rodzimym rynku największą popularnością cieszą się lekkie windy załadowcze. Duże urządzenia o największych możliwościach udźwigu znajdują zastosowanie rzadziej, co nie znaczy, że są mniej ważne. Sprawdzamy, jaki wybór mają dziś przedsiębiorcy poszukujący sprzętu do podnoszenia naprawdę ciężkich ładunków. Dzisiejszy rynek wind załadowczych oferuje mocno wyspecjalizowaną gamę dostosowywaną do obecnie produkowanych samochodów ciężarowych, przyczep i naczep, a także przewożonych towarów. W zależności od parametrów pojazdu dobiera się odpowiednie windy. Główny wpływ na wybór rodzaju urządzenia mają takie cechy, jak ładowność pojazdu, zwis tylny, rodzaj sprzęgu, długość platformy czy jej funkcja.

DOSTAWCZE – PREZENTACJA

Z duchem czasu
Kosmetyczne zmiany na zewnątrz i w środku, nowe silniki zgodne z normą Euro 6d, 6-biegowy automat i w pełni ledowe reflektory oraz pakiet systemów bezpieczeństwa. Czyli Master i Trafic po liftingu. W Europie sprzedaż nowych modeli użytkowych rozpocznie się we wrześniu. Mają utorować Renault drogę na sam szczyt. Marka chce zwiększyć sprzedaż samochodów dostawczych o ponad 40% i podwoić pokrycie terytorialne na świecie z 24% do ponad 50%. Renault chce również utrzymać pozycję lidera w segmencie elektrycznych samochodów dostawczych dzięki elektryfikacji wszystkich swoich furgonów.

Nowocześniej
W związku z nową normą emisji spalin Euro 6d, mamy obecnie wysyp nowości. Kolejną z nich jest odświeżony Fiat Ducato. Zmiany dotyczą przede wszystkim silników. Jest też niespodzianka: nowoczesna dziewięciostopniowa, automatyczna skrzynia biegów oraz prototyp elektrycznego Ducato. Główną cechą stylistyczną Ducato jest podział karoserii na dwie, wyraźnie oddzielone części: górną i dolną. Charakterystyczne są słupki przednie, które łączą się ze sobą poprzez muskularną maskę silnika. Wygląd Ducato jest teraz bardziej masywny, aczkolwiek zmiany są tak kosmetyczne, że trzeba ich bardzo wypatrywać.

DOSTAWCZE – TEST

Ekspres reporterów
Jest jednym z najmłodszych i najciekawiej stylizowanych samochodów w swojej klasie. W wersji z najbogatszym wyposażeniem i najmocniejszym silnikiem nie budzi zastrzeżeń. Ideał? SpaceTourer jest osobową wersją dostawczego Jumpy. Zgodnie z obowiązującą regułą Citroën wymienia go jako osobny model i wkłada do „innej przegródki”. Lecz z samochodami tego typu nierzadko jest problem. Niby osobowy, a hałasuje i blacha mu ze słupków wyłazi.

KOMUNALNE – URZĄDZENIA HAKOWE

Szybki i lekki
Pojazdy wyposażone w system hakowy zwane popularnie hakowacami w wielu przypadkach są najbardziej racjonalnym wyposażeniem firm transportowych. Samochody hakowe mogą łączyć w sobie funkcję hakowca i wywrotki jednocześnie oraz nośnika różnych zabudów. W Polsce nadal dominuje transport kontenerów komunalnych, ale coraz częściej pojawiają się zabudowy w postaci śmieciarki, wozu asenizacyjnego, beczkowozu czy klasycznej skrzyni ładunkowej. Z tego powodu urządzenia hakowe muszą być wytrzymałe i solidnie wykonane, ponieważ ich eksploatacja bywa intensywniejsza niż w przypadku innych samochodów używanych w transporcie.

AUTOBUSY – PREZENTACJA

Warunki brzegowe
Jeszcze niedawno sensację na ulicach Gdyni wywoływał 24-metrowy, dwuprzegubowy trolejbus Solaris Trollino 24, poruszający się bez pasażerów w asyście pilota. Czy pojawi się wkrótce na regularnych liniach? Ofi cjalną premierę będzie miał w październiku 2019 r. na targach Busworld w Brukseli. Zapowiadany od dawna, przybrał postać gotowego trolejbusu, który w Gdyni przeszedł testy. Rozpoczęły się w czerwcu i trwały około 6 tygodni. Ich celem było sprawdzenie i skorygowanie zastosowanych rozwiązań oraz uzyskanie dopuszczenia do ruchu z pasażerami i homologacji od jednostek certyfikujących.

Potrójne premium
Na początku czerwca zawitała do Polski kampania Neoplan Push, czyli dynamiczna prezentacja autobusów klasy premium. Na Autodromie Pomorze niedaleko Gdańska można było nie tylko przekonać się o komforcie, jaki zapewniają podróżnym, ale również, jak są bezpieczne. W testach brały udział dwuosiowe autobusy Tourliner i Cityliner oraz trzyosiowy, piętrowy Skyliner. Wszystkie komfortowo wyposażone i uzbrojone w systemy bezpieczeństwa. Do ich napędu służą dwie 6-cylindrowe, rzędowe jednostki: D0836 o pojemności 6,9 l i mocy 290 KM oraz D2676 o pojemności 12,4 l i mocy 430, 470 lub 510 KM. Mogą one współpracować z manualną bądź automatyczną lub zautomatyzowaną skrzynią biegów.