Grudzień 2019

C

W najnowszym numerze Truck & Van

RYNEK – NACZEPY I PRZYCZEPY

Przyczajenie
Powiało grozą. Zapowiadany od paru lat kryzys zaczął dawać o sobie znać. Niepewność może być wygenerowana przez widmo pakietu mobilności i Brexitu. Nie bez znaczenia cały czas pozostaje brak kierowców i spowolnienie gospodarcze u naszych zachodnich sąsiadów. Od lat mówi się o nadchodzącym spowolnieniu. Całkiem stabilna pierwsza połowa tego roku na rynku naczep i przyczep, w czerwcu się zachwiała. Można powiedzieć, że ten rok zakończy się jeszcze na przyzwoitym poziomie, ale sporo niepokoju wzbudza nadchodzący.

PROMOCJA

PROMOCJA

Pojazdy z Nysy radzą sobie na trudnym rynku
Ostatnie dane opublikowane m.in. przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego świadczą o pewnej destabilizacji na rynku automotive. Do końca listopada tego roku zarejestrowano łącznie 77 273 przyczep i naczep wszystkich rodzajów. Natomiast w grupie przyczep i naczep o dmc powyżej 3,5 t przy zarejestrowanych 22 068 szt. odnotowano ponad 10% spadek w porównaniu z danymi ubiegłorocznymi. Jednak Mega z Nysy poprawiła swoje ubiegłoroczne wyniki zarówno w kategorii naczep, jak i przyczep.

PRODUKT – NACZEPY

Tradycja zobowiązuje
Marka Orthaus, mimo że nie jest u nas jeszcze popularna, ma za sobą długą i nacechowaną innowacyjnymi rozwiązaniami historię. Firmę założyli bracia Orthaus w Niemieckim Wüllen w 1925 r. i rozpoczęli produkcję wozów konnych, aby szybko przejść do zabudów dla pojazdów mechanicznych. Rosnące zapotrzebowanie zmusiło braci Orthaus do budowy nowej fabryki, która do dziś uważana jest za dzieło sztuki budowlanej tamtej epoki. Kontynuując swój rozwój w burzliwych latach 30., firma weszła na rynek przyczep dla rolnictwa i transportu drogowego z własnym zawieszeniem.

Skokowy wzrost
W listopadzie 2019 roku przedstawiciele firmy Schmitz Cargobull odebrali nagrodę wydawnictwa Huss-Verlag za zestaw EcoDuo. To jeden z pomysłów Schmitza na podnoszenie walorów użytkowych pojazdów i ograniczanie ich wpływu na środowisko. EcoDuo jest jednym z zestawów typu „euro kombi”, które dzięki powiększeniu długości zwiększają wydajność przewozu. Dyskusja o ich wprowadzeniu na terenie Unii Europejskiej toczy się od wielu lat, a ostatnio do dawnych argumentów o obniżce kosztów transportu, redukcji zużycia paliwa oraz rozluźnieniu ruchu na drogach dołączył kolejny: o ochronie klimatu i redukcji emisji CO2.

Bezpieczeństwo tkwi w szczegółach
Po różnego rodzaju wypadkach przychodzi refleksja, że ludzkie życie jest bezcenne. Stawiając na bezpieczeństwo nie tylko na drogach, ale i podczas pracy w trudnych warunkach terenowych Fliegl opracował i opatentował system stabilizacji wywrotu Drive On. Zachowanie stabilności przy opróżnianiu skrzyni ładunkowej jest niezwykle ważne dla zestawów samowyładowczych. Możliwość wywrócenia się pojazdu stwarza zagrożenie dla ludzi i może powodować poważne straty materialne. Wywrotki często poruszają się po niestabilnym podłożu, co zwiększa ryzyko.

PRODUKT – ELEKTRONIKA

Rozładunek pod obserwacją
Nummi, fiński producent siłowników hydraulicznych oferuje nowe rozwiązania ułatwiające bezpieczny rozładunek. Są szczególnie przydatne na niestabilnym podłożu, w ograniczonej przestrzeni oraz w każdych, trudnych warunkach stawiających przed sprzętem najwyższe wymagania.

Wygoda w cenie
Knorr-Bremse ma w ofercie nowoczesne systemy upraszczające sterowanie naczepą. Ich popularność rośnie, gdyż są jednym ze sposobów radzenia sobie z aktualnymi bolączkami przewoźników. Na rynku brakuje dobrych kierowców, co negatywnie odbija się na żywotności pojazdów. Dlatego cenne są wszelkie udogodnienia, które czynią pracę łatwiejszą i bezpieczniejszą. Coraz więcej producentów naczep w standardzie oferuje systemy Knorr-Bremse, które upraszczają codzienną eksploatację, a w długiej perspektywie zwiększają bezawaryjność pojazdu.

PRODUKT – OŚWIETLENIE

MORE LIGHT by RFT Technology
Więcej światła przy niższym koszcie zakupu, mniejszej liczbie diod i mniejszym poborze prądu. Czy to możliwe? Tak, to zalety świateł LED budowanych z zastosowaniem technologii odblasku – swobodnych pól FF i technologii Reflector Facing Technology. Charakteryzuje je lepszy rozkład światła, oświetlają szerszy obszar i dają przyjaźniejsze światło, a w efekcie większy komfort pracy.

ZARZĄDZANIE – TELEMATYKA

Naczepy pod nadzorem
„Rozwiązania telematyczne dla naczep pomagają firmom w poprawie wydajności taboru oraz zapewnieniu lepszej obsługi klienta” – zapewnia Peter Bal, WABCO Business Leader Fleet Solutions EMEA. Tradycyjnie w przypadku telematyki priorytetem zawsze były samochody ciężarowe. W końcu wóz bez konia sam nie ruszy! A przecież najważniejszy jest ładunek, który przewożony jest w naczepie. Tutaj telematyka może zagwarantować znaczące korzyści przewoźnikom, w czasach gdy branża transportowa staje się coraz bardziej zautomatyzowana.

DŁUGODYSTANSOWE – TEST

Wyścigówka
W jubileuszowym malowaniu i pachnąca nowością. Scania R580 z legendarnym silnikiem V8 nadaje się, aby o niej marzyć. Dlatego zanim zacznie ciągnąć naczepy… „Wrażenia z jazdy”, „Prezentacja”, „Test praktyczny” – w różnych czasopismach różnie nazywają się rubryki przedstawiające nowe samochody. Dla tej nietypowej próby proponuję nazwę „test niepraktyczny”. Nie zmierzymy zużycia paliwa i nie ocenimy zdolności pokonywania wzniesień pod obciążeniem. Spróbujemy dowiedzieć się, czy w czasach „dwutlenko-węglowej prohibicji” i dzielenia śmieci na pięcioro, magia V8 jeszcze działa.

DOSTAWCZE – PREZENTACJA

Update
T6.1, czyli zaktualizowana wersja Volkswagena Transportera jest już dostępna. Może być zawsze online, jeździ prawie automatycznie i ma bogatsze wyposażenie. Przeprojektowana tablica rozdzielcza jest oferowana również z całkowicie cyfrowymi zegarami, które są wyświetlane na 10-calowym ekranie. Wyświetlacz z grafiką o wysokim kontraście zapewnia bardzo wyraźny obraz. Kierowca może wybierać między różnymi konfiguracjami ekranu. Za przełączanie się między nimi odpowiada przycisk „View” umieszczony na nowej, wielofunkcyjnej kierownicy.

WYDARZENIE – JUBILEUSZ

Sukces od podstaw
5 grudnia 2019 roku firma Pozkrone uroczyście obchodziła jubileusz. Jako generalny przedstawiciel Krone w Polsce dostarcza klientom naczepy od 25 lat. Pozkrone jest przykładem odwagi, wytrwałości i odporności. Firma powstała w 1994 roku, gdy polski rynek pojazdów użytkowych budził dużą nadzieję, ale nie gwarantował powodzenia. Pomyślnie przeszła przez kryzysy roku 1998 i 2008, uważnie inwestowała i stabilizowała swoją pozycję, rosnąc i zmieniając się wraz ze swoimi klientami. Oferowane przez nią nowoczesne, innowacyjne naczepy, przyczepy i zabudowy ułatwiły polskim firmom transportowym konkurowanie w Europie i wybicie się do czołówki. W najlepszych latach Pozkrone dostarcza w Polsce ponad 4,5 tys. pojazdów rocznie.

HISTORIA – MILICYJNE

Niebieska szklanka miga
Samochody milicyjne były owiane mgiełką tajemnicy. Choć „czasy nastały nowe”, mgiełka nie rozwiała się. Dlatego Stary z Muzeum Służb Mundurowych w Gdańsku są tak interesujące. W owładniętej manią szpiegowską Polsce Ludowej, obszar tajemnicy państwowej rozciągał się szeroko. Tajemnica była kilkustopniowa i do ścisłych sekretów dostęp miało stosunkowo wąskie grono zaufanych. Zwykłemu obywatelowi przypominały o niej liczne tabliczki „zakaz fotografowania”, znajdujące się nie tylko u bram jednostek wojskowych czy zakładów pracy, ale na budynkach poczt i dworców.

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
Truck & Van 03/2021
TSL Biznes 03/2021
C