Pobierz PDF

W najnowszym numerze Truck & Van

RYNEK – Naczepy

Stabilizacja
Sprzedaż naczep i przyczep na polskim rynku sięgnęła najwyższego jak do tej pory poziomu. Jednak w tym roku rynek się ustabilizował i nie wykazuje wzrostu. Wbrew pozorom – to dobry sygnał. Jak spadać, to z wysokiego konia” – oby nie. Dla producentów, importerów, dilerów i firm transportowych, dobra sytuacja na rynku jest wówczas, gdy biznes jest przewidywalny, zamówienia realizowane w terminie, a terminy realizacji krótkie.

NACZEPY – Trendy

Jutro będą banany?
Dyskusja o bardziej wydajnym – i zyskownym – transporcie nie omija naczep. Lecz jak poprawić pojazd, któremu zmiany na ogół szkodzą? W ostatnim dwudziestoleciu dokonał się znaczny postęp. Typowe naczepy: do transportu drobnicy oraz wywrotki stały się lżejsze, a w stosunku do wymiarów zewnętrznych zwiększyła się ich ładowność rozumiana zarówno jako masa, jak i objętość zabieranego ładunku. Zadomowiły się w nich osie z hamulcami tarczowymi sterowanymi przez system elektroniczny, którego wyrafinowanie sięga dalej niż zapobieganie blokowaniu kół przy hamowaniu (ABS).

PRODUKT – Agregaty chłodnicze

Elastyczny transport
W 2016 roku Thermo King pokazał projekt agregatu naczepowego SLXi Hybrid, stworzonego z myślą o zmniejszeniu oddziaływania na środowisko naturalne i obniżeniu kosztów eksploatacji. Teraz jest już w ofercie.

PRODUKT – Nogi podporowe

Postaw sprzęt na nogi…
To jeden z najprostszych mechanizmów stosowany w zespołach pojazdów ciężarowych, ale jakże istotny. Oto wszystko, co powinieneś wiedzieć o nogach podporowych. Nogi podporowe, jak wskazuje ich nazwa, służą głównie do podpierania naczep i przyczep. Za pomocą precyzyjnego mechanizmu pomagają ustawić pojazdy do sprzęgu, służą też do stabilizacji oraz minimalizują ryzyko wywrócenia się pojazdu podczas rozładunku lub załadunku.

PRODUKT – Oświetlenie

WAŚ gotowy na zmiany
Oświetlenie samochodowe zmienia się nie tylko pod wpływem nowych trendów czy potrzeb użytkowników, przede wszystkim produkowane lampy muszą być zgodne z obowiązującymi przepisami prawa. Zgodnie z nowymi przepisami oświetlenie pozycyjne boczne będzie musiało posiadać światło kierunku jazdy. Na ostatnio wprowadzone zmiany w przepisach Przetwórstwo Tworzyw Sztucznych WAŚ jest w pełni przygotowane.

BUDOWLANE – Prezentacja

Lżej budować
Nowy Stralis X-Way został zaprezentowany w połowie listopada 2017 r. w Polsce. Zjawia się w samą porę, jest odpowiedzią na nowe preferencje użytkowników. Logistyka budowlana opiera się obecnie na pojazdach, które mają za zadanie przewieźć jednorazowo jak najwięcej ładunku, pozostając w zgodzie z wymogami przepisów odnośnie dopuszczalnej masy całkowitej i nacisków na osie. Organizacja typowego, współczesnego placu budowy sprawia, że ruch odbywa się w przeważającej mierze po drogach utwardzonych.

Większe możliwości na budowie
Mercedes zaprezentował całą gamę pojazdów budowlanych, wśród których Arocs 2017 ma sporo nowych funkcji, więcej wariantów, zapewnia większy komfort i bezpieczeństwo. Hydrauliczny napęd pomocniczy (HAD) i turbosprzęgło z retarderem dostępne są w kolejnych wariantach modelu. Na fabrycznym terenie testowym off -road w Wörth
mogliśmy wypróbować pojazdy do różnych zadań: od wywrotek do ciężkich ciągników siodłowych, z napędami od 4×2 do 8×8.

DŁUGODYSTANSOWE – Test

Szukamy oszczędności
Współczesna motoryzacja stoi pod znakiem ekologii. Jednym z czynników mających znaczący wpływ na „zielony” obraz pojazdu jest zużycie paliwa. Inżynierowie stają na głowie, by poprawić sprawność energetyczną, poszukując oszczędności w każdym możliwym miejscu. Renault Trucks nie chce zostać z tyłu, dlatego stale modernizuje swoje pojazdy. W zeszłym roku dalekobieżne Renault serii T przeszły szereg modyfikacji. Rozpoczęto od zmian w konstrukcji przedniej osi i zawieszenia pneumatycznego oraz zastosowania siodła ze stopów aluminium, które w sumie zaowocowały masą własną obniżoną nawet o 114 kg.

WYDARZENIE – Pojazdy roku 2018

Top 2018
Nagrody dla najlepszych samochodów użytkowych roku 2018 w Europie rozdane. Nie ma, jak znów spotkać starych znajomych! Można zżymać się, że wyróżnienia są przewidywalne jak niespodziewana ciąża w tasiemcowym serialu, ale jurorzy nie mają lekko. Rynek pojazdów użytkowych z rzadka eksploduje nowościami. Regułą są stopniowe udoskonalenia, które pączkują i nawarstwiają się, czyniąc stare – nowym. Malkontenci powiedzą, że tegoroczne laury zdjęto ze strychu i otrzepano z kurzu. Optymiści z przyjemnością skonstatują, że mamy z dawna wyczekiwaną stabilizację.

WYDARZENIE – Jubileusz

Kumulacja
Pod koniec listopada z linii produkcyjnej w zakładzie MAN Trucks w Niepołomicach zjechała stutysięczna ciężarówka. Wydarzenie to zbiegło się w czasie z jubileuszem 10-lecia działalności fabryki. Ciągnik MAN TGX EfficientLine 3 18.460 4×2 z kabiną XLX trafił do Grupy Omega Pilzno. Zakup pojazdu o numerze seryjnym 100 000 i pozostałych 20 zamówionych w drugim i trzecim kwartale 2017 r. przez Omega Pilzno sfinansuje MAN Financial Services, spółka należąca do Volkswagen Financial Services.

TECHNOLOGIE – Obsługa

Serwis w chmurze
Zdalna diagnostyka, a nawet naprawa. Elektroniczne systemy nie tylko ułatwiają pracę przewoźnikom, ale również dbają, by ich pojazdy zatrzymywały się tylko wtedy, gdy to konieczne. Dla każdego menedżera floty niezawodność jest kluczowa. Jego największym marzeniem jest zawsze sprawny pojazd, bez nieoczekiwanych wizyt w warsztacie. Dzięki Mercedes-Benz Uptime marzenie to może się urzeczywistnić. System ten sprawia, że zarządca floty i serwis cały czas mają łączność z pojazdem, a w pełni zautomatyzowane diagnozowanie na bieżąco monitoruje kondycję poszczególnych układów pojazdu.

DOSTAWCZE – Prezentacja

Elektryczny Ursus
Podczas II edycji Kongresu 590 Ursus pokazał prototyp elektrycznego samochodu dostawczego Elvi o zasięgu 150 km. Pojazd wyposażony jest w system szybkiego doładowywania. W ciągu 15 minut baterie ładują się w 90%.

DOSTAWCZE – Test

Raptem lub żółwiem
Furgon niski, ale długi to coś w sam raz do szybkich przewozów na duże odległości. Tylko dlaczego Fiat? Talento zjawiło się na miejscu Scudo. Należy do popularnej i uniwersalnej klasy średnich samochodów dostawczych o masie całkowitej rzędu 3 t. Ze swej roli wywiązuje się dobrze, w czym zasługa bogatego doświadczenia francuskich konstruktorów. Talento jest bliźniakiem Renault Trafica.

WARSZTAT – Modernizacje

Solidna podstawa
Globalizacja przemysłu wymuszająca coraz szybszą wymianę modeli nie wyeliminowała jeszcze konstrukcji długowiecznych o sprawdzonych parametrach. Do takich legend zalicza się ciężarowo-terenowy Star 266, który karierę zaczął w 1973 r. w Starachowicach. I choć MAN po przejęciu zakładu (1999 r.) już po roku wygasił jego wytwarzanie, w wojsku (do czego od początku był dedykowany) służy jeszcze ok. 12 tys. sztuk.