Pobierz PDF

W najnowszym numerze Truck & Van

TECHNOLOGIE – KOMPONENTY

Złożony temat
Samochody zawsze gromadziły wiedzę z różnych dziedzin. Zasilana wodorowym ogniwem paliwowym Nikola nie jest wyjątkiem. Rozmach przedsięwzięcia to nie tylko determinacja twórcy, Trevora Miltona. To również mrówcza praca dostawców komponentów. Dostarczyli gotowe składniki, które wystarczyło mądrze poukładać. Nie umniejsza to wysiłku układających. Robić mądrze niełatwo.

DŁUGODYSTANSOWE – TEST

Alternatywa na dalekie trasy. Volvo FH460 LNG
Alternatywne napędy są ostatnio w modzie. Jednak największy ich wybór dotyczy pojazdów, których zadania skupiają się raczej na lokalnej dystrybucji. A co z transportem regionalnym i długodystansowym? W tym wypadku proponowane jest LNG. Skroplony gaz ziemny ma tę zaletę, że pojazdy nim napędzane mogą wykonywać zadania na dłuższych dystansach niż ma to miejsce w przypadku np. CNG (czyli sprężonego gazu ziemnego). Gaz ziemny pod wpływem niskiej temperatury skrapla się, zmniejszając swoją objętość. Dzięki temu można zatankować go więcej, co zwiększa dystans, jaki może pokonać pojazd na jednym tankowaniu. W zależności od wielkości zbiorników zasięg takich pojazdów dochodzi nawet do 1600 km.

Jeden za dwóch. Scania R450
Kto swoje nosi, ten się nie prosi. W niektórych branżach warto mieć ze sobą wózek widłowy, a w takim zestawie nie będzie nigdy zawadzał. Dostawa produktu wprost do odbiorcy końcowego ma kilka zalet. Można brać taniej, a zarabiać więcej, ponieważ pomija się pośredników. Bywa jednak źródłem kłopotów organizacyjnych. Klient ma prawo wyjść po towar w kapciach, podrapać się w głowę i rzec: „zostawcie to tam, za jabłonką”. Jeśli ładunek jest ciężki i gabarytowo duży, tak jak na przykład okna, nieodzowny jest wózek widłowy.

DŁUGODYSTANSOWE – PREZENTACJA

Dziś na ekranie.
Mercedes odważył się zastosować rozwiązania wprowadzające pojazdy ciężarowe w nową erę. Zewnętrzne opakowanie, które zawsze było wyznacznikiem nowego, tym razem niemal zupełnie zignorowano, ukrywając w nim nowoczesne technologie, o których jeszcze kilka lat temu pisano, jak o technice mającej nadejść w przyszłej dekadzie. Sprawdziliśmy, jak to wszystko sprawdza się w praktyce. Listewka w jedną, światełko w drugą stronę, a może nowe logo – tzw. faceliftingi, czyli modernizacje pojazdów od lat wyglądają tak samo. Towarzyszą aplikowaniu nowych rozwiązań, zaznaczając, że właśnie mamy do czynienia z czymś nowym. Czasem pojawiają się nawet bez akompaniamentu nowinek technicznych, tylko po to, by podtrzymać zainteresowanie danym modelem.

BUDOWLANE – AUTOSTRADA 2019

Wstęgą szos
Jubileuszowe, 25 targi Autostrada Polska odbywające się w dniach 14–16 maja 2019 r. zostały zdominowane przez pojazdy i maszyny dla drogownictwa. W pewnym sensie wystawa wróciła do korzeni. Stało się tak z powodu odbywającej się w tym roku Baumy. Wielu wystawców podjęło wysiłek uczestnictwa w targach w Monachium i Kielc już nie wpisali do kalendarza. Wobec niedostatku maszyn wykorzystywanych w różnych gałęziach budownictwa, przewagę zdobyła oferta do remontów i konserwacji dróg.

PRODUKT – WYPOSAŻENIE

Akumulator kwasowy ma się dobrze
Exide Technologies jest największym producentem akumulatorów na polskim rynku. Zakład w Poznaniu jest jednym z dziewięciu, jakie koncern posiada w Europie. Rocznie z poznańskiej fabryki, dawnej Centry, wyjeżdża w świat kilka milionów akumulatorów.

PRODUKT – KLIMATYZATORY

Legenda powraca
Któż może wiedzieć więcej o klimatyzacji niż Włosi? To kolejna z ich specjalności. Dlatego cieszy fakt, że polski przedstawiciel znów wprowadził na rynek klimatyzatory Fresco.

PRODUKT – AUTOTRANSPORTERY

Waga rośnie
Samochody podróżujące samochodami to teraz normalna praktyka. Ma uzasadnienie w kosztach i bezpieczeństwie. Ubiegłoroczne targi IAA w Hanowerze obfitowały w autotransportery. Zdaniem specjalistów nie jest to oznaką silnego wzrostu popytu, choć bez trudu można wskazać czynniki sprzyjające autotransporterom. Prym wśród nich wiedzie redukcja kosztów, która w ostatnich latach zyskała nowy wymiar. Samochodów nie opłaca się przemieszczać „na kołach”. Jest to związane z wydatkami na paliwo i podwyższonym ryzykiem uszkodzenia.

DOSTAWCZE – TEST

Caddy na gazie
Volkswagen Caddy zasilany gazem CNG przedstawiany jest jako ekonomiczna i ekologiczna alternatywa dla diesli, zapewniająca podobne lub nawet niższe koszty eksploatacji. Gdy dołożymy do tego przywileje dla samochodów zasilanych CNG, które są zbliżone do tych dla elektryków, robi się kusząco. CNG to gaz ziemny składający się głównie z metanu, dokładnie ten sam, który dociera gazociągiem do naszych kuchni. Po tym krótkim wstępie nasuwa się oczywiste pytanie: jeśli CNG to powszechnie stosowany w domach gaz, to z czego wynika jego marginalna popularność względem LPG?

Mocny „golas”

Tym razem do naszego testu został oddelegowany biały, jak kartka przed rozpoczęciem projektu, Fiat Ducato. Gotowy na każde wyzwanie: by pokryć go grafiką firmy, zabudować ładownię wedle własnych potrzeb i zaprząc do ciężkiej pracy. Dobrze jest zasiąść za kierownicą woła roboczego, jakich jeździ po naszych ulicach najwięcej. Być może niepotrzebne są te wszystkie nowoczesne wymysły, zbędne w codziennej pracy i komplikujące tylko budowę samochodu, zwiększając jego awaryjność. Postanowiliśmy to sprawdzić!

AUTOBUSY – PREZENTACJA

Lohr w drodze do elektromobilności
W mowie potocznej funkcjonują słowa, które bez względu na producenta czy markę określają całą gamę produktów, np. dżip czy dżinsy. Takim słowem w transporcie jest bez wątpienia lora, czyli odkryty wagon towarowy bez burt lub naczepa do przewozu pojazdów. Od ponad pięćdziesięciu lat producentem tego typu pojazdów jest francuska firma Lohr, znana w przewozach kolejowych i drogowych. Firma z siedzibą w Strasburgu od wielu lat produkuje wagony kolejowe do przewozu pojazdów, łącznie z systemami do transportu całych zestawów ciężarowych oraz naczepy do przewozu samochodów. Mniej znana w Polsce jest produkcja pojazdów militarnych pod marką Soframe oraz elektrycznych osi pojazdów użytkowych, które wykorzystuje także polski producent autobusów. Elektryczne osie to tylko początek mariażu z pojazdami elektrycznymi.

WYDARZENIE – KONKURS KIEROWCÓW SCANIA

O włos od zwycięstwa
Jazda ekonomiczna, defensywna i offroadowa. Walka z czasem, nerwami i przeciwnościami. Sprawdzian wiedzy, umiejętności i opanowania. Tak w skrócie wyglądał finał Konkursu Kierowców Scania 2019. Konkurs dla kierowców organizowany przez firmę Scania odbywa się od 2003 r. W siódmej edycji wzięło udział 20 tys. osób z całej Europy, w tym 3 tys. z Polski. Do kwalifikacji na poziomie europejskim przeszło 30 najlepszych kierowców z 30 krajów, w tym Piotr Dołengiewicz z Białegostoku. Europejski finał konkursu Scania Driver Competitions odbył się pod koniec maja tego roku w centrali Scanii w Södertälje. W tej edycji został zniesiony limit wiekowy (do tej pory w konkursie mogli brać udział kierowcy do 35. roku życia). Najmłodszy finalista miał 23, a najstarszy 61 lat.

Nie być ostatnim!
Piotr Dołengiewicz, jeden z trzech najlepszych kierowców w Europie, biorących udział w konkursie Scania Driver Competitions, zrobił prawo jazdy kategorii C+E w tajemnicy przed rodzicami. Rozmawiamy z nim o zawodzie kierowcy i rywalizacji w samym konkursie.