Autor tekstu: Michał Kij
Autor zdjęć: Michał Kij

Scania 460R Super

Nowy standard?

C
Scania 460R z układem napędowym Super należy do popularnego w Europie przedziału mocy. Czy powtórzy sukces „czterysta pięćdziesiątki”, która od lat znajduje zastosowanie w różnych typach przewozów?

Na dobry początek 460R wygrała w lutym 2022 roku w „Teście 1000 punktów”. Scania R450 dokonała tego samego w 2018 roku. Nowy silnik z dwoma wałkami rozrządu w głowicy w wersji 460-konnej oferuje maksymalną moc przy 1800 obr/min. Poprzedni zapewniał 450 KM przy 1900 obr/min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 2500 Nm przy 900÷1290 obr/min, gdy poprzednio było to 2350 przy 1000÷1300 obr/min. Postęp jest widoczny, ale nie ogranicza się do silnika.

Scania 460R Super – Stopnie wtajemniczenia

Sposoby na podniesienie wydajności układu napędowego są znane od dawna. Ulepszenia nie zmieniają istoty rzeczy, a jedynie „biją rekordy” w dobrze znanych konkurencjach. Dwa wałki rozrządu w głowicy pozwalają lepiej sterować wymianą ładunku w cylindrach, a w połączeniu z wyrafinowanym układem wtryskowym kształtować proces spalania z myślą o jak najlepszym wykorzystaniu energii zawartej w paliwie. Sprzyja temu również wysoki stopień sprężania 23:1, który nie zmienił się jednak w stosunku do silników poprzedniej generacji. Wprawdzie wprowadzenie dwóch wałków rozrządu zmusiło do zastosowania wspólnej głowicy zamiast charakterystycznych dla Scanii pojedynczych głowic każdego z cylindrów, ale za to konstruktorom udało się podnieść sprawność cieplną silnika do nienotowanych wcześniej około 50%.

PROMOCJA

PROMOCJA

Do współpracy z silnikiem o mocy 460 KM wystarcza lżejszy wariant nowej rodziny skrzyń biegów, oznakowany G25. Podobnie jak przystosowana do przenoszenia większego momentu obrotowego G33, skrzynka ta ma 14 przełożeń, z których pierwsze to bieg pełzający, a ostatnie to nadbieg. Tu były 4 biegi do jazdy wstecz, ale na życzenie stosuje się wariant z 8 przełożeniami. Większa rozpiętość przełożeń ułatwia utrzymywanie silnika przez większość czasu w ekonomicznym zakresie obrotów. Dalej, „na końcu” układu napędowego jest nowa, jednostopniowa oś napędowa o „szybkim” przełożeniu 2,31:1. Całość składa się na układ napędowy, który wg Scanii ma przynosić do 8% oszczędności paliwa.

W tym ciągniku zastosowano opcjonalny hamulec dekompresyjny CRB (ang. Compression Relase Brake) o mocy 354 kW przy 2400 obr/min. Dodatkowo ciężarówkę wyposażono w retarder R4700D. Razem, oba hamulce pomocnicze zwalniają właściwie kierowcę z używania hamulców zasadniczych, z korzyścią dla niskiego spalania i żywotności tarcz i klocków hamulcowych. Oczywiście o ile prowadzi przewidująco.

Przy zbiorniku z prawej strony ramy jest jednostka optymalizacji paliwa, która zaciąga je „do ostatniej kropli”. Ma własny, dobrze dostępny filtr, który zatrzymuje ewentualne nieczystości.

Scania 460R Super – Przydatne akcesoria

Kabina R to też poniekąd norma, zwłaszcza w transporcie długodystansowym. Nowy układ napędowy jest zapowiedziany dużym napisem „Super” na pokrywie z przodu. Poza tym to dobrze znana kabina, która w najwyższym wariancie Highline zapewnia dobre warunki jeżdżącym w parze i bardzo dobre kierowcom pracującym w pojedynkę. W tym egzemplarzu oprócz dwóch leżanek była na dole podwójna lodówka, a w schowku nad szybą przed pasażerem ekspres do kawy. Skórzane wykończenie foteli i kierownicy dodawało elegancji. Przy drzwiach zamontowano nocne zamki, a po prawej od kierownicy umieszczono przycisk systemu naśladującego działaniem alarm antywłamaniowy. Dzięki niemu kierowca może ręcznie uruchomić pulsujące światła i sygnał dźwiękowy, aby odstraszyć od ciężarówki osoby, które wzbudzą jego podejrzenia.

Przy każdej z leżanek są dwie lampki na przeciwległych końcach. Pod dolną zamontowano również dwie lodówki

Po obu stronach obu leżanek znalazły się lampki i niewielkie schowki, choć tylko przy dolnej jest panel i pilot do sterowania funkcjami kabiny przydatnymi podczas odpoczynku, m.in. klimatyzacją i radiem. Ogólnie jednak kabina sprawiała wrażenie dobrze przygotowanej do jazdy w dwie osoby. Niewielki tunel silnika może być pomocny, gdy trzeba sięgnąć na górną leżankę lub do głębokich schowków nad przednią szybą. Szyberdach był otwierany elektrycznie.
W Scanii były również dwa stoliki. Ten pośrodku, przy szybie to fabryczna wersja popularnego „kustomowego” dodatku, który w różnych postaciach kierowcy dawniej montowali sobie sami. Składany stolik przed fotelem pasażera to znane, wygodne rozwiązanie, które ułatwia przygotowanie i spożycie posiłku.

Scania 460R Super – Inne brzmienie, znana jakość

Maksymalne wykorzystanie przestrzeni dostępnej na ramie ułatwiają zbiorniki paliwa nowego typu o przekroju w kształcie litery D. W tym ciągniku zastosowano dwa: 200-litrowy po prawej i 510-litrowy po lewej. Przy mniejszym znalazła się nowa jednostka optymalizacji paliwa. Dzięki niej paliwo znajdujące się w zbiornikach jest podawane do silnika niemal w całości, „do dna”. Gromadząc niewielką rezerwę zapobiega zarazem sytuacji, w której zamiast paliwa, silnik zasysałby powietrze, np. na pochyłości.
Skrzynia biegów wyposażona w zautomatyzowane sterowanie Opticruise w wersji bez pedału sprzęgła miała program z trybami standardowym i ekonomicznym. Charakterystyczna dla Scanii dźwigienka pod kierownicą pozwalała również ręcznie korygować bieg oraz korzystać ze zwalniaczy. Przewidujący tempomat korzystał ze wsparcia systemu eco-roll. Nowa skrzynia najczęściej utrzymuje bieg bezpośredni, włączając nadbieg w sprzyjających warunkach przy małym obciążeniu układu napędowego. Wówczas prędkość obrotowa przy 80 km/h spada do 850 obr/min.

Zupełnie nowy widok: silnik ma jedną głowicę przykrywającą wszystkie 6 cylindrów, a w niej dwa wałki rozrządu.

Stosunkowo wysokie osiągi uzyskiwane przy użyciu zwykłej turbosprężarki nie są okupione hałasem czy innymi nieprzyjemnymi doznaniami. Silnik brzmi nieco inaczej, niż w starszych Scaniach, ale jest cichy. Skrzynia znakomicie z nim współpracuje, zmienia przełożenia płynnie i „z wyczuciem”. Kierowca może się odprężyć, tym bardziej, że o bezpieczeństwo jazdy oprócz aktywnego systemu utrzymania na pasie ruchu i tempomatu utrzymującego zadaną odległość od pojazdu z przodu, dbają dwa radary monitorujące boki. Na obu przednich słupkach są kontrolki: żółte światło oznacza „uważaj”, czerwone uprzedza, że coś jest obok i nie należy zmieniać pasa. Dodatkowo emitowany jest ostrzegawczy dźwięk.

Naczepa kurtynowa Wielton została załadowana do pełna. Na drogach ekspresowych zestaw zadowalał się 17,5÷20 l/100 km.

Z ciągnikiem sprzęgnięto nową naczepę kurtynową Wieltonu. Poza skrzynką na akcesoria na tylnym zwisie miała ciekawą nowinkę: lampka oświetlająca tablicę rejestracyjną kieruje część strumienia światła na odblaskowy napis „Wielton” na zderzaku. Nocą wygląda to nader efektownie. Naczepa była załadowana do pełna. Wspierając się danymi z naszego testu oraz wcześniejszych przejazdów zestawu można określić zużycie paliwa na drogach ekspresowych na 17,5–20 l/100 km przy sprzyjającej pogodzie i przeciętnym natężeniu ruchu. Po zjechaniu na drogi krajowe spalanie podnosi się do około 23 l/100 km.

Scania Super to dowód, że opinia konstruktorów o możliwościach drzemiących jeszcze w stuletnim przeszło silniku Diesla była uzasadniona.

Galeria zdjęć

PROMOCJA

PROMOCJA

Dane techniczne Scania 460R Super

Dmc zestawu (t)42
Dmc ciągnika (t)19
Masa własna ciągnika (t)8,27
Rozstaw osi (mm)3750
Typ silnikaDC13 175 L01
Liczba i układ cylindrówR6
Pojemność (dm3)12,74
Maksymalna moc (KM/kW/obr/min)460/338/1800
Maks. mom. obr. (Nm/obr/min)2500/900÷1290
Skrz. biegówzautomatyzowana G25CM1 14-biegowa
Przełożenie przekładni głównej2,31:1
Przeglądyinterwały zależą od typu wykonywanego, transportu, sposobu eksploatacji i są oparte na rzeczywistych danych z pojazdu
Gwarancja1 rok

Najnowszy numer

C
Truck & Van 03/2021
TSL Biznes 03/2021
C