Autor tekstu: Katarzyna Dziewicka
Autor zdjęć: Katarzyna Dziewicka

Dacia Jogger LPG

Pięć twarzy Joggera

C
Uniwersalna na wskroś. Wygląda jak kombi, wielkością wnętrza aspiruje do vana, a własnościami terenowymi zahacza o SUV-a. Dacia Jogger to propozycja nie tylko dla dużych rodzin.

Ten samochód może przewozić do 7 osób, ale testowy egzemplarz był w wersji 5-osobowej, więc z tyłu było bardzo dużo miejsca na bagaże. Dacia Jogger zawdzięcza obszerne wnętrze dużemu rozstawowi osi – 2,90 m, stosunkowo dużej wysokości oraz pionowemu tyłowi nadwozia. Ten samochód z powodzeniem może na co dzień służyć zarówno rodzinie, jak i małemu biznesowi.

Dacia Jogger LPG – Niespiesznie

Testowy egzemplarz napędzał dwupaliwowy silnik TCe 100 LPG. Ta jednolitrowa, trzycylindrowa jednostka ma moc 100 KM i 170 Nm momentu obrotowego. Silnik współpracuje z 6-biegową skrzynią manualną. Tak skonfigurowany napęd zachowuje się dość dobrze, pod warunkiem, że nie wymagamy od niego dynamicznej jazdy. Jeżeli sytuacja na drodze wymaga szybkiej reakcji, trzeba mocno zredukować biegi, podnosząc obroty do 3000–4000.

Jeżeli komuś zależy na oszczędnościach, to może skorzystać z trybu Eco, ale on jeszcze bardziej osłabi reakcję silnika na wciśnięcie pedału przyspieszenia. W ekonomicznej jeździe wspiera również kierowcę sygnalizator zmiany biegów, który sugeruje zmiany przy 2000 obrotów. Chociaż w Joggerze wzmocniono konstrukcję przedniej części nadwozia, co tłumi drgania silnika, zastosowano grube wkładki w bagażniku i uszczelniono drzwi oraz lusterka boczne, wysokie obroty przekładają się na dość dokuczliwy hałas w środku. Cały czas do naszych uszu dochodzi charakterystyczny dla trzycylindrowców terkot. Mimo to podczas jazdy z prędkością 120–140 km/h słuchanie muzyki nadal ma sens.

PROMOCJA

PROMOCJA

Samochód prowadzi się dość dobrze, jest stabilny przy wyższych prędkościach i podczas pokonywania zakrętów, na co ma wpływ duży rozstaw osi i szeroki rozstaw kół. Elektryczne wspomaganie kierownicy ułatwia prowadzenie na różnego rodzaju nawierzchniach i przy różnej prędkości. Podczas manewrów kierownica obraca się lekko, przy prędkości autostradowej się usztywnia, choć moim zdaniem trochę za mało.

Zawieszenie jest zaskakująco komfortowe. Dobrze wybiera nierówności, co nie wpływa na stabilność prowadzenia przy wyższych prędkościach.

Widoczność zza kierownicy jest dość dobra. Spora szyba przednia i odpowiedniej wielkości lusterka boczne pozwalają kontrolować sytuację z przodu i z tyłu. Podczas wyjeżdżania z miejsc parkingowych może nam trochę przeszkadzać szeroki słupek C, więc warto zainwestować w kamerę cofania z czujnikami. Tym bardziej, że samochód jest długi – mierzy 4547 mm.

Tablicę rozdzielczą przyozdabia w tej wersji wyposażenia tkanina. Ten sam materiał został wykorzystany na podłokietnikach przednich drzwi i na fotelach.

 

Dacia Jogger LPG – Ponad 1200 km

Testowy egzemplarz to wersja limitowana Extreme, więc na pokładzie mieliśmy do dyspozycji m.in. tempomat z ogranicznikiem prędkości oraz aktywny system zapobiegający kolizji, który działa w zakresie od 7 do 170 km/h, kontrolując odległość od poprzedzającego pojazdu. Podczas przejazdu przez skrzyżowanie z prędkością od 7 do 25 km/h z włączonym kierunkowskazem system wykrywa samochody nadjeżdżające z przeciwka z prędkością od 30 do 55 km/h i ostrzega kierowcę, a w razie konieczności wyhamowuje, żeby zapobiec kolizji. Natomiast asystent martwego pola alarmuje o obiektach poruszających się z boku pojazdu.

Samochód miał również bezkluczykowy system otwierania, zamykania i uruchamiania pojazdu oraz elektryczny hamulec postojowy.

W pełni ledowe, adaptacyjne reflektory zapewniają skuteczniejsze oświetlenie drogi, co szczególnie docenimy, podróżując nocą.

Dacia Jogger została zbudowana na nowoczesnej platformie CMF-B, która została wydłużona o tylny moduł, dzięki czemu samochód ma długość 4,55 m.

Producent podaje, że Dacia Jogger zasilana benzyną i LPG ma zasięg ponad 1000 km. Postanowiliśmy więc to sprawdzić. W samochodzie jest montowany 40-litrowy zbiornik na LPG i 50-litrowy na benzynę. Domyślnie, przy pełnych bakach, samochód korzysta z LPG, gdy gaz się kończy przełącza się na benzynę. W tym wypadku wyglądało to tak, że gdy komputer pokładowy pokazywał jeszcze 1/5 zbiornika gazu, system automatycznie przełączał na benzynę. Jeżeli mimo to chcemy jechać korzystając z LPG, możemy wywołać takie zasilanie za pomocą przycisku po lewej stronie kierownicy. Jednak system szybko z powrotem wraca do czerpania energii z benzyny.

Samochodem tym przejechaliśmy trasę Warszawa – Hanower – Warszawa – Starachowice – Warszawa. W sumie ponad 2000 km, w tym ostatni odcinek po zatankowaniu w pełni gazem i benzyną – ponad 1000 km. Przy prędkości autostradowej 80–150 km/h Jogger zużywał 13 l LPG/100 km lub 8 l benzyny. Przy niższych prędkościach 50–120 zużycie gazu spadło do 12 l, a benzyny do 7 l przy średniej prędkości 69 km/h. Biorąc pod uwagę, że ostatni odcinek naszego testu to 1026 km, a komputer pokładowy pokazywał jeszcze zasięg 170 km, można założyć, ze Dacią Jogger na jednym tankowaniu można przejechać co najmniej 1200 km.

Dacia Jogger LPG – Duży potencjał

Kierowca może wygodnie zająć miejsce za kierownicą, dzięki sporej regulacji wysokości fotela oraz regulowanej w dwóch płaszczyznach kierownicy. Nachylona w stronę kierowcy konsola środkowa sprawia, że obsługa multimediów i umieszczonych w tym miejscu przycisków jest łatwa. Z przodu do dyspozycji są dwa gniazda USB, za pomocą których można wygodnie podłączyć urządzenia elektroniczne, jedno znajduje się w pobliżu ekranu multimediów, drugie za kierownicą, obok miejsca mocowania uchwytu na telefon.

Z pozycji wielofunkcyjnej kierownicy obsługujemy tempomat i komputer pokładowy. Pod kierownicą znajduje się dźwigienka do sterowania multimediami, charakterystyczna dla aut z grupy Renault. Tablica przyrządów przed kierowcą ma dwa analogowe zegary, pomiędzy którymi znajduje się czarno-biały ekran komputera pokładowego. Obok, po środku tablicy rozdzielczej zamontowano 8-calowy ekran multimediów, gdzie oprócz standardowych funkcji możemy korzystać z nawigacji fabrycznej oraz aplikacji na telefonie, również łącząc się z nim bezprzewodowo.

Pasażerowie drugiego rzędu mają sporo miejsca – 3 dorosłe osoby mogą dość wygodnie podróżować z tyłu.

Przed pasażerem jest standardowej wielkości, zamykany schowek, w drzwiach z przodu mieści się litrowa butelka, w tylnych nawet dwie, w podłokietniku jest niewielki schowek, a między fotelami z przodu miejsce na dwa kubki. W środku jest jedno gniazdo 12-voltowe z przodu i drugie z tyłu między fotelami przedniego rzędu.

Do tyłu wsiadamy przez dość długie drzwi, które szeroko się otwierają. Wprawdzie nie jest to tak wygodne rozwiązanie, jak drzwi przesuwane, ale miejsca jest dosyć. W drugim rzędzie zamontowano fotel i podwójną kanapę, ale żaden z podróżujących z tyłu nie powinien czuć się pokrzywdzony. Siedzisko i oparcie środkowego miejsca są tak samo wygodne, jak tych po bokach, jest w prawdzie nieduży tunel, ale nie powinien przeszkadzać podczas jazdy. Na oparciach foteli z przodu zamontowano stoliki, które można do siebie przysunąć, jednocześnie wysuwając uchwyty na kubki.

W wersji 5-osobowej mamy do dyspozycji spory bagażnik, który mieści 761 l, a gdy złożymy fotele drugiego rządu możemy przewieźć 2027 l.

Zbiornik LPG umieszczono we wnęce na koło zapasowe, dzięki czemu bagażnik jest taki sam jak w wersji benzynowej. Po złożeniu siedzeń w drugim rzędzie długość bagażnika wynosi 1,5 m i ma ponad 2000 l pojemności.

Dzięki nisko umieszczonemu progowi załadunku (661 mm) i długiej podłodze bagażnika – ponad 1100 mm można z tyłu przewozić wózek dziecięcy lub rowerek w poziomie bez konieczności ich demontażu. Przewożone rzeczy można zabezpieczyć elastycznymi pasami, oraz umocować do 4 uchwytów. Dodatkowo w bagażniku zamontowano dwa haczyki na torby. Trzeci znajduje się z przodu, przed pasażerem. W tej wersji bagażnik był osłonięty gumową wkładką, która skutecznie go chroni przed zabrudzeniami. Co istotne w wersji LPG jest tyle samo miejsca, co w innych wersjach, ponieważ zbiornik na gaz umieszczono we wgłębieniu na koło zapasowe. Jeżeli to jest jeszcze za mało, można w łatwy sposób przekształcić relingi dachowe w bagażnik, na którym można przewozić rzeczy o masie do 80 kg. Jogger może holować też przyczepę o masie do 1200 kg.

Dacia Jogger pod względem praktycznym zbliżyła się do wersji osobowych pojazdów dostawczych klasy Renault Kangoo, jednocześnie zachowując sylwetkę przypominającą klasyczne osobowe kombi. W środku ma więc sporo miejsca, ale nadal dość opływowy kształt. Jej możliwości dostosowania się do potrzeb jadących są imponujące, a zasilanie LPG, szczególnie w dobie wysokich cen paliw, może okazać się strzałem w dziesiątkę. Do tego dochodzi 20-centymetrowy prześwit, dzięki któremu można czasem zboczyć z asfaltowych ścieżek.

Galeria zdjęć

PROMOCJA

PROMOCJA

Dmc (kg)1724
Masa własna (kg)1259
Ładowność (kg)535
Objętość bagażnika (l)762/2027
Rozstaw osi (mm) 1898
Dł./szer. /wys. (mm)  4547/1784/1691
Średnica zawracania (m) 11,7
Prześwit (mm)200
Liczba miejsc 5
Silnik  TCe 100 LPG
Liczba cylindrów 3
Pojemność (cm3)999
Moc maksymalna (KM/kW/obr/min)
LPG 100/74/4600÷5000
Benzyna  91/67/4800÷5000
Maks. mom. obrot. (Nm/obr/min)
LPG170/2000÷3500
Benzyna 160/2100÷3750
Typ skrzyni/liczba biegów  manualna/6
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) *
LPG 12,3
Benzyna 12,5
Prędkość maksymalna (km/h) *
LPG 175
 Benzyna 172
Śr. zuż. paliwa w cyklu miesz. (l/100 km)*
LPG  7,4÷7,7
Benzyna 6÷6,3
Pojemność zbiornika paliwa (l)
LPG 40
Benzyna 50
Cena brutto wersji Extreme (zł) 87 600
*wg danych producenta

Najnowszy numer

C
Truck & Van 03/2021
TSL Biznes 03/2021
C