Na targach Auto Shanghai w Chinach firma ZF prezentuje swój zintegrowany system osi elektrycznej AxTrax 2 i hybrydową skrzynię biegów TraXon 2, aby promować dekarbonizację pojazdów użytkowych.
AxTrax 2 charakteryzuje się unikalną modułową konstrukcją, która integruje różne komponenty układu napędowego w kompaktowy, lekki i wysokowydajny system.
TraXon 2 Hybrid może znacznie zmniejszyć zużycie paliwa i emisję CO₂, złagodzić obawy użytkowników związane z zasięgiem i zoptymalizować całkowity koszt posiadania.
Ponadto firma ZF zaprezentowała nową generację systemu wspomagania kierowcy OnGuardMAX, modułową platformę układu hamulcowego mBSP XBS oraz nowy elektryczny układ wspomagania kierownicy EPS dla pojazdów użytkowych, które dodatkowo poprawiają bezpieczeństwo, komfort i wydajność pojazdu.
Koncepcja połączonego podwozia: Chassis 2.0
Trzy megatrendy: elektryfikacja, pojazdy definiowane programowo i autonomiczna jazda stwarzają nowe możliwości i wyzwania – zwłaszcza dla technologii podwozi. W przyszłości podwozie musi umożliwiać łączenie się ze swoją architekturą i otoczeniem. Odpowiedzią ZF jest koncepcja Chassis 2.0 dla pojazdów lekkich.
W Chassis 2.0 dedykowane podwoziu oprogramowanie ZF cubiX sprawia, że wszystkie elementy wykonawcze, takie jak układ kierowniczy, hamulce i amortyzatory, doskonale ze sobą współpracują w każdej sytuacji na drodze. CubiX skutecznie łączy sieciowo siłowniki z minimalnym opóźnieniem, zarządzając równolegle wszystkimi siłownikami po stronie podwozia.
Technologie przewodowe odgrywają kluczową rolę w koncepcji Chassis 2.0: Jako największy na świecie dostawca technologii podwozi, ZF oferuje między innymi kompleksowe portfolio czysto elektronicznie sterowanych układów kierowniczych i hamulcowych, a także sterowanych systemów amortyzacji – i już zapewnił sobie znaczący udział w rynku w rozwijającej się dziedzinie przewodowych systemów podwozi. Przykładowo, ZF wyposaża elektryczny flagowy model ET9 chińskiego producenta NIO w najnowszą generację systemu steer-by-wire. Na początku roku grupa technologiczna ogłosiła również otrzymanie znaczącego zamówienia w dziedzinie systemów brake-by-wire oraz dostarczenie elektromechanicznej technologii hamowania (EMB) wiodącemu światowemu producentowi pojazdów dla prawie pięciu milionów pojazdów.
W Chassis 2.0 technologia aktywnego podwozia zapobiega kołysaniu i toczeniu się pojazdu podczas manewrów kierowania, przyspieszania i hamowania. Jeśli zautomatyzowana i autonomiczna jazda będzie coraz częściej stosowana w praktyce, ta funkcja zawieszenia będzie coraz bardziej cenna dla wszystkich pasażerów pojazdu. Aktywne zawieszenie sMOTION opiera się na dobrze znanym adaptacyjnym systemie tłumienia ZF CDC (Continuous Damping Control) z dwoma zewnętrznymi zaworami, które niezależnie kontrolują kompresję i odbicie amortyzatora. Nowe modele Porsche Panamera i Taycan wykorzystują już część aktywnego zawieszenia ZF sMOTION do realizacji zawieszenia pneumatycznego Porsche „Active Ride” – a mianowicie amortyzator i technologię zaworów firmy technologicznej. sMOTION przyciąga również duże zainteresowanie ze strony chińskich klientów.
Rozpoczęcie produkcji nowej technologii zwiększania zasięgu
ZF ma wieloletnie doświadczenie w produkcji seryjnej systemów hybrydowych plug-in, napędów czysto elektrycznych i komponentów. Na targach Auto Shanghai firma ZF prezentuje swój nowo opracowany elektryczny system zwiększania zasięgu. Realizuje on tryb generatora i jazdy z pojedynczym elektrycznym układem napędowym i wejdzie do produkcji w pierwszej połowie przyszłego roku. System ma kilka unikalnych zalet: Po pierwsze, nadaje się do napędu na wszystkie koła o zwiększonym zasięgu bez potrzeby stosowania drugiego układu napędowego. Pozwala to znacznie obniżyć koszty. Po drugie, jest bardzo kompaktowy i łatwy do zintegrowania z komorą silnika. Po trzecie, silnik elektryczny i spalinowy mogą pracować z wysoką wydajnością w celu generowania mocy lub napędu.
W ostatnich latach Grupa ZF wykazała się odpornością i elastycznością w obliczu złożonego i zmieniającego się rynku, szybko reagując na potrzeby klientów i zmiany rynkowe. W sektorze samochodów osobowych ZF rozszerzyła swoje relacje biznesowe z chińskimi producentami pojazdów, dzięki czemu udział nowych zamówień rośnie z roku na rok. W sektorze pojazdów użytkowych i technologii dla przemysłu większość nowych zamówień pochodzi obecnie od chińskich klientów.