Paneuropejski inwestor i operator stacji ładowania ma za sobą rekordowy rok. Przekroczył właśnie liczbę 9 tysięcy punktów ładowania, w 2 tysiącach lokalizacji w Europie. Tylko w 2024 firma uruchomiła 680 nowych stacji, a ilość energii zakupionej przez użytkowników korzystających z wtyczek Powerdot wzrosła o 200%. – W zaledwie 6 lat od założenia firmy weszliśmy do europejskiej czołówki operatorów szybkich stacji ładowania, stając się jednocześnie największym niezależnym podmiotem w Europie, czyli niepowiązanym z sektorem energetycznym czy motoryzacyjnym. Strategia Powerdot zakłada, abyśmy na każdym rynku, na którym jesteśmy obecni, byli w gronie TOP3, czyli trzech największych operatorów – informuje Grigoriy Grigoriev, dyrektor generalny Powerdot w Polsce.
Awans z miejsca 12. na trzecie
W Polsce ten cel został osiągnięty w pierwszej połowie 2024 roku, w zaledwie 3 lata od rejestracji spółki i po spektakularnym awansie z miejsca 12. na koniec roku 2023. – Mamy za sobą niezwykle dynamiczne 12 miesięcy, wykonaliśmy ogromny skok w naszej pozycji rynkowej, oddając do użytkowania co drugą stację DC, jaką uruchomiono w naszym kraju. Jestem dumny, ze dzięki inwestycjom Powerdot, podróżowanie autem elektrycznym po Polsce poprawiło się diametralnie, a infrastruktura do ładowania pojawiła się nawet w bardzo małych miejscowościach, wyprzedając rozwój rynku pojazdów elektrycznych – informuje Grigoriy Grigoriev. Zaznacza jednocześnie, że Powerdot nie zamierza teraz spocząć na laurach, lecz dalej powiększać swoje udziały w rynku.
Podwojenie sieci
– W najbliższych dwóch latach planujemy podwoić naszą sieć w Polsce, aby do końca 2026 roku posiadać co najmniej 700 stacji z liczbą ok. 1500 punktów ładowania i być największym operatorem stacji DC, tj szybkiego ładowania – zapowiada szef Powerdot w Polsce. Przypomnijmy, że według danych Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności, Powerdot zajmował w czerwcu 2024 r. trzecią pozycję. Lider rynku posiadał wówczas 1 384 punkty ładowania, a wicelider – 1 112. Do końca 2024 r. Powerdot uruchomił prawie 700 punktów ładowania w 350 lokalizacjach.
260 mln euro na inwestycje
W związku z ambitnymi planami dalszej rozbudowy infrastruktury, Powerdot ogłosił, że w najbliższych dwóch latach zainwestuje w Polsce ponad 70 mln zł, zwiększając wcześniejszą deklarację zainwestowania 200 mln zł do końca 2025 roku. Firma poinformowała jednocześnie, że jej całkowite wydatki na budowę stacji w Europie wyniosą w najbliższych dwóch latach ponad 260 mln euro i będą przeznaczone na wzmocnienie pozycji rynkowej także we Francji, Portugalii, Hiszpanii oraz Belgii. Firma pozyskała do tej pory na rozwój ponad 475 mln euro finansowania od inwestorów oraz banków.
Powerdot specjalizuje się w szybkich stacjach ładowania działając w tzw. modelu destination charging, tzn. inwestując tam, gdzie użytkownicy aut elektrycznych mogą załatwić codzienne sprawy, gdy auto się ładuje. Firma współpracuje z sieciami detalicznymi (np. Biedronka, Decathlon) czy też franczyzobiorcami znanych marek (np. Intermarche E.Leclerc, Auchan, SPAR) .Buduje swoje stacje także w galeriach handlowych (np. Galeria Krakowska, Galeria Kazimierz) oraz w parkach handlowych. Stworzyła też sieć miejskich ładowarek dla Gorzowa Wielkopolskiego.
Powerdot jest paneuropejską spółką o korzeniach portugalskich. Wśród jego inwestorów znajdują się m.in. francuski fundusz infrastrukturalny Antin Infrastructure Partners oraz Arié Group, Firma korzysta ponadto z tzw, zielonego finansowania udzielonego przez konsorcjum banków składające się z ABN Amro, BNP Paribas, ING, MUFG Banku, Santandera i Société Générale. Według Bloomberga, Powerdot zajmuje obecnie 4.pozycję w Europe pod względem posiadanych stacji o bardzo dużej mocy.