Prezentujemy aspekty, które pomogą zoptymalizować koszty przewozu materiałów budowlanych bez negatywnego wpływu na jakość świadczonych usług transportowych.
Z jakimi wyzwaniami mierzy się logistyka w branży budowlanej?
Chociaż w wielu branżach transport towarów może sprawiać trudności, w kontekście przewozu materiałów budowlanych ma to szczególne znaczenie. W grę wchodzą bowiem bardzo różne ładunki, które:
- są duże i ciężkie, zatem wymagają zastosowania wyjątkowej ostrożności podczas załadunku i rozładunku,
- nakładają na przewoźnika obowiązek specjalnego zabezpieczenia ładunku przed uszkodzeniem lub utratą, np. przed rozsypaniem przewożonego kruszywa powodującym stratę,
- obfitują w ostre krawędzie i cechują się dużą wagą, przez co mogą zagrażać standardowym zabezpieczeniom transportowym i wymagają użycia wzmacnianych rozwiązań,
- nierzadko obejmują towary ponadgabarytowe, a tym samym wymagają dodatkowego zabezpieczenia oraz wytyczenia bezpiecznej trasy przewozu,
- są narażone na kradzież – rosnące ceny materiałów budowlanych sprawiają, że złodzieje coraz częściej interesują się ładunkami tego rodzaju.
Warto też mieć na uwadze kilka dodatkowych kwestii. Uszkodzone materiały budowlane, nawet jeśli szkody są minimalne, zwykle nie mogą zostać wykorzystane ze względu na ryzyko obniżenia trwałości całego budynku. W kontekście przewozów realizowanych dla branży budowlanej należy również unikać choćby najmniejszych opóźnień, które mogą okazać się bardzo kosztowne dla inwestora.
Nie można też zapomnieć o tym, że transport materiałów budowlanych odbywa się nie tylko na linii producent – plac budowy. Dużą rolę w sprzedaży takich towarów odgrywają również pośrednicy, czyli najróżniejsze hurtownie i sklepy budowlane. W przypadku usług realizowanych dla takiego inwestora trzeba mieć świadomość tego, że koszty transportu mają duży wpływ na ceny sprzedawanych produktów i zyski firmy. Optymalizacja procesu przewozu ładunku jest zatem motywowana względami finansowymi z punktu widzenia tak przedsiębiorców, jak i klientów detalicznych.
Problem związany z transportem materiałów budowlanych stanowią również tzw. puste przebiegi. Pod tym określeniem kryje się realizowanie przewozu tylko w jedną stronę, podczas gdy powrót samochodów na miejsce pierwotne odbywa się bez żadnego ładunku.
Optymalizacja transportu materiałów budowlanych – przydatne wskazówki
Nie ulega wątpliwości, że optymalizacja działań związanych z przewozem materiałów budowlanych jest potrzebna. Z drugiej strony, ewentualne cięcia kosztów mogą się szybko zemścić, generując kosztowne straty. Lepszym pomysłem może okazać się wprowadzenie pewnych zmian skutkujących zwiększeniem wydajności tego procesu. Na szczególną uwagę zasługują takie rozwiązania, jak chociażby:
- sprawdzona kadra – oszczędzanie na pracownikach może przynieść więcej szkody niż pożytku. Dlaczego? Doświadczony kierowca wie, jak zachować się w sytuacji awaryjnej, by zminimalizować ryzyko uszkodzenia transportu lub wystąpienia opóźnień;
- sprawne zarządzanie flotą transportową – pomogą w tym nowoczesne systemy telematyczne. Za ich pomocą można nie tylko wytyczyć optymalną trasę, ale również monitorować jej realizację w czasie rzeczywistym. Analiza zapisów dla konkretnego zlecenia pomoże z kolei ustalić, co można poprawić w przyszłości, np. sposób jazdy kierowcy lub sposób zabezpieczenia ładunku;
- regularne serwisowanie floty – wydajności transportu materiałów budowlanych zagrażają niesprawne pojazdy, które mogą ulec awarii w trasie. To oznacza kolejność wysłania na miejsce pomocy drogowej albo wręcz innego samochodu, który przejmie ładunek i dowiezie go na miejsce docelowe. To z kolei wiąże się z dodatkowymi kosztami, które podwyższają koszt realizacji usługi transportowej.
Warto też zwrócić uwagę na to, że koszty transportu to nie wszystko. W przypadku materiałów budowlanych straty finansowe może również powodować długie magazynowanie, zwłaszcza gdy przeznaczona do tego przestrzeń jest ograniczona. W ograniczeniu tych kosztów pomoże zorganizowanie łańcucha dostaw w taki sposób, aby ładunki docierały na miejsce docelowe w miarę rzeczywistego zapotrzebowania – bez potrzeby martwienia się długoterminowym składowaniem.
Kosztowne są też długie postoje związane z niewłaściwą organizacją rozładunku transportu. W poprawie wydajności tego procesu pomoże dobry system telemetryczny. To dzięki niemu inwestor doskonale wie, w którym miejscu znajduje się ładunek w danym momencie. Może więc zaplanować wszystko w taki sposób, by sprzęt do rozładunku czekał na transport w odpowiednim miejscu i czasie. To pozwoli uniknąć chaosu, gdy jednego dnia przyjeżdża kilka lub kilkanaście samochodów. Wszystkie zostaną sprawnie rozładowane i będą mogły szybko odjechać, nie tworząc kolejek.
Profesjonalne wsparcie w logistyce dla branży budowlanej
Ze względu na specyfikę branży taki transport wymaga specjalistycznej wiedzy i przeszkolonej, doświadczonej kadry. Chcąc oszczędzić sobie problemów i niepotrzebnych kosztów, warto rozważyć chociażby zaplanowanie tego procesu z pomocą firmy transportowo-logistycznej oferującej w ramach swoich usług profesjonalny transport materiałów budowlanych, np. AsstrA.
Wybierając tę opcję, można zyskać kompleksową usługę, która obejmuje przeprowadzenie całego procesu od A do Z. Nie trzeba więc organizować na własną rękę załadunku ani rozładunku. Dodatkowo transport dotrze na miejsce docelowe optymalną trasą i przy wykorzystaniu najbardziej opłacalnego środka transportu. To wszystko wpłynie na obniżenie kosztów i strat ponoszonych przez inwestora.