Leasing na trudne czasy

C

16-05-2024

Branża transportowa od kilku lat boryka się z niemałymi wyzwaniami, Duża niepewność wywołana pandemią i wojną za wschodnią granicą, zmiany w prawie, wzrost kosztów transportu w wyniku podwyżek opłat drogowych, braki wykwalifikowanej kadry, wysokie koszty zatrudnienia. To tylko niektóre tematy, z którymi środowisko przewoźników musi sobie radzić.
Największy wpływ na branżę ma jednak spadek koniunktury w gospodarce. Mniejszy popyt konsumpcyjny przekłada się zmniejszenie zainteresowania usługami transportowymi, co zmusza przewoźników do obniżenia cen oferowanych przez nich usług. Wyzwanie stanowią również ceny paliw, a także energii, która potencjalnie może wpłynąć na ograniczenie produkcji w przemyśle i tym samym dostępność towarów do przewozu. Firmy transportowe nauczyły się jednak funkcjonować w tak dynamicznym i wymagającym otoczeniu rynkowym, zamykając poprzedni rok ze zrealizowanymi planami inwestycyjnymi.
“Otwartość na inwestycje i wielkość zakupów to dobre mierniki kondycji biznesów polskich przewoźników. Obecnie widzimy delikatne spowolnienie w sektorze TSL, jednak biorąc pod uwagę długoterminową perspektywę, zakładamy powrót do pozytywnej koniunktury i wzrost nastrojów inwestycyjnych w drugiej połowie roku – mówi Piotr Gąska, Dyrektor Rynku Transportu Ciężkiego w PKO Leasing. Firmy transportowe wykazały odporność na zawirowania rynkowe w 2023 roku, realizując plany uzupełniania niedoborów we flotach pojazdów. Dotyczy to zwłaszcza dużych podmiotów. Notowany przez PKO Leasing i przez branżę leasingową wzrost finansowania aktywów z tego segmentu na poziomie odpowiednio +5,9 proc. i 5 proc., potwierdza stabilną sytuację branży” – dodaje.
Różne potrzeby, różne rozwiązania
Dynamicznie zmieniająca się sytuacja na rynku transportowym wymaga szczególnego zadbania o podstawową kwestię, jaką jest utrzymanie płynności finansowej firm przewozowych.
W „Raporcie FIT TSL”” zrealizowanym przez Keralla Research polscy przewoźnicy wskazali na PKO Leasing jako firmę z najlepiej dopasowanym leasingiem na wymagające czasy. Potwierdza to pozycję PKO Leasing na rynku i rolę firmy, która cieszy się zaufaniem klientów.
“Bardzo poważnie traktujemy tytuł lidera rynku w Polsce, jako firmy, która powinna wyznaczać najwyższe standardy i odpowiednio szybko reagować na pojawiające się ze strony klientów potrzeby. Niezmiernie cieszy nas uzyskanie najwyższej oceny wśród polskich przewoźników. Już w czasie pandemii COVID -19 daliśmy się poznać jako sprawdzony partner, który rozumie sytuację przedsiębiorców i jest w stanie odpowiednio dopasować ofertę do ich możliwości biznesowych. W efekcie właściciele firm transportowych mogli  zawiesić spłatę rat leasingowych na okres 3 lub 6 miesięcy” – wskazuje Piotr Gąska, Dyrektor Rynku Transportu Ciężkiego w PKO Leasing. “W PKO Leasing nasi klienci mogą liczyć na indywidualne podejście. Dotyczy to przede wszystkim okresu spłaty pojazdów, wysokości miesięcznych rat, finansowania w złotówkach lub euro, możliwej do rozłożenia na raty wartości końcowej czy opłaty wstępnej, która w przypadku niektórych podmiotów zaczyna się od 0 proc. Coraz powszechniejsza jest też możliwość zawarcia umowy w ramach tzw. procedury uproszczonej, która jest pozbawiona szczegółowej weryfikacji finansowej przedsiębiorstwa. Dużą wartością jest też m.in. uzyskanie finansowania z gwarancją w ramach dostępnych dla segmentu TSL programów unijnych” – dodaje Piotr Gąska.
Elastyczne i odpowiednio dostosowane rozwiązania finansowe, pomagają w osiągnięciu stabilności i rozwoju firm nawet w najbardziej wymagających czasach. Przewoźnicy szukają oszczędności w ponoszonych kosztach zakupu pojazdów, ale także wsparcia w postaci zewnętrznego finansowania, dzięki czemu nie muszą angażować środków własnych na realizację inwestycji związanych z rozbudową flot.

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
Truck & Van 03/2021
TSL Biznes 03/2021
C