Międzynarodowy List Przewozowy. Co to takiego?
Pod nazwą „Międzynarodowy List Przewozowy” kryje się dłuższy, francuski tytuł Convention relative au contrat de transport international de Marchandise par Route. Odnosi się on do międzynarodowej konwencji o transporcie drogowym towarów, którą podpisano w Genewie w 1956 roku. W Polsce ratyfikowano ją w 1962. Finalnie konwencję poparła większość krajów europejskich.
Warto wiedzieć, że nie istnieje jeden uniwersalny wzór CMR. Przy formułowaniu takiego listu należy jednak pamiętać o tym, by zachować maksymalną przejrzystość i sporządzić go czytelnie, tak, aby przewoźnik mógł bez problemu znaleźć w nim informacje niezbędne do prawidłowej realizacji transportu.
Międzynarodowy List Przewozowy a zobowiązania prawne
CMR, czyli Międzynarodowy List Przewozowy, to nic innego, jak realizacja postanowień konwencji w praktyce. Nie jest to stricte dokument nakładający na realizatorów transportu sankcjonowane prawnie obowiązki. Realizator transportu, spedytor czy też nadawca nie mają odgórnego nakazu wystawienia ani podpisania takiego dokumentu. Zgodnie z prawem dokument ten wiąże się z fizycznym potwierdzeniem, że na transport została zawarta umowa, choć jego brak nie jest obarczony sankcjami.
Dokument ten jednak ma walor informacyjny. Dzięki takiemu listowi przewoźnik może zapoznać się ze szczegółami dotyczącymi realizowanego aktualnie transportu. List bowiem zawiera informacje takie jak adres załadunku oraz rozładunku. W CMR zostaje opisane również to, jaki towar jest przewożony.
Międzynarodowy List Przewozowy – dowiedz się więcej
Jeżeli potrzebujesz bardziej obszernej, pogłębionej wiedzy na temat dokumentu, jakim jest Międzynarodowy List Przewozowy, odwiedź stronę https://www.ocrk.pl/cmr-miedzynarodowy-list-przewozowy/ i zapoznaj się z zamieszczonymi informacjami. Dowiesz się, jakie są wymogi dotyczące tego dokumentu, kto musi go posiadać i w jakich okolicznościach, a także, które dane powinny być umieszczone w liście.