Konwencja CMR, która została podpisana w Genewie w 1956 roku, określa zasady wystawiania międzynarodowych listów przewozowych oraz warunki przewozu towarów. Polska przystąpiła do Konwencji w 1962 roku, co oznacza, że wszystkie przesyłki krajowe i międzynarodowe muszą być przewożone zgodnie z zasadami określonymi w CMR. W niniejszym artykule przedstawimy, co warto wiedzieć o Międzynarodowym Liście Przewozowym i jakie są najważniejsze zasady jego wystawiania i przewozu towarów.
Podstawowe informacje o Konwencji CMR
Konwencja CMR odnosi się do międzynarodowego przewozu drogowego towarów pojazdami kołowymi, takimi jak samochody, pojazdy czołowe, przyczepy i naczepy, których celem jest zarobkowa działalność przewozowa. Konwencja ta ma na celu ujednolicenie dokumentacji w transporcie międzynarodowym i wprowadzenie przejrzystych zasad opisujących każde zlecenie transportu towarów. Międzynarodowy list przewozowy (CMR) jest ważnym dokumentem dla zlecającego oraz przewoźnika, informującym o zobowiązaniach oraz sposób jego realizacji. Zgodnie z Konwencją, międzynarodowy list przewozowy sporządza się w trzech egzemplarzach, z czego pierwszy zostaje u nadawcy, drugi otrzymuje odbiorca wraz z przyjęciem towaru, a trzeci należy do przewoźnika. Istnieje także możliwość sporządzenia czwartej, tzw. czarnej kopii, służącej celom statystycznym. Konwencja CMR nie narzuca określonego wzoru dokumentu CMR, ale określa istotne elementy, jakie powinny znaleźć się w tym dokumencie.
Co musi zawierać Międzynarodowy List Przewozowy CMR?
Konwencja CMR precyzuje, że list przewozowy jest kluczowym dokumentem w międzynarodowym transporcie drogowym towarów. Zgodnie z jej postanowieniami, na liście muszą się znaleźć określone elementy takie jak: dane nadawcy, odbiorcy oraz przewoźnika, miejsce i datę wystawienia listu, miejsce i czas przyjęcia towaru do przewozu, informacje o towarze, w tym jego rodzaj, waga i ilość sztuk, koszty związane z przewozem oraz instrukcje dotyczące formalności celnych. Warto pamiętać, że oprócz wymienionych elementów, na liście przewozowej możemy uwzględnić również dodatkowe zapisy, takie jak np. zakaz przeładunku czy instrukcje dotyczące ubezpieczenia przesyłki. Z kolei błędne sporządzenie listu nie wpłynie na ważność umowy przewozu, a strony same mogą dodawać do dokumentu kolejne elementy, które są dla nich istotne.
Po więcej informacji na temat Konwencji CMR zapraszamy tutaj: https://inelo.pl/miedzynarodowy-list-przewozowy-cmr/.