W punkt: IVECO eDaily

C

20-12-2022

Elektryczne IVECO Daily już niebawem wyjedzie na nasze ulice. Zanim jednak to nastąpi, mogliśmy je wypróbować w gęstym ruchu w Turynie. Czym ten elektryczny dostawczak różni się od konkurencji? Jest parę istotnych kwestii.

Przede wszystkim elastyczny system wyboru akumulatorów. eDaily może być wyposażone w jeden, dwa lub trzy pakiety baterii, każdy po 37 kWh. Co ważne, początkowy wybór niczego nie przesądza, bo w każdym momencie można dodać lub odjąć pakiet, a to oznacza, że w przypadku zmiany potrzeb transportowych możemy regulować i zasięg, i ładowność. Maksymalnie w przypadku elektrycznego Daily o dmc 3,5 t możemy zamontować dwa pakiety baterii, w sumie o pojemności 74 kWh. Trzy pakiety natomiast można zastosować w pojazdach o dmc 4,25, 5,2 i 7,5 t. Montowane są między podłużnicami ramy, więc jest do nich łatwy dostęp, co ułatwia modyfikacje. Przy okazji warto podkreślić, że do prowadzenia elektrycznych pojazdów o dmc do 4,25 t wystarczy prawo jazdy kategorii B. Jak podkreśla IVECO, elektryczne eDaily o dmc 4,25 ma taką samą ładowność jak jego spalinowy odpowiednik i może mieć zasięg na poziomie 300 km wg WLTP i 400 km w mieście.

 

Tablica rozdzielcza w eDaily jest praktycznie taka sama jak w wersji spalinowej. Różnice znajdziemy w aplikacjach sytemu multimedialnego i na ekranie komputera pokładowego.

PROMOCJA

PROMOCJA

IVECO eDaily – W praktyce

Kolejna istotna sprawa to same baterie. Mają one dużą gęstość wynoszącą 265 Wh/kg na poziomie ogniw oraz wysoką użyteczność – 95%, co oznacza, że de facto do wykorzystania jest 35 kWh przypadające na każdy pakiet i tym samym dłuższy realny zasięg pojazdu. Baterie wraz z elektrycznym układem napędowym są produkowane w nowej fabryce FPT Industrial ePowertrain w Turynie we Włoszech.

Iveco udziela na baterie gwarancji na 8 lat lub przebieg od 160 000 (w przypadku jednego pakietu baterii) do 250 000 km (w przypadku dwóch lub trzech pakietów) i jednocześnie gwarancji pojemności minimalnej na poziomie 80%. eDaily można naładować przy użyciu ładowarek publicznych i domowych gniazdek. Na wyposażeniu standardowym jest ładowarka pokładowa o mocy 11 kW, kolejny stopień to 22 kW w opcji. Szybkie ładowanie może się odbywać z mocą do 80 kW. Jak podkreśla IVECO, w ciągu 30 minut można wydłużyć w ten sposób zasięg o 100 km. Gniazdo do ładowania umieszczono z przodu, dzięki czemu jest do niego łatwy dostęp praktycznie z każdej strony. Za przesuwaną klapką zabezpieczającą przed wilgocią i pyłem znajduje się wskaźnik LED, który pokazuje stan i poziom naładowania.

Baterie, ładowność i zasięg to trzy czynniki, które w samochodach elektrycznych wzbudzają najwięcej emocji. Dlatego z teorii warto przejść do praktyki. Za przykład posłużą mi dwa samochody testowe, które można było wypróbować podczas testów prasowych. Jeden z nich to podwozie z pojedynczą kabiną i wywrotką. Ten konkretny egzemplarz miał dmc 3,5 t, dwa pakiety baterii i oferował ładowność na poziomie 1302 kg, deklarowany zasięg w tym wypadku wg WLTP to 235 km. Drugi testowy egzemplarz to klasyczny furgon o dmc 3,8 t, w wersji H2 o pojemności ładowni 10,8 m3, z dwoma pakietami baterii miał ładowność 1283 kg i zasięg około 200 km.

Krótki prasowy test niestety nie jest próbą, która może dać wiarygodne wyniki zużycia energii, więc w tej kwestii na razie musimy zawierzyć producentowi. Na dłuższe testy w realnych warunkach przyjedzie czas, gdy pojazdy pojawią się w Polsce. A ma to nastąpić w pierwszym kwartale przyszłego roku.

 

Po prawej stronie, tam gdzie w Daily z napędem konwencjonalnym jest obrotomierz, mamy wskaźnik, który pokazuje nam, w jakim stopniu korzystamy z dostępnej mocy, a w jakim odzyskujemy energię, która jest z powrotem magazynowana w akumulatorach. Obok jest również informacja o chwilowym zużyciu energii (półkole), a po drugiej stronie przy prędkościomierzu wskaźnik naładowania akumulatora.

IVECO eDaily – Do zadań specjalnych

Powyższe kwestie są ważne, ale nie mniej niż możliwość adaptacji eDaily do różnych zadań. Samochód ten podobnie jak wersja spalinowa, ma szeroką paletę możliwości już na poziomie wyboru furgonu, którego pojemność ładunkowa zaczyna się od 7,3 m3, a kończy na 19,6 m3. Jest więc w czym wybierać. Znamy już przykładową ładowność, natomiast maksymalna wynosi 4,6 t i dotyczy pojazdów o dmc 7,2 t z zamontowanymi z tyłu podwójnymi kołami. Dodatkowo eDaily może holować przyczepę o masie całkowitej do 3,5 t. Oprócz furgonu w ofercie jest podwozie z kabiną pojedynczą i podwójną pod dowolną zabudowę oraz minibus. Do wyboru są liczne warianty wysokości i rozstawu osi.

Pod względem zastosowanych rozwiązań, elektryczny Daily niczym nie ustępuje wersji spalinowej. Jest tutaj dostępna cała gama elektronicznych asystentów jazdy, łącznie z tempomatem adaptacyjnym, systemem utrzymania samochodu w pasie ruchu i asystentem martwego pola. Można też zamówić adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne AIR-PRO, które automatycznie dostosowuje się od obciążenia pojazdu i redukuje drgania o 25%, podnosząc komfort podróżowania.

Trzy przystawki odbioru mocy ePTO: elektryczne o mocy 1,2 lub 15 kW oraz mechaniczna o mocy 15 kW zapewniają szereg możliwości, od zasilania windy załadowczej lub agregatu chłodniczego aż do obsługi śmieciarki. Urządzenia mogą być zasilane z sieci, gdy pojazd jest podłączony do ładowarki, czy gniazdka lub czerpać energię z akumulatorów trakcyjnych, również gdy silnik jest wyłączony.

 

Baterie litowo-jonowe o pojemności 37 kWh ważą 260 kg. Wraz z całym układem napędowym są produkowane w nowo otwartym zakładzie FPT Industrial ePowertrain w Turynie.

IVECO eDaily – Możliwości nie do przecenienia

eDaily napędza elektryczny silnik montowany centralnie, o mocy 190 KM i maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 400 Nm. W zależności od wybranej wersji, moc i moment mogą być ograniczone, tak żeby efektywnie wykorzystywać zgromadzoną w bateriach energię. W przypadku wersji z jednym pakietem baterii maksymalna dostępna moc wynosi 134 KM, a moment obrotowy 300 Nm. Moc ciągła we wszystkich przypadkach to 121 KM i 200 Nm ciągłego momentu obrotowego. Kiedy mamy dostępną maksymalna moc i moment? Gdy skorzystamy z odpowiedniego trybu jazdy. W tym wypadku mamy duży wybór, ponieważ do dyspozycji jest tryb eco, normal i power. Załączając tryb jazdy power i mocno wciskając pedał przyspieszenia w ciągu dwóch sekund mamy dostępną przez 2 minuty maksymalną moc i moment obrotowy – czyli załącza nam się tryb Hi-Power. Jak zaznacza Iveco, to najlepsza oferta na rynku, ponieważ konkurenci taką możliwość ograniczają do 30 s. Taka różnorodność zapewnia ekonomiczną jazdę, gdy warunki na to pozwalają, oraz dostęp do dobrych osiągów, gdy sytuacja tego wymaga, np. w trudnym terenie, przy mocno obciążonym pojeździe.

Kierowca ma do dyspozycji również trzy tryby rekuperacji. Najsłabszy – sailing, czyli żeglowanie zapewnia podobne wytracanie prędkości po zdjęciu nogi z pedału przyspieszenia, jak w samochodzie spalinowym, środkowy tryb – to standardowy poziom rekuperacji, charakterystyczny dla pojazdów elektrycznych – po zdjęciu nogi z pedału przyspieszenia samochód silniej wytraca prędkość, ale dość płynnie, wówczas również więcej energii odzyskujemy. I najsilniejszy tryb – One-Pedal Drive – czyli po zdjęciu nogi z pedału gazu samochód nam wyraźnie hamuje i jadąc przewidująco, możemy korzystając z tego trybu w mieście przejechać praktycznie całą trasę bez użycia hamulca zasadniczego, oszczędzając nie tylko hamulce, ale też gromadząc w baterii prąd. Oszczędnościom ma również służyć ograniczenie maksymalnej prędkości do 120 km/h, ale jak ogólnie wiadomo, elektrycznym samochodem najoszczędniej podróżuje się do 100 km/h, a najlepsze wyniki osiąga się w mieście.

Użytkownicy eDaily mogą korzystać z różnych elektronicznych narzędzi, w tym m.in. z aplikacji na telefon, która podaje szczegółowe dane na temat przejechanej trasy, zużycia energii, rekuperacji czy stylu jazdy kierowcy.

Producent zapewnia, że eDaily przeszło pozytywne testy w ekstremalnych warunkach, przy temperaturze od –30 do +50°C. Nie ma też problemu z ruszeniem na wzniesieniu o nachyleniu do 30%.

Wraz z pojazdem jest również oferowana aplikacja na smartfona, która nie tylko pozwala śledzić dane dotyczące stylu jazdy, zużycia energii czy rekuperacji, ale można też za jej pomocą ustawić ogrzewanie czy schładzanie kabiny oraz ładowanie baterii.

IVECO prognozuje, że do 2030 roku 60% rynku będą stanowiły pojazdy użytkowe z napędem spalinowym, w tym również gazowym. Już w 2025 r. przyspieszy rynek samochodów użytkowych z napędem elektrycznym i w 2030 osiągnie poziom 35%, a w 2035 r.– 50%. Po 2026 roku ma również zacząć wzrastać rynek pojazdów z napędem wodorowym, by w 2035 roku stanowić 25% rynku. Na przestrzeni dwóch lat w Europie liczba elektrycznych samochodów dostawczych wzrosła dwukrotnie i taki sam wzrost jest zapowiadany na przestrzeni dwóch i czterech lat. Zapewne nie bez znaczenia jest tutaj ostatnio wprowadzona regulacja unijna, która zakłada, że po roku 2035 wszystkie nowe pojazdy osobowe i lekkie dostawcze będę „zeroemisyjne”, czyli z napędem elektrycznym tzw. bateryjnym lub z ogniwami wodorowymi.

IVECO długo czekało z wprowadzeniem na rynek elektrycznego Daily, ale to co zostało zaproponowane, to kompleksowe rozwiązanie transportowe, które wprowadza nowy standard w rynkowej ofercie samochodów elektrycznych z napędem bateryjnym. Jeżeli cena będzie równie atrakcyjna jak zastosowane rozwiązania, eDaily ma szansę zdobyć spore grono odbiorców, którzy cenią sobie produkty stricte dopasowane do zadań.

 

Tekst i zdjęcia: Katarzyna Dziewicka

 

Obejrzyj film z premiery eDaily i pierwszych jazd testowych:

 

 

 

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
Truck & Van 03/2021
TSL Biznes 03/2021
C