O sytuacji na rynku naczep i przyczep oraz prognozach na rok 2020 rozmawiamy z Andrzejem Dziedzickim, dyrektorem handlowym w EWT Truck & Trailer Polska Sp. z o.o.

Rynek przyczep i naczep w Polsce po 10 miesiącach tego roku spadł o ponad 8%? Co spowodowało słabszy wynik? Jakie czynniki przeważyły? Czy to zapowiedź kryzysu?
Po wzrostach sprzedaży w pierwszym półroczu 2019 r. nastąpiło spowolnienie. Aktualne wskaźniki pokazują, że weszliśmy w fazę spadku koniunktury, ale czy to już kryzys? Na słabsze wyniki w branży wpływa światowa makroekonomia, handel i przemysł, który hamuje. W dużym stopniu dotyczy to gospodarki Niemiec, co przekłada się na sytuację polskich przewoźników. Jednocześnie odbieramy także pozytywne sygnały np. dotyczące łagodnego Brexitu czy też porozumienia handlowego pomiędzy Stanami Zjednoczonymi a Chinami.

Mimo wyraźniej tendencji spadkowej na rynku, zarówno chłodnie, jak i furgony w ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy tego roku utrzymują lekki wzrost. Co tutaj cały czas determinuje sprzedaż?
Ze względu na rosnące oczekiwania w zakresie transportu ładunków w temperaturze kontrolowanej, przewoźnicy chętnie wymieniają pojazdy na nowe. W roku 2018 SCB wprowadził na rynek nową generację naczep „Smart Trailer”, które standardowo od roku 2019 są wyposażone we własne systemy telemetryczne, mamy również udoskonalony własny agregat chłodniczy. SCB w swojej strategii rozwojowej uwzględnia digitalizację, jako czynnik który ukształtuje transport drogowy na przestrzeni najbliższych 10 lat. W połączeniu z nową generacją agregatu SCB oferujemy kompletne, fabryczne rozwiązanie, które w pełni spełnia potrzeby transportu przyszłości.
Odnośnie furgonów jest to jedyny segment na rynku charakteryzujący się stabilnym wzrostem, który ma miejsce w segmencie CEP (Courier Express Parcel) wynikający ze wzrostu obrotów w handlu poprzez platformy e-commerce. Mam tu na myśli obecne od lat w Polsce firmy kurierskie.

W tym roku naczepy plandeki odnotowały spadek sprzedaży. Co wpłynęło na słabszy wynik?
Naczepy kurtynowe to największy i najbardziej wrażliwy na zmiany koniunktury segment rynku naczep. Na spadek sprzedaży nowych plandek wpłynęła między innymi trudna sytuacja wielu gałęzi przemysłu europejskiego, w tym samochodowego, brak wykwalifikowanych kierowców oraz zagrożenia wynikające z przepisów zawartych w Pakiecie Mobilności. Plandeki stanowią ponad 60% całego rynku naczep. Problemy, z którymi mierzą się polskie firmy transportowe, są między innymi następstwem braku kierowców oraz wzrostem kosztów, a także pogłębiającego się poczucia niepewności.

Rynek pojazdów budowlanych w tym roku spadł o ponad 20%. Z czego wynika taki spadek? Czy w tym segmencie można się spodziewać wzrostów?
W segmencie budowlanym tegoroczny rok był dla nas bardzo dynamiczny. Przewidywaliśmy, że musi nastąpić zmiana trendu. Spadek zamówień nastąpił jednak o kilka miesięcy wcześniej, niż się spodziewaliśmy. W drugiej połowie kwietnia odczuliśmy silne spowolnienie w zamówieniach naczep samowyładowczych. Miało to odzwierciedlenie w realizowanych kontraktach infrastrukturalnych. Wiele firm odstąpiło od realizacji kontraktów, również GDDiK wypowiadało umowy. Nowych zamówień i przetargów na budowy przede wszystkim dróg było bardzo niewiele. Klienci pozbawieni informacji, jak będą wyglądały kolejne miesiące i lata wstrzymali się z inwestycjami. Obecnie można zaobserwować niewielkie wzrosty. Najbliższe miesiące pokażą, czy trend się utrzyma. Jest jednak wiele innych czynników, które mają wpływ na kolejne lata w branży budowlanej.

Jaki będzie rok 2020? Prognozy i cele. Szanse i zagrożenia.
Naszym celem jest utrzymanie silnej pozycji rynkowej. Mimo spowolnienia planujemy wzmocnienie naszej sieci sprzedaży i serwisu poprzez uruchomienie dwóch kolejnych lokalizacji w kluczowych miejscach w Polsce. Pierwsze, to Komorniki pod Poznaniem, drugie Pietrzykowice pod Wrocławiem. Obydwa obiekty są zlokalizowane w bezpośrednim sąsiedztwie autostrad. Zgodnie z mottem Grupy EWT: „YOR MOBILITY IS OUR PASSION” rozbudowujemy własną sieć serwisową. Satysfakcja naszych klientów jest dla nas priorytetem. Zapewniamy doskonały produkt oraz kompleksowe usługi posprzedażne. Jednocześnie chcemy podkreślić, że niezależnie od sytuacji rynkowej stawiamy na rozwój.

O rynku naczep i przyczep w 2019 piszemy w grudniowym wydaniu miesięcznika Truck & Van.
Pobierz cały numer: https://www.truck-van.pl/wydania/grudzien-2019/