Volvo FH zostało dopracowane aerodynamicznie. Zrezygnowano z osłony przeciwsłonecznej na zewnątrz, wysmuklono obudowy lusterek, wydłużono krawędź drzwi, aby zasłaniała schodki. Szczeliny między elementami kabiny wypełniono uszczelkami. Pod zderzakiem z przodu jest niewielki spojler, a do osłon pomiędzy osiami dodano z dołu gumowy pas, który dodatkowo uspokaja strumień powietrza w tej okolicy.
Nie tylko oprogramowanie
W 2020 roku seria FH otrzymała cyfrowe wskaźniki wyświetlane na 12-calowym monitorze. Intuicyjne menu pozwala zmieniać wygląd wskaźników oraz dotrzeć do informacji, których kierowca potrzebuje w danej chwili. Obok jest 9-calowy „tablet” multimediów, który również umożliwia kontrolę wybranych parametrów ciężarówki i modyfikację ustawień. Może być na nim wyświetlany obraz z opcjonalnych kamer. W tym egzemplarzu była jedna, pod prawym lusterkiem, monitorująca naroże i bok od strony pasażera.
W układzie przeniesienia napędu znalazła się zautomatyzowana skrzynia I-Shift, której sterowanie sprzęgnięto z aktywnym tempomatem z funkcją I-See. System używa również funkcji I-Roll, która rozłącza napęd, jeśli oprogramowanie uzna, że na danym odcinku jazda rozpędem przyniesie oszczędności.
Pakiet I-Save rozwija wspomniane możliwości. Jego podstawą jest zoptymalizowane pod kątem niskiego zużycia paliwa oprogramowanie trybu ekonomicznego (ang. Improved Economy Mode) CRUIS-E5. Ponadto pakiet zawiera funkcję automatycznego wyłączania silnika po określonym czasie (1 lub 2,5 minuty zależnie od wyboru zamawiającego), pompę wspomagania układu kierowniczego o zmiennym wydatku oraz oszczędnie działającą sprężarkę powietrza.
Ekonomiczna praca układu napędowego w połączeniu z opływową sylwetką sprzyja ciszy w kabinie. Kierowcy pomaga aktywny system utrzymania pojazdu na pasie ruchu (ang. Lane Keeping Support), a wyprzedzanie ułatwia system wspomagania zmiany pasa Lane Change Support wysyłający ostrzeżenia o obiektach znajdujących się w martwym polu. Aktywny tempomat z „odległościówką” Adaptive Cruise Control ma funkcję stop & go, co oznacza, że będzie pomału przesuwał zestaw w korku.
Ostatni bieg skrzyni I-Shift AT2612F jest biegiem bezpośrednim, ale w „naszym” ciągniku zastosowano most o małym przełożeniu 2,31. Maksymalny moment obrotowy jest dostępny już od 900 obr/min. i wynosi aż 2600 Nm. To ogranicza konieczność redukcji biegu. Tak dobra wartość momentu przy mocy silnika 460 KM wynika m.in. z zastosowania układu Turbo Compund.
Aktywny układ kierowniczy Volvo Dynamic Steering oraz trzystopniowy hamulec silnikowy VEB+ (ang. Volvo Engine Brake) o mocy hamowania dochodzącej do 380 kW ułatwiają zapanowanie nad zestawem.
W pojedynkę
W najwyższym miejscu kabina Globetrotter mierzy wewnątrz 205 cm wysokości, a nad niewielkim tunelem silnika 196 cm. Wielkość kabiny przekłada się na swobodę poruszania się wewnątrz i rozmiary schowków.
Tutaj zamiast górnej leżanki zamontowano zestaw schowków. Są uzupełnieniem tych nad przednią szybą. Pod dolną leżanką, szeroką na 80 cm niespodzianka: obok lodówki przy fotelu kierowcy zamontowano ekspres do kawy.
Fotel kierowcy w wersji z pełną regulacją elektryczną oraz kierownica z regulowaną kolumną i osobno ustawianym kątem nachylenia koła kierownicy pozwala wygodnie zająć miejsce, a na koniec dnia „odsunąć narzędzia” i swobodnie wstać z fotela.
Płasko, ale z górki
Wybraliśmy się z siedziby Volvo Trucks w Młochowie do Piotrkowa Trybunalskiego i z powrotem drogą S8. Trasa niespełna dwustukilometrowa i mało wymagająca. Dzień ładny, dość ciepły, środek tygodnia, przedpołudnie, ruch umiarkowany.
Zestaw miał masę 38 t. Znaczną cześć drogi pokonaliśmy przy użyciu tempomatu I-See. Poza manewrami na krańcach przez całą trasę system ani razu nie uznał za stosowne zredukować bieg. Nader często używał natomiast funkcji I-Roll. Jadąc spokojnie i równo osiągnęliśmy średnią prędkość 78 km/h przy średnim zużyciu paliwa 19,7 l/100 km.
Volvo FH I-Save 460 4×2
Dmc (t) 19
Masa własna (t) 11
Rozstaw osi (mm) 3700
Typ silnika D13K 460
Liczba i układ cylindrów R6
Pojemność (dm3) 12,8
Maksymalna moc (KM/kW/obr/min) 460/345/1250÷1600
Maksymalny moment obr. (Nm/obr/min) 2600/900÷1300
Skrzynia biegów zautomatyzowana, 12-biegowa I-Shift AT2612F
Przełożenie przekładni głównej 2,31:1
Przeglądy interwały zależne od sposobu eksploatacji
Gwarancja 1 rok
Zobacz nasze filmy z jazdy testowej:
Volvo FH I-Save 460 4×2