Jak wojna na Ukrainie wpłynęła na popyt na pojazdy KH-Kipper?
Popyt na nasze produkty nadal jest duży – zarówno w Polsce, jak i za granicą. Dzięki strategii dywersyfikacji produkcji i rynków, na których działamy, jesteśmy w stanie odnaleźć się w nowej rzeczywistości. Oczywiście nie będzie to łatwe i proste, ale dzięki doświadczonej kadrze i szerokiemu portfolio produktów cel będzie zrealizowany.
Jaka jest sytuacja na rynku stali i komponentów? Jak zmieniły się ich ceny, czy są problemy z dostępnością komponentów?
Nie mamy problemów z dostępnością stali i komponentów, ale ich ceny oczywiście wzrosły. Głównym problemem jest obecnie brak podwozi do zabudowy oraz zachwianie łańcucha logistycznego. Wpływa to na wydajność produkcji i uniemożliwia rozwinięcie pełnych mocy produkcyjnych.
Jakie działania podejmuje KH-Kipper pod wpływem nacisków na „zeroemisyjność” w całym procesie produkcji?
Niskoemisyjność oraz ochrona środowiska jest wpisana w nasz kodeks postępowania i filozofię firmy. Optymalizacja procesu wykorzystania materiałów zaczyna się już na etapie projektowania zabudowy tak, abyśmy uzyskiwali jak najmniej odpadu, a projekt, który powstaje, cechowała zwarta i wytrzymała konstrukcja, którą wymiernie szybko możemy wyprodukować. Późniejszy proces lakierowania elementów ma tak zaprojektowany cykl, aby zarówno zużycie materiałów, jak i czas były możliwie najkrótsze – oczywiście przy zachowaniu wymaganej jakości. Ostatnimi czasy nasze lakiernie zostały wyposażone w najnowocześniejsze filtry chroniące atmosferę przed szkodliwymi czynnikami.
KH-Kipper oczywiście korzysta również z alternatywnych ekologicznych źródeł pozyskania energii elektrycznej, takich jak fotowoltaika. Mamy własne instalacje, które rozwijamy.
Na rynek powoli wchodzą pojazdy z alternatywnymi napędami, zwykle cięższe od tych z silnikiem Diesla. Jak zamierzacie podnosić wydajność pojazdów? Czy możliwa jest dalsza redukcja masy naczep, przyczep i zabudów np. poprzez zastosowanie stali o wysokiej wytrzymałości? Jakie nowe materiały mogą znaleźć zastosowanie w pojazdach KH-Kipper?
Od jakiegoś czasu realizujemy projekty, zabudowując podwozia elektryczne czy gazowe. Takie podwozia są co prawda cięższe, ale jesteśmy w stanie dopasować się do nich z zabudową. Jest to możliwe m.in. dzięki zastosowaniu lepszych materiałów, np. stali nowej generacji Hardox 500 Tuf i oczywiście zmianom konstrukcyjnym.
Jak będzie przebiegał rozwój konstrukcji pojazdów i zabudów dla branży budowlanej (wydobywczej)?
Obserwujemy duże zmiany w spojrzeniu na energię elektryczną, gaz i ropę naftową. Sami idziemy w kierunku redukowania wagi zabudowy i nacisku na nowoczesne technologie kontroli kiprowania wywrotki, np. opomiarowanie Hyva Smart. Co do przyszłości – tu stawiam duży znak zapytania. Teraz największym wyzwaniem jest odnalezienie się w bieżącej sytuacji.
Dziękujemy za rozmowę.