Dometic – skandynawski producent urządzeń podnoszących komfort i bezpieczeństwo w podróży – właśnie wprowadził do oferty innowacyjny system bezpieczeństwa o nazwie Dometic PerfectView CAM 1000.

CAM1000 poprawia bezpieczeństwo pieszych, rowerzystów i motocyklistów poruszających się obok ciężarówki. W skład zestawu wchodzi szerokokątna kamera (instalowana z boku kabiny) oraz 7-calowy monitor AHD. System CAM1000 monitoruje strefę boczną ciężarówki oraz wykrywa i sygnalizuje obecność ruchomych obiektów przemieszczających się wzdłuż prawego boku pojazdu. Przy prędkości poniżej 30 km/h, oprócz ostrzeżenia na monitorze, kierowca usłyszy także sygnał ostrzegawczy, zwracający uwagę na potencjalne niebezpieczeństwo w przypadku skrętu w prawo.

Bez komplikacji

System firmy Dometic jest przyjazny i szybki w montażu. Nie trzeba wpinać się w instalację samochodu, aby uzyskać sygnał prędkości (moduł GPS w urządzeniu CAM1000 sam mierzy prędkość). Urządzenie nie wymaga kalibracji z użyciem specjalistycznych przyrządów – obiektyw kamery ustawia się tak, aby obraz obejmował ustalony obszar i to wystarcza do poprawnego działania. CAM1000 ma tryb nocny, dzięki czemu sprawdza się też przy słabym oświetleniu. Gdy system pracuje w takim trybie, kamera jest praktycznie niewrażliwa na migające niebieskie światło (istotne w przypadku pojazdów ratowniczych). Dometic CAM1000 spełnia również wymogi techniczne ABE (norma KBA 91843).

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie 2-2-1024x768.jpg

W skład zestawu wchodzi szerokokątna kamera (instalowana z boku kabiny). System CAM1000 monitoruje strefę boczną ciężarówki oraz wykrywa i sygnalizuje obecność ruchomych obiektów przemieszczających się wzdłuż prawego boku pojazdu.

 

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie 3-1024x768.jpg

Kierowca może obserwować prawą stronę na 7-calowym ekranie. CAM1000 ma tryb nocny, dzięki czemu sprawdza się też, gdy jest ciemno.

 

 

 

 

 

 

 

 

Już obligatoryjnie

System firmy Dometic jest zgodny z wymaganiami technicznymi wprowadzanymi od 1 kwietnia 2020 r. dla pojazdów ciężarowych w wybranych krajach europejskich. Od tego momentu wszystkie pojazdy ciężarowe od dmc 7,5 t, poruszające się po całej aglomeracji Wiednia w Austrii mają obowiązek posiadania na swoim pokładzie elektronicznego asystenta skrętu w prawo. Wyłączone z tego obowiązku są tylko pojazdy poruszające się po autostradach w ramach tranzytu. Austria jako jeden z pierwszych krajów unijnych wprowadza takie obostrzenie.

Rozporządzenia Parlamentarnee (…) Bundesgesetz Straßenverkehrsordnung 1960 (32. StVO-Novelle) w § 43 rozd. 8 umożliwiło wszystkim organom administracyjnym w poszczególnych regionach Austrii wprowadzenie częściowego lub całkowitego zakazu skrętu w prawo dla ciężarówek powyżej 7,5 tony, które nie posiadają na pokładzie elektronicznego asystenta. Okres przejściowy na modernizację pojazdów ma trwać do końca grudnia 2020 r.

Rozporządzenie nie przewiduje żadnych wyjątków. Zwolnieniu z tego obowiązku nie podlegają pojazdy z  obsadami dwuosobowymi, ciężarówki z nisko umieszczoną kabiną kierowcy, starsze pojazdy ani wykorzystywane do transportów specjalnych, jednak w tym ostatnim przypadku można uzyskać zezwolenie na przejazd specjalną trasą, co może pomóc obejść przepisy.

Dometic CAM1000 jest już dostępny w  Polsce w  ofercie akcesoryjnej czołowych importerów pojazdów ciężarowych oraz specjalistycznych hurtowni motoryzacyjnych.