Dwupaliwowe zasilanie Fuel Fusion przyczynia się do zmniejszenia wydatków na paliwo i opłaty drogowe oraz wzmacnia ekologiczny wizerunek użytkownika.

Niższe koszty transportu i mniejsze obciążenie dla środowiska naturalnego. Dwupaliwowa instalacja Fuel Fusion jest odpowiedzią na bolączki współczesnych przewoźników.

 

Wprawdzie transport drogowy okazał się dość odporny na skutki epidemii koronawirusa, ale presja na redukcję kosztów uległa nasileniu. Jednocześnie państwa Unii Europejskiej kontynuują politykę wspierającą pojazdy o jak najniższej emisji szkodliwych składników spalin. W odpowiedzi na te tendencje, firma Dual Fuel Systems Sp. z o.o. proponuje dwupaliwowe zasilanie Fuel Fusion do silników wysokoprężnych. Może być stosowane m.in. w ciągnikach siodłowych do transportu długodystansowego.

Wysoka sprawność

Mocowanie zbiorników gazu na giętych stelażach jest stabilne i trwałe.

Fuel Fusion zastępuje porcją gazu część oleju napędowego spalanego w cylindrach. Instalacja ma dwa warianty: na LPG (propan-butan) i CNG (sprężony gaz ziemny). W przypadku LPG minimum 30% oleju napędowego jest zastępowane gazem, w instalacji CNG co najmniej 50%. Podstawowa korzyść dla użytkownika to minimum 10% oszczędności na kosztach paliwa, w zależności od warunków eksploatacji i różnicy cen oleju napędowego i gazu.

To nie wszystko. Gaz dodany do mieszanki paliwowo-powietrznej optymalizuje proces spalania. Pozwala na niemal całkowite spalenie oleju napędowego znajdującego się w cylindrze. W ten sposób podnosi sprawność silnika i redukuje ilość szkodliwych substancji w spalinach. Należy również pamiętać, że spalanie gazu samo w sobie przynosi korzyści ekologiczne i obniża emisję niepożądanych związków, takich jak tlenek węgla, węglowodory i cząstki stałe.

Dzięki dokładniejszemu spalaniu mieszanki, silnik ma również lepsze osiągi. Wysoka moc i moment obrotowy sprzyjają ekonomicznej jeździe, gdyż rzadko dochodzi do konieczności wykorzystywania maksymalnych możliwości jednostki napędowej. Można utrzymać wysoką prędkość podróżną przy stosunkowo niskich obrotach silnika, łagodnie traktując pedał gazu i ograniczając konieczność energochłonnej redukcji biegów. Ciężarówka staje się bardziej ekonomiczna, co najlepiej uwidacznia się na długich dystansach.

Niższy maut

Dwupaliwowa ciężarówka może być stosowana również w przewozach ADR.

Fuel Fusion na gaz ziemny spełnia wymagania niezbędne do uzyskania ulgi w opłatach drogowych w Niemczech. BAG precyzuje, że udział gazu w spalanym paliwie musi przekraczać 50%, aby pojazd był zwolniony z mautu, co system Fuel Fusion bez trudu zapewnia. Dodatkowym warunkiem jest montaż butli o pojemności co najmniej 300 l, które zapewniają dostateczną ilość gazu, aby zachować oczekiwaną proporcję obu paliw. Ponadto zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 11 grudnia 2017 r. pojazd wyposażony w system podwójnego zasilania ma prawo być określany pojazdem zasilanym paliwem alternatywnym. Walory ekologiczne ciężarówek wyposażonych w Fuel Fusion zostały potwierdzone przez testy przeprowadzone w Instytucie Transportu Samochodowego oraz na Politechnice Poznańskiej.

W pojazdach eksploatowanych w kraju duże zalety ma instalacja LPG. Przyczynia się do redukcji zużycia paliwa i emisji spalin, a jest wygodniejsza w użyciu, ponieważ stacje tankowania LPG są dosłownie wszędzie.

Zasilanie dwupaliwowe stwarza możliwość ustawiania większego udziału gazu w mieszance olej napędowy/gaz dzięki innowacyjnemu sposobowi podawania gazu. Proporcja obu paliw nie jest stała, tylko dopasowywana do potrzeb każdego silnika. Obwód wtryskiwaczy gazowych jest monitorowany. W przypadku uszkodzenia nawet jednego wtryskiwacza lub wiązki elektrycznej obsługującej wtryskiwacze system rejestruje błąd i wyłącza instalację.

Jedyną zmianą w kabinie jest przełącznik z wyświetlaczem pokazującym poziom gazu. Zużycie oleju napędowego i gazu LPG/CNG jest monitorowane. Stały monitoring pozwala natychmiast wykryć błędy, które mogą pojawić się w trakcie eksploatacji.

Fuel Fusion nie ingeruje w konstrukcję pojazdu i jest bezobsługowy. Instalacja ma niewiele elementów, co ułatwia montaż i obsługę. Fabrycznie gięte stelaże na których mocowane są zbiorniki, pozytywnie przechodzą kontrole BAG. Są najwyższej jakości w przeciwieństwie do często stosowanych stelaży spawanych gdzie istnieje ryzyko pęknięcia spawu i przesuwania się zbiorników. Co ważne, pojazd z instalacją dwupaliwową spełnia wymogi ADR.

Zainteresowanie w trudnych czasach

Zastosowanie butli o pojemności co najmniej 300 l, które zapewniają dostateczną ilość gazu do przygotowania mieszanki z udziałem co najmniej 50% CNG, pozwala płacić ulgową stawkę mautu na niemieckich drogach.

Dual Fuel Systems ma wieloletnie doświadczenie w adaptacji pojazdów do napędu gazowego. Obejmuje ono samochody ciężarowe, autobusy i ciągniki rolnicze. W 2019 roku zamontowała 1500 instalacji dwupaliwowych, w bieżącym roku już ponad 300.
Pomimo spowolnienia gospodarczego związanego z epidemią, zainteresowanie systemem Fuel Fusion utrzymuje się na wysokim poziomie. Użytkownicy cenią możliwość uzyskania znacznych oszczędności na zużyciu paliwa i opłatach drogowych, które zwielokrotniają się w wypadku dużych przebiegów i licznych flot. Ponadto flota staje się bardziej proekologiczna, a ten aspekt ma coraz większą wagę dla wielu firm transportowych i ich klientów.