Kässbohrer: Jesteśmy odporni i elastyczni

C

20-12-2022

O tym jak wyglądał tegoroczny rynek naczep, w tym również specjalistycznych z perspektywy producenta dostarczającego bardzo szeroką gamę pojazdów, rozmawiamy z Jakubem Dolanieckim z Kässbohrer Polska.

W tym roku rynek naczep i przyczep skurczył się wg danych PZPM o ponad 12%. Z czego wynika to spowolnienie?

Nadal odczuwamy skutki covid-19 związane z ograniczeniami łańcuchów dostaw, choć nieco mniej dotkliwie niż w poprzednich latach, oraz wyższą inflacją w UE. Nieoczekiwany wybuch wojny w Ukrainie wpłynął zarówno na nas jako ludzi, jak i na łańcuchy dostaw i wszelkie trudności gospodarcze. Te dwa czynniki oddziałują na środowisko gospodarcze, ponieważ firmy dostosowują się do zmian. W Kässbohrer jesteśmy odporni i elastyczni. Nasz łańcuch dostaw jest tak zarządzany, żeby zaspokoić potrzeb klientów, zachowując jak najkrótszy czas dostawy. Na rynku rzeczywiście widoczny jest spadek sprzedaży naczep, jednak nadal jest to poziom powyżej średniej z ostatnich 5 lat. Sektor transportowy jest silny, a firma Kässbohrer jest gotowa wspierać wszystkich swoich klientów, dostarczając na czas sprzęt najwyższej jakości.

 

PROMOCJA

PROMOCJA

W tym roku, do października włącznie, Kässbohrer dostarczył 3% naczep mniej niż w tym samym okresie 2021 r. Z czego wynika utrzymanie poziomu sprzedaży sprzed roku, biorąc pod uwagę trend rynkowy (–14%)?

Kässbohrer jest jednym z czołowych europejskich producentów, który nieustannie wdraża innowacje. Rozwój napędza zaspokajanie potrzeb naszych klientów. Firma działa na trzech kontynentach, inwestując w pracowników, rozbudowę sieci, nowoczesne technologie oraz rozbudowę infrastruktury. Kultura Lean firmy Kässbohrer oraz związane z nią cele w zakresie jakości i doskonałości operacyjnej umożliwiają jej działania w najbardziej elastyczny i spójny sposób. Dzięki profesjonalizmowi na wielu płaszczyznach, w tym w transporcie towarów niebezpiecznych, ładunków drobnicowych, chłodniczych, transporcie ciężkim i transporcie intermodalnym oraz dzięki skuteczności w dziedzinie produkcji przy uwzględnieniu różnic w tych sektorach, a także próśb klientów, Kässbohrer wspierała swoich klientów, dostawców i wszystkie strony zainteresowane w tym jakże szybko zmieniającym się środowisku biznesowym, zapoczątkowanym przez pandemię – o czym świadczy zaufanie i wyniki rynkowe, jakie mamy w 2022 roku. Dzięki elastyczności, wiedzy i kwalifikacjom firma Kässbohrer będzie kontynuowała zaspokajanie potrzeb swoich klientów na najwyższym poziomie.

 

Rok 2022 to wydłużające się terminy dostaw, renegocjacje cen na podpisane już zamówienia i rezygnacje z odbioru zamówionych pojazdów. Jak to wyglądało w przypadku marki Kässbohrer? Ile dzisiaj trzeba czekać na odbiór zamówienia?

Dzięki doskonałym rozwiązaniom operacyjnym firma Kässbohrer zarządza zamówieniami w wyjątkowo elastyczny i spójny sposób. Dzięki swoim kompetencjom na wielu płaszczyznach, spełnia nawet najbardziej specyficzne potrzeby swoich klientów, zapewniając najszybsze terminy dostaw na rynku.

 

W tym roku stosunkowo niewielki spadek odnotowały plandeki i cysterny. Z czego to wynika?

Wynika to ze wzrostu kosztów utrzymania firm transportowych, na który bezpośrednio wpłynęły ceny paliw oraz wzrostu ceny AdBlue, który obecnie stał się również istotnym czynnikiem kosztowym, podwyżek stóp procentowych, co bezpośrednio przełożyło się na wzrost kosztów finansowania, pakietu mobilności, kosztów pracy oraz odczuwalnego spadku masy towarów. Dodatkowym skutkiem jest zdecydowanie ograniczony transport towarów przez naszą wschodnią granicę.

W przypadku cystern i silosów na spadek wolumenu miała wpływ trudna sytuacja na rynku przewozów materiałów sypkich takich jak cement. Firma Kässbohrer jest w stanie zaspokoić potrzeby wszystkich sektorów dzięki solidnym pojazdom wysokiej jakości. Szeroka gama naszych silosów, najlżejszych na rynku, a także rozbudowana gama cystern, najbezpieczniejszych i najbardziej wydajnych, jest w stanie wyjść naprzeciw oczekiwaniom najbardziej wymagających klientów transportu masowego i płynnego.

 

Mając tak dużą paletę produktów, w tym pojazdy specjalistyczne, na pewno możecie zaobserwować zmiany na rynku. Jakie pojazdy teraz są poszukiwane, a co traci na popularności?

Cały czas dużą popularnością i zainteresowaniem cieszą się nasze naczepy do transportu ponadnormatywnego. Dzieje się tak ze względu na niską wagę oraz opcje zwiększające efektywność eksploatacji, a także ze względu na wytrzymałość pojazdów, dzięki wysokiej jakości surowcom oraz zabezpieczeniom KTL i metalizacji. Obserwujemy również znaczny wzrost zainteresowania naszymi specjalistycznymi naczepami zbiornikowymi – w szczególności tymi o ugruntowanej pozycji na rynku – naczepami do transportu paliw czy naczepami chemicznymi, jak również naszym najnowszym produktem, ciśnieniową cysterną spożywczą, która spotkała się z bardzo pozytywnym odbiorem, zarówno wśród klientów strategicznych, jak i przewoźników dysponujących flotą o mniejszej liczbie pojazdów.

 

Wprawdzie ostatnie lata nauczyły nas, że trudno jest formułować jakiekolwiek prognozy, ale mimo to zapytam o szanse i zagrożenia, jakie niesie ze sobą rok 2023 na rynku naczep i przyczep.

Jako Kässbohrer monitorujemy sytuację na rynku, jesteśmy blisko naszych klientów, słuchamy, rozmawiamy, reagujemy i dostosowujemy się na bieżąco do sytuacji tak, aby prowadzić zrównoważony i bezpieczny biznes dla nas i naszych klientów.

Wychodzimy naprzeciw wymaganiom klientów dzięki naszym kompetencjom w zakresie produktów ogólnych, jednak szanse upatrujemy w jednostkach specjalistycznych, bo widzimy, że to przynosi wymierne efekty.

Potencjalne zagrożenia, jakie mogą wywołać spowolnienie w branży transportowej, oraz kolejny znaczny wzrost kosztów prowadzenia działalności transportowej, to powrót 23% stawki VAT na paliwo oraz rozpoczęcie obowiązywania od lutego embarga na paliwo transportowane z Rosji drogą morską. Klienci zwracają również uwagę na konsekwentny spadek masy towarowej, co przekłada się na obniżenie stawek przy wciąż rosnących kosztach. W naszej ocenie najbliższe trzy zimowe miesiące będą wyznacznikiem, jak branża będzie wyglądała w 2023 roku.

 

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiała Katarzyna Dziewicka

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
Truck & Van 03/2021
TSL Biznes 03/2021
C