Gama elektrycznych ciężarówek Renault Trucks nosi teraz nawę E-Tech. Jedną z innowacji są bardziej pojemne baterie. Pojedynczy moduł może przechować 66 kWh energii. Producent zaleca ładowanie wolne (np. nocne) prądem zmiennym 400 V dostarczającym do 22 kW lub szybkie prądem stałym dostarczającym do 150 kW przez wtyczkę CCS 2. Szybkie trwa około 2 godzin, wolne około 10 godzin w wypadku zestawu baterii o pojemności 265 kWh.
Układ napędowy wraz z bateriami trakcyjnymi tworzą obwód o napięciu 600 V. Ponadto ciężarówka ma zwykły akumulator zasilający obwód 24 V, który dostarcza energii m.in. oświetleniu i wskaźnikom, a także zasila zabudowę, np. windę.
Dźwięki miasta
Nasze Renault Trucks miało rozstaw osi 4400 mm, który umożliwia montaż maksymalnie 4 pakietów baterii o łącznej pojemności 265 kWh. Taki też zestaw miało. Lecz wariant D E-Tech oferuje równie duże możliwości adaptacji jak jego spalinowy odpowiednik. Wszystkie wersje są napędzane synchronicznym sinikiem elektrycznym z magnesami stałymi o mocy ciągłej 130 kW, z którym współpracuje dwubiegowa przekładnia pozbawiona synchronizatorów.
Spowalniając można skorzystać z 5-stopniowego zwalniacza, który działa, i to niezwykle skutecznie, do prędkości około 10 km/h.
O właściwej porze
Samo podwozie waży 7,25 t i jest o około 2 tony cięższe niż analogiczne z silnikiem Diesla. Ładowność testowanego D E-Tech to 6,66 t, a samochód był załadowany betonowym balastem ważącym 4 t. Przed kierowcą jest duży „zegar” obrazujący bieżący przepływ energii. Jest również analogowy wskaźnik energii w bateriach oraz wskaźnik „eco”. Poza tym kabina jest taka, jak w spalinowym D.
Ciężarówkę wyposażono w system kamer 360 stopni firmy Brigade z widokiem, który można przełączać odpowiednio do potrzeb, tempomat z „odległościówką” działający od prędkości 30 km/h, ogranicznik prędkości pozwalający ustawić maksymalną prędkość jazdy np. w terenie zabudowanym, układ ostrzegający przed niezamierzonym zjechaniem z pasa ruchu, a także elektronicznie sterowane hamulce z układem stabilizacji toru jazdy i awaryjnego hamowania przed przeszkodą. Fabryczna zabudowa furgonowa została wyposażona w windę załadowczą zasilaną przez obwód 24 V oraz boczne drzwi po prawej stronie.
Przyjemnie oszczędzać
Baterie mają własny układ, zapewniającym im optymalną temperaturę pracy. Jednak warunki jazdy, obciążenie i pogoda mają istotny wpływ na zasięg. Bilans energetyczny można poprawić ogrzewając lub schładzając kabinę wstępnie, gdy pojazd jeszcze się ładuje.
Renault Trucks proponuje na stronie internetowej prosty kalkulator Range Simulator, który pozwala zorientować się, jaki zasięg uzyska użytkownik przy określonych parametrach. Używając go można się przekonać, że mimo wszystko nawet w elektrycznej ciężarówce jazda miejska wiąże się z większym wydatkiem energii niż przejazdy o zasięgu regionalnym. Ale przynajmniej jest cicho, nie ma spalin i jest coś pociągającego w świadomości, że z każdym hamowaniem „produkujemy energię”.
Cały artykuł z testem przeczytasz w Truck & Van 10/2022
Zobacz film z testu po ulicach Warszawy
Zobacz szczegóły elektrycznego Renault Trucks D E-Tech
Zobacz film przedstawiający kabinę Renault Trucks D E-Tech
Renault Trucks D E-Tech
Dmc techniczne (t) 16,7
Ładowność techniczna z zabudową (t) 7,36
Masa własna podwozia/z zabudową (t) 7,25/9,34
Rozstaw osi (mm) 4400
Typ silnika elektryczny
Moc szczytowa/ciągła (kW) 185/130
Maksymalny moment obr. (Nm) 425
Skrzynia biegów 2-biegowa
Przełożenie przekładni głównej 4,5
Poj. baterii nominalna/użyteczna (kWh) 264/211
Ładowanie
Złącze typu 2 (ładowarka dodawana fabrycznie)
Maks. moc ładowania 22 kW prądem zmiennym (AC)
Czas ładowania przy maksymalnej mocy (h) 8-10
Złącze typu 3 (wallbox)
Maks. moc ładowania 22 kW prądem zmiennym (AC)
Czas ładowania przy maksymalnej mocy (h) 8-10
Złącze typu 4 (CCS2)
Maks. moc ładowania 150 kW prądem stałym (DC)
Czas ładowania przy maksymalnej mocy (h) 2-3
Zasięg (km) do 260
Przeglądy co 12 miesięcy
Gwarancja 12 miesięcy