Czerwony T480 z nowymi reflektorami LED wygląda odrobinę jak wyścigówka. Renault Trucks obiecuje zmniejszenie zużycia paliwa dochodzące do 10%, do czego przyczyniają się częściowo udoskonalenia aerodynamiczne. Najwięcej ma jednak do powiedzenia zmodernizowany układ napędowy z silnikiem wyposażonym w turbo compund.
Zestaw był załadowany do pełna, masa całkowita wynosiła 40 ton. Wyposażenie kabiny było flotowe, choć nie spartańskie. Do wnętrza prowadzą trzy stopnie. W środku jest 20-centymetrowy tunel silnika, a wysokość kabiny wynosi w tym miejscu 185 cm. Ciągnik miał wykończenie w wersji „Antracyt”. Zakres regulacji kierownicy robi duże wrażenie. Zwalniacz Optibrake+ łączący hamulec wydechowy i dekompresyjny uzyskiwał moc maksymalną 430 kW przy 2300 obr/min. Niezwykle wygodny jest magnetyczny uchwyt na telefon, umieszczony przy 7-calowym ekranie multimediów. Przy nim znajdują się dwa gniazda USB typu C.
Dolna leżanka jest całkiem zwyczajna, choć nie było pod nią ani szuflad, ani lodówki. Dostęp do trzech schowków jest jedynie z góry, a do skrytki za fotelem kierowcy można sięgnąć również z zewnątrz. Górna leżanka ma składaną krawędź, co zmienia ją w praktyczną, szeroką półkę na duże rzeczy.
Spokój, panujący w kabinie podczas jazdy jest w dużej mierze zasługą aerodynamiki. Szum powodują głównie lusterka. Oprócz nich znalazły się w tym ciągniku dwie kamery przekazujące widok na ekran multimediów. System można rozbudować do czterech kamer, a dostarcza go firma Brigade.
Ukoronowaniem zmian w układzie napędowym jest turbo compound drugiej generacji oferowany w ramach opcji. Rozwiązanie to polega na umieszczeniu za turbosprężarką dodatkowej turbiny, która obraca się, korzystając ze sporej jeszcze energii spalin i „dopędza” wał korbowy. Skutek jest widoczny w podwyższeniu momentu obrotowego dostępnego przy niskich obrotach. Samochód miał nowy most o wybitnie „szybkim” przełożeniu 2,31.
Renault Trucks miało tempomat z włączaną osobno funkcją utrzymywania zadanego odstępu od pojazdu z przodu (ACC, tzw. „odległościówką”) oraz system Optivision, dostosowujący pracę układu napędowego do uksztaltowania drogi przed pojazdem celem zmniejszenia zużycia paliwa. Wykorzystywał do tego ekonomiczną strategię zmiany przełożeń Eco Fuel w zautomatyzowanej skrzyni Optidriver oraz OPTIROLL, czyli swobodne toczenie się „na luzie”. Zakres przełożeń 12-biegowej skrzyni zawierał się w przedziale 14,94:1.
Bez komentarza
Dysponując takim ekwipunkiem wyruszyliśmy z Warszawy do Tomaszowa Mazowieckiego i wróciliśmy tą samą trasą, pokonując łącznie około 170 km. Pogoda była słoneczna, bezwietrzna, a temperatura wynosiła od kilkunastu do nieco ponad dwudziestu stopni Celsjusza.
Skorzystaliśmy naturalnie z pomocy tempomatu i systemu Optivision. Ponieważ chcieliśmy zbliżyć się jak najbardziej do przeciętnych warunków pracy zestawu, ustawiliśmy prędkość na 85 km/h, dopuszczając zakres chwilowych zmian od 74 do 95 km/h.
Trasa S8 jest na tym odcinku raczej płaska, choć zdarzają się spłaszczone wzniesienia, a w jednym miejscu jest spory dołek. Umiarkowany ruch ułatwiał systemowi Optivision działanie. W ciągniku był zamontowany przepływomierz, dokładnie mierzona była również pokonana odległość i czas. Wg precyzyjnego pomiaru pokonaliśmy łącznie 165,2 km/h ze średnią prędkością 80 km/h, zużywając na to 31,1 l, co daje 18,8 l/100 km. l
Cały artykuł przeczytasz w Truck & Van 11/2022
Zobacz film ze szczegółami budowy Renault Trucks T480 Evolution
Zobacz film z testu drogowego
Zobacz film przedstawiający kabinę Renault Trucks T480 Evolution
Dmc (t) – 19
Masa własna (t) – 7,48
Rozstaw osi (mm) – 3800
Typ silnika – DE13 Turbo Compound
Liczba i układ cylindrów – 6, rzędowy
Pojemność (dm3) – 12,8
Maks. moc (KM/kW/obr/min) – 489/360/1250÷1600
Maks. moment obr. (Nm/obr/min) – 2700/900÷1250
Skrzynia biegów – zautomatyzowana Optidriver AT 2812
Przełożenie przekładni głównej – 2,31:1
Przeglądy – maksymalnie co 100 000 km, nie rzadziej niż co 12 miesięcy
Gwarancja – pełna na pierwszy rok, dwuletnia na układ napędowy