Powrót do chłodnej kabiny orzeźwia i pomaga wypocząć. Klimatyzatory postojowe przyczyniają się do zwiększenia komfortu kierowcy i bezpieczeństwa jazdy, a także redukcji zużycia paliwa.

Klimatyzacja postojowa najczęściej występuje w ciężarówkach jeżdżących na długich dystansach, ale przydaje się również w innych typach przewozów. W gamie firmy Dometic są urządzenia odpowiednie do różnych rodzajów pojazdów.

 

Klimatyzacja postojowa pomaga oszczędzać. Przede wszystkim ogranicza konieczność używania fabrycznej klimatyzacji pojazdu, co przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa i spowalnia zużycie eksploatacyjne silnika. Ma duży wpływ na bezpieczeństwo jazdy, gdyż zapewnia kierowcy dobre warunki do wypoczynku, odpowiednią temperaturę i wilgotność. W państwach o ciepłym klimacie, np. Włoszech czy Hiszpanii jest wyposażeniem obowiązkowym w pojazdach, w których kierowca nocuje.

 

Klimatyzator CoolAir RTX 1000 jest wszechstronny i sprawdza się w typowych dla Europy warunkach klimatycznych. Cztery tryby pracy umożliwiają regulację wydajności odpowiednio do potrzeb i sprzyjają energooszczędności.

Turbo i Eco

Szwedzka firma Dometic oferuje klimatyzatory sprężarkowe. Skutecznie schładzają i osuszają powietrze wewnątrz kabiny w dowolnych warunkach zewnętrznych, także przy dużej wilgotności. Wybierając urządzenie o dostatecznie wysokiej wydajności, można je z powodzeniem eksploatować w krajach słynących z upalnej pogody. Zarazem inteligentny system sterowania zapobiega wyczerpaniu akumulatora pojazdu na skutek używania klimatyzacji postojowej.

 

Urządzeniem optymalnie dopasowanym do typowych w Europie warunków klimatycznych jest Dometic CoolAir RTX 1000. Szczególnie polecane jest dużym fl otom, gdyż godzi uniwersalność z dużą wydajnością. Zapewnia moc chłodzenia dochodzącą do 1200 W i może pracować nieprzerwanie nawet 12 godzin. Klimatyzator jest bardzo cichy, a dzięki inwerterowi możliwa jest płynna regulacja wydajności działania sprężarki i wentylatora skraplacza, co zmniejsza zużycie energii. CoolAir RTX 1000 ma 4 tryby pracy. Tryb „Turbo” umożliwia szybkie schłodzenie kabiny, a w trybie „Eco” pobór prądu przy temperaturze otoczenia 30°C utrzymuje się na poziomie zaledwie 8A. Klimatyzator może działać automatycznie lub być sterowany ręcznie.

 

CoolAir RTX 1000 można z łatwością zaadaptować do ciężarówek długodystansowych dostępnych w Europie. Wszystkie komponenty klimatyzacji są zintegrowane we wspólnej obudowie. Urządzenie montuje się w miejscu fabrycznego szyberdachu. Jest przystosowane również do MAN-ów TGS/TGX, które mają specyfi cznie ukształtowany spojler, kolidujący z typowymi klimatyzatorami.

Moduł kompresora i skraplacza SPX 1200C, jeden z dwóch kluczowych elementów klimatyzatora dzielonego SPX 1200.

 

Podział ról

W wypadku, gdy urządzenie nie może istotnie zwiększać wysokości pojazdu, Dometic proponuje klimatyzator dzielony SPX 1200. Tworzą go dwa kluczowe elementy: montowany na dachu płaski parownik SPX 1200T oraz moduł sprężarki i skraplacza SPX 1200C. Do opcji należy parownik SPX 1200I montowany na tylnej ścianie kabiny.

 

Parownik SPX 1200T ma wysokość zaledwie 53 mm. Dlatego jest odpowiedni do najwyższych wariantów kabin oraz pojazdów wyposażonych w spojlery lub inne akcesoria zamontowane na dachu. Moduł sprężarki wyposażono w inwerter, który zapewnia urządzeniu podobną energooszczędność, jaka charakteryzuje RTX 1000. Maksymalna moc, która wynosi 1200 W może być użyta do wstępnego schłodzenia kabiny, potem urządzenie może działać bardziej energooszczędnie, podtrzymując jedynie zadaną temperaturę. Inteligentny system sterowania spowalnia zużycie energii oraz zapobiega wyczerpaniu akumulatora. Klimatyzator może pracować do 12 godzin bez cykli zatrzymywania i uruchamiania. Elementy montowane na zewnątrz mogą być polakierowane w kolorze kabiny, co zwiększa estetykę pojazdu.

 

Montowany na dachu płaski parownik 1200T. Jeśli z jakiegoś powodu parownika nie można umieścić nad kabiną, jest również wersja 1200I mocowana na tylnej ścianie.

W mieście i okolicach

Do ciężarówek, które pracują w ruchu dystrybucyjnym, Dometic proponuje klimatyzator CoolAir RT 780. Wszystkie komponenty zawarte są we wspólnej obudowie, mocowanej na dachu pojazdu. RT 780 pasuje do prawie wszystkich popularnych modeli ciężarówek występujących na rynku. Dostępne są dwie wersje przystosowane do dachów o różnym kształcie: z kompresorem nachylonym pod kątem 0° lub 12°. Maksymalna moc chłodnicza wynosi 820 W.

 

Agregat ma znikome wymagania konserwacyjne, nie jest nawet konieczne wypełnianie go czynnikiem chłodniczym. Podobnie jak inne urządzenia Dometic może pracować równocześnie z fabryczną klimatyzacją pojazdu i można nim sterować za pomocą pilota. Zwiększa komfort kierowcy, zapewniając przyjemne warunki w kabinie podczas załadunku czy częstych postojów związanych z rozładunkiem. Obudowa jest odporna na działanie promieni ultrafioletowych, a może być pokryta lakierem w kolorze pojazdu.

Urządzenie CoolAir RT 780 równoważy wydajność z prostotą obsługi i montażu. Kompaktowa obudowa pasuje do większości popularnych modeli ciężarówek.

 

Wspomniane klimatyzatory są zaledwie częścią bogatej oferty firmy Dometic, obejmującej również urządzenia o bardzo wysokiej wydajności. Pasują one do większości eksploatowanych u nas ciężarówek nowych i używanych. Potwierdzeniem ich wszechstronności jest fakt, że Dometic jako pierwszy w Polsce rozpoczął montaż klimatyzatorów w kabinach Fordów F-Max.