Świat mobilności ulega zmianom. Aby osiągnąć cel obniżenia temperatury o dwa stopnie określony w klimatycznym porozumieniu paryskim, absolutnie niezbędne jest połączenie napędów elektrycznych, hybrydowych i ekologicznych opartych na silnikach spalinowych.

Firma Schaeffler przewiduje, że silnik spalinowy będzie nadal odgrywał decydującą rolę w przyszłości. W roku 2030 silniki spalinowe będą nadal instalowane w około 70 procentach pojazdów, z czego 30 procent będzie posiadało wyłącznie silnik spalinowy, a 40 procent będzie korzystało z rozwiązania hybrydowego W związku z tym konieczne jest kontynuowanie dalszego rozwoju konwencjonalnych napędów. „Rozwiązania, które zostały zaprezentowane na targach IAA, umożliwiają oszczędność paliwa do 15% w zależności od klasy silnika i pojazdu”, wyjaśnia Matthias Zink, dyrektor generalny Automotive OEM w grupie Schaeffler. „Dajemy naszym klientom wiele korzyści, dzięki którym możemy spełnić surowe wymogi prawne i zredukować emisję CO2 również podczas rzeczywistej eksploatacji”.

Nowoczesne rozwiązania dla układu zmiennych faz rozrządu
Na targach IAA, Schaeffler zaprezentował najnowszą wersję systemu regulacji zmiennych faz rozrządu UniAir. System ten jest nie tylko bardziej kompaktowy, ale także o 30 procent lżejszy od poprzedniej wersji, co pozwala na optymalizację przepływu powietrza w silniku i osiągnięcie maksymalnej dynamiki przy zmianach obciążenia i prędkości. System składa się z modułu zainstalowanego pomiędzy wałkiem rozrządu a zaworem. Jako partner przemysłu motoryzacyjnego, Schaeffler wykorzystuje swoje bogate doświadczenie w zakresie termodynamiki, aby pomóc swoim klientom dopasować system do odpowiedniego silnika i wybrać odpowiednie strategie działania.

Rozwiązanie eRocker firmy Schaeffler zostało zaprojektowane dla sterowania zaworów wydechowych. Elektromechaniczne sterowanie układu nie wymaga ciśnienia magistrali olejowej w silniku co powoduje możliwość zastosowania rozwiązania w wielu nowoczesnych samochodach.

Firma Schaeffler zaprezentowała kolejną innowację związaną z elektrycznym mechanizmem sterowania koła zmiennych faz rozrządu (ECP). System ten dokonuje szybkich regulacji zmiany faz rozrządu w oparciu o prędkość i temperaturę oraz pozwala na optymalizację pracy układu, ponieważ silniki spalinowe w pojazdach hybrydowych muszą być uruchamiane ze znacznie większą częstotliwością niż w rozwiązaniu klasycznym. . Elektryczne sterowanie zmiennych faz rozrządu zapewnia, że proces uruchamiania odbywa się szybko, sprawnie i (co najważniejsze) przy niskim poziomie drgań.

„Miękka hybryda” 48 V umożliwia oszczędność paliwa do 7%.
Wykorzystanie silnika elektrycznego jako element wspomagający silnik spalinowy, zmniejsza jego obciążenie, a proces odzyskiwania energii z hamowania, poprawia ogólną sprawność systemu. Na targach IAA, firma Schaeffler przedstawiła rozwiązanie 48 V z wykorzystaniem rozrusznika z napędem pasowym, co pozwoli na znaczne zmniejszenie zużycia paliwa i emisji o pięć do siedmiu procent. Tego typu rozwiązanie umożliwia komfortową i efektywną pracę podczas rozruchu oraz zatrzymania silnika, a także może być skonfigurowane do pracy wspomagającej.

Moduł zarządzania temperaturą
Zarządzanie temperaturą silnika jest kolejnym kluczowym elementem, jeżeli chodzi o zwiększenie wydajności. Indywidualnie regulowany moduł zarządzania temperaturą silnika (TMM) firmy Schaeffler dla silników spalinowych oraz napędów hybrydowych i elektrycznych zapewnia lepszą kontrolę temperatury pracy całego układu napędowego, w tym silnika, przekładni i komponentów elektrycznych, takich jak akumulator, elektronika i silnik elektryczny. Moduł umożliwia precyzyjną regulację przepływu płynu chłodniczego za pomocą zaworów kulowych sterowanych przez czujniki położenia. Oprócz zmniejszenia emisji CO2, krótsza faza rozgrzewania ma również inny pozytywny efekt uboczny: Zwiększa się komfort pasażerów.

Mniejsze tarcie wewnątrz silnika
Innowacyjne rozwiązania w zakresie wykorzystania łożysk tocznych jako elementy podporowe dla wałków wyważających, rozrządu i wałów korbowych powodują znaczne możliwości zmniejszenia strat mocy w silniku, a tym samym zmniejszenia zużycia paliwa i emisji zanieczyszczeń. Dla przykładu wałki wyważające z podporami, które wykorzystują łożyska toczne generują około 50 procent mniejsze tarcie w porównaniu z wałkami podpartymi łożyskami ślizgowymi. Firmie Schaeffler udało się również opracować zoptymalizowaną konstrukcję wałków wyważających, która jest nawet o 40% lżejsza bez utraty funkcjonalności.