W pełni zintegrowana technologia ZF do łączenia pojazdów w konwoje (platooning): zestaw czujników, superkomputer ZF ProAI, elektrohydrauliczne sterowanie ReAx i system transmisji TraXon, jest w fazie przedprodukcyjnej. Już niedługo platooning ma pojawić się na europejskich drogach.

Technologia ZF pomaga pojazdom użytkowym widzieć, myśleć i działać. Interakcja między czujnikami, oprogramowaniem sterującym i urządzeniami wykonawczymi jest szczególnie ważna, jeśli chodzi o platooning. ZF współpracuje z producentami samochodów ciężarowych w ramach współfinansowanego ze środków UE projektu ENSEMBLE. W wyniku wspólnych prac do 2021 r. na europejskie drogi mają wyjechać pojazdy ciężarowe różnych marek połączone ze sobą za pomocą elektronicznej sieci.
Obecna technologia ZF umożliwiającą łączenie pojazdów obejmuje zestaw kamer i czujników radarowych, superkomputer ZF ProAI, elektrohydrauliczny system kierowania pojazdów ReAx, a także układ przeniesienia napędu.

„Rozwiązania takie jak platooning są możliwe dzięki innowacyjnej technologii ZF – powiedział Fredrik Staedtler, szef działu technologii pojazdów użytkowych w ZF. – Już teraz dostarczamy producentom samochodów ciężarowych rozwiązania, które zwiększają wydajność transportu i pozytywnie wpływają na całkowity koszt posiadania pojazdu”.

W elektronicznie połączonych ze sobą konwojach drogowych, co najmniej dwa pojazdy jadą blisko siebie, jeden za drugim. Zmniejsza to opór aerodynamiczny, co z kolei może obniżyć zużycie paliwa nawet o 20%.

Wielomarkowy platooning od ZF

Mniejsza odległość (nawet 8 m) między ciężarówkami jadącymi w konwoju jest możliwa, dzięki temu, że są połączone tzw. „elektronicznym dyszlem” – pozwoliło to wyeliminować opóźnienie związane z czasem reakcji kierowcy. Pojazdy są zaprojektowane tak, aby samodzielnie reagować w czasie rzeczywistym na działania podejmowane w pierwszej ciężarówce. Ale nie jadą w ślepo. Dzięki informacji z czujników i systemom wspomagającym autonomiczną jazdę, pozostają one na swoim pasie ruchu, nawet jeśli główny pojazd nieumyślnie przekroczy linię.

ZF przetestował platooning w kilku projektach. W ramach unijnego programu ENSEMBLE firma wypracowała niezbędne standardy umożliwiające łączenie w konwoje pojazdy różnych marek. Takie Właśnie takie konwoje prawdopodobnie będą najczęściej spotykane na drogach. W innym projekcie aFAS (za który MAN dostał nagrodę Truck Innovation 2019), sponsorowanym przez niemieckie federalne Ministerstwo Spraw Gospodarczych, ZF pracował nad wdrożeniem bezpiecznej koncepcji platooningu w pojazdach, które wspierają roboty drogowe. ZF obecnie testuje platooning w Europie, ale w ciągu najbliższych lat chce również przenieść tę koncepcję do Ameryki Północnej.

Czytaj również: Prototyp bezzałogowego pojazdu zabezpieczającego od MAN