Na prawdziwą rewolucję w elektromobilności musimy jeszcze trochę zaczekać, gdyż w przewidywalnym okresie samochody z silnikiem spalinowym wciąż będą królować na polskich drogach. Jednak już teraz na stacjach paliw powstają punkty ładowania. PKN Orlen rozpoczyna właśnie pilotażowy projekt instalowania szybkich ładowarek do samochodów elektrycznych. Ogłoszone postępowanie zakupowe na 23 ładowarki o mocy 50 kW i 100 kW sprawi, że kierowcy będą mieli możliwość naładowania aut elektrycznych na wybranych stacjach przy trasach tranzytowych w Polsce. Punkty ładowania na stacjach Orlenu będą obsługiwać wszystkie typy pojazdów elektrycznych oferowane na europejskim rynku.

Inwestycja wpisuje się w strategię koncernu, przewidującą przygotowywanie sieci do sprzedaży paliw alternatywnych. Już teraz w ramach współpracy z Teslą na stacjach Grupy Orlen działają punkty ładowania samochodów elektrycznych tego producenta w Polsce oraz Niemczech. Z kolei Grupa Lotos ogłosiła w ubiegłym roku budowę 12 punktów ładowania EV, co ma umożliwić przejazd samochodem elektrycznym A1 i A2 pomiędzy Gdynią i Gdańskiem a Warszawą w obu kierunkach. Pokonanie trasy będzie możliwe dzięki zachowaniu odpowiedniej odległości pomiędzy punktami ładowania

Rynek e-mobility bacznie obserwują również koncerny zagraniczne. Shell niedawno zakupił holenderską firmę NewMotion, jednego z największych w Europie operatorów sieci ładowarek EV. Pierwsze punkty ładowania na stacjach powstały w Wielkiej Brytanii w Londynie, Surrey i Derby. Shell bacznie obserwuje też rynek polski, ale ewentualne inwestycje w naszym kraju będą zależeć od sytuacji na rynku. Z kolei koncern BP ogłosił pod koniec stycznia współpracę z amerykańską FreeWire Technologies Inc. W trakcie 2018 r. mobilna ładowarka EV (FreeWire’s Mobil Charger unit) będzie udostępniana na wybranych stacjach w Wielkiej Brytanii i Europie. Warto podkreślić, że branża za EV nie jest zarezerwowana tylko dla dużych firm. W elektromobilności istnieje wiele obszarów, gdzie wielkość i dostęp do kapitału ma mniejsze znaczenie niż wykształcenie i pomysłowość, więc myślę, że akurat w tej branży MŚP mają szansę zająć ważne miejsce – mówi Piotr Zaremba, dyrektor zarządzający ElectroMobility Poland SA.

Od stycznia 2018 r. na podbój tego rynku ruszyła firma Petroster-Serwis, zostając autoryzowanym przedstawicielem spółki EV+. Oznacza to, że może sprzedawać, montować i serwisować urządzenia: ENSTO, GARO, ABB czy DELTA. EV coraz śmielej wkracza na stacje paliw, a podpisana niedawno ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych z pewnością przyśpieszy ten proces. O tym, w jaką infrastrukturę do ładowania pojazdów elektrycznych warto zainwestować, będzie można się przekonać podczas jubileuszowych, XXV Międzynarodowych Targów STACJA PALIW 2018 organizowanych przez Polską Izbę Paliw Płynnych w dniach 9-11 maja 2018 r. w EXPO XXI w Warszawie.