Wykrywanie manipulacji w tachografach – Międzynarodowe sympozjum

C

30-05-2017

W dniach 15-17 maja w Brukseli, obyło się międzynarodowe sympozjum poświęcone kwestii wykrywania manipulacji w tachografach. Głównym organizatorem spotkania była belgijska policja, a wśród zaproszonych prelegentów, jako jedyny przedstawiciel sektora prywatnego, znalazła się pochodząca z Polski firma INELO. Ponadto, w trakcie warsztatów grono ekspertów pracowało na oprogramowaniu, które zostało w pełni opracowane przez polskich programistów.   W sympozjum, organizowanym przez belgijską policję, uczestniczyli między innymi przedstawiciele służb kontrolnych z Wielkiej Brytanii, Belgii, Danii, Francji, Irlandii, Holandii oraz Niemiec. Celem spotkania była wymiana informacji i doświadczeń pomiędzy poszczególnymi instytucjami kontrolnymi odnośnie manipulacji na tachografach oraz możliwych metod ich wykrywania. W roli eksperta ds. manipulacji wystąpiła przedstawicielka polskiej firmy INELO – Małgorzata Stocerz, która od kilku lat jest członkiem konfederacji CORTE, a także świadczy doradztwo dla Komisji Europejskiej.   „Firma INELO, jako przedstawiciel sektora prywatnego, została zaproszona do udziału w sympozjum organizowanym przez belgijskie służby kontrolne. Możliwość wystąpienia przed tak międzynarodowym gronem ekspertów potwierdza, że nasza wiedza i kilkunastoletnie doświadczenie w branży transportowej, są doceniane również poza granicami naszego kraju. Co warto podkreślić, niektóre z obecnych w Brukseli służb już korzysta z naszego oprogramowania."  mówi Małgorzata Stocerz, ekspert INELO ds. obsługi służb kontrolnych.   Wyzwania branży transportowej   W 2014 r. Komisja Europejska oszacowała, że ok.30-35 proc. samochodów ciężarowych podlega manipulacjom, co oznacza, że w co trzecim pojeździe dochodzi do oszustw dotyczących rejestrowania czasu pracy oraz odpoczynku. Kierowcy najczęściej stosują tzw. jazdę bez obowiązkowej karty, nielegalne używanie kart innych pracowników czy też korzystają z najtańszej metody zastosowania magnesu, zakłócającego działanie impulsatora tachografu. I choć służby oraz inspekcje kontrolne stale wykrywają te rodzaje manipulacji, to na rynku pojawiają się coraz to nowsze i bardziej zawansowane metody oszustw. Eksperci podkreślają, że jest to ciągle rozwijająca się dziedzina, dlatego tak ważna jest międzynarodowa współpraca i wymiana doświadczeń pomiędzy poszczególnymi krajami.    „Jeśli nowa metoda manipulacji pojawia się w np. Rumunii, to jest ona w stanie bardzo szybko rozprzestrzenić się na całą Europę. Firmy transportowe często działają ponad granicami krajowymi, a kierowcy sprawnie się ze sobą komunikują. Dlatego też, stale rozwijamy nasze oprogramowanie, reagujemy, analizujemy wszystkie zaistniałe sytuacje i odpowiadamy na nowe potrzeby rynku"  dodaje Stocerz.   W trakcie trzydniowego sympozjum w Brukseli, odbyła się także część warsztatowa, podczas której międzynarodowe grono ekspertów przeprowadzało kontrole drogowe z wykorzystaniem nowoczesnych rozwiązań informatycznych. Wszystkie ćwiczenia były wykonywane przy użyciu polskiego oprogramowania.    „Dzięki współpracy z europejskimi służbami rozwijamy się, prezentujemy nowe rozwiązania, a co najważniejsze wspólnie przyczyniamy się do poprawy bezpieczeństwa na międzynarodowych drogach i walki z nieuczciwą konkurencją"  podsumowuje Małgorzata Stocerz.

Manipulacje kierowcow zagrozeniem na lodzkich drogachW dniach 15-17 maja w Brukseli, obyło się międzynarodowe sympozjum poświęcone kwestii wykrywania manipulacji w tachografach. Głównym organizatorem spotkania była belgijska policja, a wśród zaproszonych prelegentów, jako jedyny przedstawiciel sektora prywatnego, znalazła się pochodząca z Polski firma INELO. Ponadto, w trakcie warsztatów grono ekspertów pracowało na oprogramowaniu, które zostało w pełni opracowane przez polskich programistów.

 

PROMOCJA

PROMOCJA

W sympozjum, organizowanym przez belgijską policję, uczestniczyli między innymi przedstawiciele służb kontrolnych z Wielkiej Brytanii, Belgii, Danii, Francji, Irlandii, Holandii oraz Niemiec. Celem spotkania była wymiana informacji i doświadczeń pomiędzy poszczególnymi instytucjami kontrolnymi odnośnie manipulacji na tachografach oraz możliwych metod ich wykrywania. W roli eksperta ds. manipulacji wystąpiła przedstawicielka polskiej firmy INELO – Małgorzata Stocerz, która od kilku lat jest członkiem konfederacji CORTE, a także świadczy doradztwo dla Komisji Europejskiej.

 

„Firma INELO, jako przedstawiciel sektora prywatnego, została zaproszona do udziału w sympozjum organizowanym przez belgijskie służby kontrolne. Możliwość wystąpienia przed tak międzynarodowym gronem ekspertów potwierdza, że nasza wiedza i kilkunastoletnie doświadczenie w branży transportowej, są doceniane również poza granicami naszego kraju. Co warto podkreślić, niektóre z obecnych w Brukseli służb już korzysta z naszego oprogramowania.”  mówi Małgorzata Stocerz, ekspert INELO ds. obsługi służb kontrolnych.

 

Wyzwania branży transportowej

 

W 2014 r. Komisja Europejska oszacowała, że ok.30-35 proc. samochodów ciężarowych podlega manipulacjom, co oznacza, że w co trzecim pojeździe dochodzi do oszustw dotyczących rejestrowania czasu pracy oraz odpoczynku. Kierowcy najczęściej stosują tzw. jazdę bez obowiązkowej karty, nielegalne używanie kart innych pracowników czy też korzystają z najtańszej metody zastosowania magnesu, zakłócającego działanie impulsatora tachografu. I choć służby oraz inspekcje kontrolne stale wykrywają te rodzaje manipulacji, to na rynku pojawiają się coraz to nowsze i bardziej zawansowane metody oszustw. Eksperci podkreślają, że jest to ciągle rozwijająca się dziedzina, dlatego tak ważna jest międzynarodowa współpraca i wymiana doświadczeń pomiędzy poszczególnymi krajami. 

 

„Jeśli nowa metoda manipulacji pojawia się w np. Rumunii, to jest ona w stanie bardzo szybko rozprzestrzenić się na całą Europę. Firmy transportowe często działają ponad granicami krajowymi, a kierowcy sprawnie się ze sobą komunikują. Dlatego też, stale rozwijamy nasze oprogramowanie, reagujemy, analizujemy wszystkie zaistniałe sytuacje i odpowiadamy na nowe potrzeby rynku”  dodaje Stocerz.

 

W trakcie trzydniowego sympozjum w Brukseli, odbyła się także część warsztatowa, podczas której międzynarodowe grono ekspertów przeprowadzało kontrole drogowe z wykorzystaniem nowoczesnych rozwiązań informatycznych. Wszystkie ćwiczenia były wykonywane przy użyciu polskiego oprogramowania. 

 

„Dzięki współpracy z europejskimi służbami rozwijamy się, prezentujemy nowe rozwiązania, a co najważniejsze wspólnie przyczyniamy się do poprawy bezpieczeństwa na międzynarodowych drogach i walki z nieuczciwą konkurencją”  podsumowuje Małgorzata Stocerz.

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
Truck & Van 03/2021
TSL Biznes 03/2021
C