ZF Aftermarket i firma inżynieryjna in-tech nawiązały strategiczną współpracę w celu zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych w miastach. Głównym polem współpracy między firmami jest konwersja autobusów transportu publicznego wyposażonych w konwencjonalny napęd, na przyjazne dla środowiska pojzdy elektryczne. e-troFit to technologia pomostowa opracowana przez monachijską firmę in-tech, która umożliwia efektywną przeróbkę dotychczasowych silników wysokoprężnych na inteligentną i zrównoważoną alternatywę. ZF Aftermarket jako dostawca systemów zapewnia niezbędne komponenty do pojazdów oraz dostęp do swojej globalnej sieci warsztatów.

Helmut Ernst, dyrektora dywizji Aftermarketowej koncernu ZF, podkreślił, że technologia e-troFit pojawia się w odpowiednim momencie i stanowi rozwiązanie pomostowe przygotowujące rynek na erę pojazdów napędzanych w pełni elektrycznie: „Do roku 2025 rynki nie będą w stanie odpowiedzieć na zapotrzebowanie przy obecnym poziomie seryjnej produkcji pojazdów o napędzie w pełni elektrycznym. Jednak, biorąc pod uwagę wytyczne dotyczące ochrony środowiska, przerabianie pojazdów użytkowych z napędem konwencjonalnym na napęd elektryczny do tego czasu będzie doskonałym sposobem na wsparcie miast w procesie elektryfikacji transportu publicznego”.

Liczne badania pokazują, jak ważne jest wprowadzenie elektromobilności do publicznej komunikacji miejskiej. Przykładowo, „Clean Air” – federacja zrzeszająca dziewięć europejskich organizacji ekologicznych, ustaliła, że za znaczną część szkodliwej emisji w miastach odpowiadają autobusy transportu publicznego z silnikami wysokoprężnymi. Według ustaleń grupy projektowej, w niektórych miastach autobusy stanowią jedynie dwa procent wszystkich pojazdów, a produkują nawet 30% szkodliwych substancji.

Instalacja za sprawą CeTrax i AxTrax AVE

Koncern ZF zapewnia elektryfikację pojazdów użytkowych i odgrywa wiodącą rolę w opracowywaniu bezemisyjnych rozwiązań napędowych dla pojazdów miejskich o ograniczonym zasięgu. Elektryczny napęd centralny CeTrax opracowany specjalnie dla autobusów miejskich oraz elektryczna oś portalowa AxTrax AVE produkcji ZF to rozwiązania, które przyspieszą rozwój lokalnej, bezemisyjnej komunikacji miejskiej.

Konwencjonalne modele autobusów można przebudować w bardzo łatwy sposób. „CeTrax można zainstalować w istniejącej platformie pojazdu bez konieczności dokonywania większych modyfikacji w obrębie podwozia, osi czy dyferencjału” – mówi Helmut Ernst. Przy maksymalnej mocy wynoszącej 300 kW i maksymalnym momencie obrotowym na poziomie 4 500 Nm CeTrax w niczym nie ustępuje napędowi konwencjonalnemu. Autobus przyspiesza łagodniej z miejsca, bez przerw w dostarczaniu momentu obrotowego, co jest bardziej komfortowe dla podróżujących w nim pasażerów. Dodatkowo, zwiększa się również komfort podróży za sprawą wyraźnego zmniejszenia wibracji podwozia i cichszej pracy napędu w porównaniu do silników konwencjonalnych. CeTrax można łączyć z osiami napędu bezpośredniego oraz konwencjonalnymi osiami niskopodłogowymi. Dzięki temu nadaje się zarówno do autobusów niskowejściowych jak i autobusów niskopodłogowych we wszystkich rozmiarach. Dzięki uwzględnieniu całego układu przeniesienia napędu oraz innowacyjnej konstrukcji silnika elektrycznego o centralnym napędzie konstrukcji ZF, w porównaniu do konkurencyjnych rozwiązań oferuje niższą masę, wysoką wydajność i doskonały poziom sprawności. Dzięki zdolności pokonywania wzniesień nawet do 25%, wymagająca topografia miasta nie sprawia problemów nowemu napędowi elektrycznemu koncernu ZF.

Elektryczna oś portalowa AxTrax AVE nadaje się do różnych rodzajów napędów w autobusach miejskich – napędów hybrydowych, napędów w pełni elektrycznych z ogniwami paliwowymi lub bateriami czy też zasilanych z sieci trakcyjnej. Zwiększone wykorzystywanie odzyskiwanej energii z hamowania lub – w połączeniu z napędami hybrydowymi – stosowanie mniejszych silników spalinowych, przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa i emisji szkodliwych substancji. Możliwa jest nawet jazda bezemisyjna w mieście, po wyznaczonym buspasie. Dzięki temu wzrasta opłacalność i użyteczność transportu. Każde koło napędza kompaktowy, szybkoobrotowy, chłodzony cieczą elektryczny silnik asynchroniczny, co sprawia, że masa osi wraz ze zintegrowanymi napędami pozostaje niska. Maksymalna moc silnika wynosi 250 kW, a maksymalny moment obrotowy 22 000 Nm. Ponieważ nie potrzeba osobnego silnika ani wału przegubowego, zmniejsza się zapotrzebowanie na miejsce oraz masa pojazdu. Uzyskana w ten sposób przestrzeń umożliwia zastosowanie bardziej pojemnej baterii lub powiększenie przestrzeni pasażerskiej w celu przewożenia większej liczby osób. Warto podkreślić, że zastosowanie AxTrax AVE nie wymaga specjalnych komponentów do kół, co pozwala na zastosowanie tradycyjnego połączenia opon i felg oraz standardowych hamulców tarczowych. Hamulce montuje się w tym samym, łatwym w konserwacji, położeniu co w przypadku standardowych osi.

„W ramach przeprowadzanych modyfikacji pojazdów wspólnie z firmą in-tech oferujemy rozwiązanie One Stop Shop. W tym celu koncern ZF dostarcza nie tylko odpowiednie produkty, takie jak CeTrax czy AxTrax AVE, ale przekazuje również niezbędną wiedzę specjalistyczną oraz udostępnia przestrzeń warsztatową. Jesteśmy partnerem handlowym i serwisowym dla firmy in-tech oraz naszych klientów” – dodaje Helmut Ernst.

Szybka przeróbka zamiast długiego czekania

„Zakup autobusów z napędem elektrycznym dla wielu miast i gmin wiąże się z długim okresem oczekiwania i wysokimi kosztami. Technologia e-troFit to alternatywa, która jest znacznie  szybsza w realizacji. Potwierdzeniem tego jest przyznana niedawno Niemiecka nagroda mobilności“ – komentuje Andreas Hager, dyrektor dywizji Smart Mobility w firmie in-tech. „Dzięki dostępności wszystkich komponentów, przeróbka trwa zaledwie 4 tygodnie. Na nowy, w pełni elektryczny autobus przedsiębiorstwa transportowe muszą obecnie czekać co najmniej 16-18 miesięcy. Ponadto, nasza modyfikacja jest o połowę tańsza niż zakup nowego autobusu. Przez dziesięć lat eksploatacji autobus elektryczny pozwala zaoszczędzić 100 000 euro na samym paliwie. Korzyści dla klientów są więc oczywiste”- dodaje Andreas Hager. Potencjał zdobycia klientów jest bardzo duży, ponieważ można zmodyfikować wszystkie pojazdy użytkowe, które nie spełniają normy Euro 6. Obecnie uwaga skupia się głównie na autobusach zwykłych i przegubowych dużych producentów. W pierwszej kolejności na rynku niemieckim, a w dalszych krokach na kolejnych rynkach europejskich.

Z portfolio ZF Aftermarket produktów i usług koncernu będzie można zapoznać się w dniach od 11 do 15 września 2018 r. podczas targów Automechanika we Frankfurcie, w hali nr 3, na stoisku A91.