Mercedes pokazał Vision URBANETIC, czyli koncepcję mobilności. Pojazd jest autonomiczny i elektryczny, a do tego może zarówno służyć do przewozu towarów, jak i ludzi. Jako to możliwe? Zastosowano w nim wymienne nadwozia. Koncepcyjny system Mercedesa dodatkowo ma odciążać ruch drogowy i przyczyniać się do poprawy jakości życia w mieście.

W ramach holistycznego rozwiązania systemowego Vision URBANETIC ma sobie radzić z przyszłymi wyzwaniami w miastach. Wizjonerska koncepcja opiera się na samojezdnym, elektrycznie napędzanym podwoziu, na którym można instalować różne przełączalne nadwozia do przewozu osób lub towarów. 5,14-metrowy pojazd Vision URBANETIC może pomieścić do 12 pasażerów (8 miejsc siedzących i 4 stojące), podczas gdy moduł z ładownią nawet do 10 europalet. Przestrzeń ładunkowa ma 3,70 m długości. Dodatkowo, koncepcja obejmuje infrastrukturę IT, która analizuje w czasie rzeczywistym podaż i popyt na określonym obszarze. Rezultatem jest samojezdna flota, której trasy są planowane w sposób elastyczny w oparciu o aktualne potrzeby transportowe.

Dzięki dostępowi do lokalnych informacji o różnych wydarzeniach, jak np. koncerty – oraz inteligentnej kontroli, system nie tylko analizuje aktualne potrzeby, ale także może się z nich uczyć. Jest więc w stanie przewidywać przyszłe potrzeby i reagować na nie. Może to zoptymalizować procesy i skrócić czas oczekiwania i dostawy oraz uniknąć korków. Na przykład, cały system może wykorzystywać dane przechwycone przez centrum kontroli pojazdów, które zestawia i analizuje potrzeby w celu zidentyfikowania tłumu ludzi gromadzących się w określonym miejscu. Może wysyłać tam pojazdy, aby zaspokoić zwiększony popyt.

Pełna sieć i część kompleksowego ekosystemu

Wizja Mercedesa przewiduje transport większej liczby osób i towarów z mniejszą liczbą pojazdów na praktycznie niezmienionej infrastrukturze drogowej, a jednocześnie spełnienia wymagań w zakresie mobilności i życzeń klientów. Poprawiłoby to jakość życia w mieście, dzięki elastycznemu i wygodnemu przemieszczaniu się ludzi, zrównoważonemu transportowi towarów, znacznie niższemu poziomowi hałasu i emisji zanieczyszczeń oraz większej swobodzie w planowaniu miast.

Jako pojazd w pełni połączony z siecią Vision URBANETIC jest częścią ekosystemu, w którym potrzeba przewozu ładunków i ludzi jest transmitowana cyfrowo. Wizja URBANETIC zestawia te potrzeby i spełnia je dzięki elastycznej flocie, ułatwiając wykorzystanie zasobów.

Dwa wymienne moduły dla ludzi i towarów

Na autonomicznej platformie napędowej mocowane jest odpowiednie nadwozie. Autonomiczne podwozie ma wszystkie funkcje jazdy, co oznacza, że może również znaleźć drogę do następnego miejsca pracy bez dołączonego nadwozia. Ładowania lub przedział pasażerski są przełączane automatycznie lub ręcznie. Zautomatyzowany proces zajmuje kilka minut.

Moduł cargo służy jako klasyczna przestrzeń załadowcza, z możliwością podziału na dwa poziomy. Alternatywnie pojazd można wyposażyć w całkowicie zautomatyzowane systemy przestrzeni ładunkowej i wykorzystać go jako mobilną stację pakowania dla dostaw z ostatniej mili. Możliwe są też innych sposoby wykorzystania pojazdu, ponieważ przewidziano różne zabudowy.

Większa swoboda w aranżacji wnętrz

Jak zapewnia Mercedes, dzięki w pełni zautomatyzowanej obsłudze sterowników koszty operacyjne Vision URBANETIC znacząco spadają. Poza tym, z wyjątkiem czasu ładowania akumulatorów i okresów konserwacji, każdy pojazd może być używany przez całą dobę, 365 dni w roku. Oznacza to na przykład opłacalność lokalnych rozwiązań transportu publicznego, które nie byłyby opłacalne w przypadku zatrudnienia kierowcy. Koncepcja Mercedesa stanowi również odpowiedź na stale rosnące zapotrzebowanie w takich obszarach jak sektor logistyczny – problem braku kierowców. Firmy już teraz mają trudności z wypełnieniem wakatów.

Brak kabiny kierowcy dodatkowo pozwala zagospodarować wolne miejsce w pojeździe. Kierownica, pedały, tablica rozdzielcza i cały kokpit to już przeszłość. Zamiast tego przestrzeń można wykorzystać dla dodatkowych pasażerów lub większej ilości towarów.

Wszędzie

Vision URBANETIC zapewnia w czasie rzeczywistym dostosowanie trasy do sytuacji na drodze. W skład systemu informatycznego wchodzi zarządzanie flotą. Można z niego korzystać, zarówno na obszarach zamkniętych, takich jak fabryka lub lotnisko, jak i w ruchu drogowym.

Elektryczny napęd URBANETIC zapewnia mobilność na poziomie zerowej emisji lokalnej, dzięki czemu jest odpowiednim pojazdem do centrów miast i obszarów z ograniczonym dostępem dla pojazdów z silnikiem spalinowym. Bezszelestny napęd elektryczny umożliwia dostawy późnym wieczorem lub nocą, a tym samym zwiększa zastosowanie pojazdu.

Aktywna komunikacja ze światem

Wiele osób wciąż odnosi się sceptycznie do pojazdów autonomicznych. Aby rozwiązać ten problem, Vision URBANETIC ma nowe podejście, szczególnie w odniesieniu do przewozu ludzi. Pojazd wykorzystuje system kamer i czujników, aby obserwować otoczenie i aktywnie komunikować się z nimi. Z przodu znajduje się wielkoformatowy wyświetlacz, za pomocą którego osoby przechodzące przez ulicę są informowane, że system je spostrzegł.

Kolejnym elementem jest cyfrowy cień wokół bocznych drzwi. Kilkaset jednostek światła wyświetla kontury zbliżających się osób, sygnalizując w ten sposób, że zostały zauważone.