ZF dostarcza swój system telematyczny Openmatic holenderskiemu producentowi autobusów VDL Bus & Coach. Wkrótce będą mogli z niego korzystać również klienci VDL. System może objąć nadzorem każdy autobus, niezależnie od rodzaju napędu.

Openmatic jest przystosowany m.in. do monitorowania autobusów elektrycznych, gdzie prawidłowe zarządzanie flotą ma szczególne znaczenie. Dzięki Openmatic będzie można lepiej wykorzystać dostępne w pojazdach zasoby energii i bardziej racjonalnie gospodarować taborem. W system mogą być wyposażane zarówno pojazdy nowe, jak i będące już w rękach użytkowników.
Openmatic zapewnia komplet informacji o warunkach i sposobie eksploatacji oraz pracy poszczególnych komponentów, np. skrzyń biegów ZF EcoLife czy TraXon oraz elementów innych producentów. Umożliwia monitorowanie zużycia paliwa, a w przypadku autobusów elektrycznych – bieżącego zużycia energii i zasięgu pojazdu. Automatycznie sporządza raporty. Nadzór nad komponentami ułatwia obsługę serwisową i umożliwia dokonywanie napraw prewencyjnych. Jedna z aplikacji obejmuje przeglądy w odstępach dopasowanych do faktycznych potrzeb pojazdu. W przyszłości możliwe będzie również zdalne aktualizowanie oprogramowania poszczególnych komponentów (OTA – over the air), które już dziś wykorzystuje w swoich samochodach Tesla.
Uprawnieni użytkownicy mogą połączyć się z platformą Openmatic za pomocą urządzenia z dostępem do internetu, np. używając aplikacji na smartfona.
Do końca 2018 r. VDL wyposaży w Openmatic ponad 300 autobusów elektrycznych. Do tej pory platforma Openmatic służyła firmie VDL, zapewniając jej dane o eksploatacji pojazdów. Wkrótce oferowane przezeń funkcje będą dostępne również dla klientów VDL, w ramach pakietu usług telematycznych VDL Connected Services.