Ford przeprowadził dziś publiczną światową premierę Tourneo Customa z innowacyjnym układem napędowym Plug-In Hybrid, odbywającą się w ramach specjalnego wydarzenia „Go Further” w Amsterdamie w Holandii.

Pierwszy w swojej klasie samochód z hybrydowym układem napędowym ładowany z zewnętrznego źródła, Tourneo Custom Plug-In Hybrid jest też jednym z pierwszych modeli zaprezentowanych w ramach strategii Forda, zakładającej oferowanie jednej z najbardziej wszechstronnych linii zelektryfikowanych pojazdów na rynku europejskim. Akumulator pojazdu może być ładowany z sieci elektrycznej, co umożliwia jazdę przy zerowej emisji i przyczynia się do zmniejszenia lokalnych zanieczyszczeń powietrza. Umożliwia też ośmioosobowemu Tourneo Custom wjazd do coraz większej liczby stref dla pojazdów o ultra niskiej emisji, wprowadzanych w całej Europie.

Przednie koła Tourneo Custom Plug-In Hybrid napędzane są wyłącznie przez silnik elektryczny,. Silnik ten zasilany jest energią z akumulatora litowo-jonowego o pojemności 14 kWh. Wielokrotnie nagradzany 1 litrowy benzynowy silnik EcoBoost pełniący rolę generatora służy przedłużaniu zasięgu, współpracuje z układem regeneracyjnego odzyskiwania energii przy hamowaniu, by za pośrednictwem silnika elektrycznego, doładowywać akumulator trakcyjny. Zaawansowany hybrydowy układ napędowy zapewnia zasięg jazdy przy zerowej emisji spalin do 50 km lub do 500 km przy wykorzystaniu silnika spalinowego. Podobnie jak Tourneo Custom z silnikiem wysokoprężnym, model hybrydowy Plug-In zachowuje unikalną w swoim segmencie możliwość ustawienia dwóch tylnych rzędów siedzeń w układzie konferencyjnym, by uzyskać doskonały dostęp i lepszą interakcję między pasażerami, zachowując też możliwość ustawienia dwóch tylnych rzędów w tradycyjnym układzie – po trzy siedzenia skierowane do przodu w każdym rzędzie.

„Hybrydowy układ napędowy Tourneo Custom Plug-In Hybrid zapewni wyjątkową sprawność energetyczną i niskie zużycie paliwa, a jednocześnie przyczyni się do poprawy jakości powietrza w ruchliwych ośrodkach miejskich.” – powiedział Hans Schep, dyrektor generalny ds. pojazdów użytkowych, Ford of Europe. „Zaawansowany hybrydowy spalinowo-elektryczny układ napędowy jest idealnie dostosowany do różnych scenariuszy pracy – od usług przewozowych, po transport dużych rodzin w komfortowych warunkach, bez zmuszania użytkowników do kompromisów.”

Nowy Tourneo Custom Plug-In Hybrid wykorzystuje szeregowy hybrydowy układ napędowy, z przednimi kołami napędzanymi wyłącznie silnikiem elektrycznym, a nie silnikiem spalinowym. Kompaktowy, chłodzony cieczą zestaw akumulatorów znajduje się pod podłogą kabiny pasażerskiej w starannie wybranym miejscu, by zachować dużą przestrzeń wewnętrzną oferowaną przez 2-litrową wersję Tourneo Custom z silnikiem EcoBlue.

Cztery tryby jazdy elektrycznej EV umożliwiają kierowcy wybór sposobu i momentu skorzystania z dostępnej w akumulatorze energii:
• Tryb EV Auto ma zapewnić optymalne połączenie osiągów i sprawności energetycznej. Algorytmy sterowania systemami pojazdu monitorują poziomy energii akumulatora i aktualny scenariusz jazdy – na przykład, czy samochód jedzie autostradą, czy też przedziera się przez wielkomiejskie korki i na tej podstawie decydują, czy włączyć ładowanie akumulatora silnikiem spalinowym,
• W trybie EV Now priorytetem jest korzystanie z energii zgromadzonej w akumulatorze przy wyłączonym “przedłużaczu” zasięgu, aż do momentu, gdy poziom naładowania akumulatora spadnie do dopuszczalnego minimum, pozwalając na jak najdłuższą jazdę bez emitowania spalin,
• W trybie EV Later uruchomiony zostaje silnik spalinowy, który wraz z ładowaniem regeneracyjnym ma za zadanie jak najskuteczniej utrzymać aktualny poziom naładowania akumulatora, by ten był gotowy do późniejszego użycia,
• W trybie EV Charge silnik spalinowy wykorzystywany jest do ładowania akumulatora do pełnej pojemności, by następnie umożliwić jak największy zasięg po przełączeniu w tryb EV Now.

Za pomocą gniazda ładowania znajdującego się w przednim zderzaku, Tourneo Custom Plug-In Hybrid może być ładowany z domowego 240-woltowego gniazda sieci elektrycznej o poborze prądu ograniczonym do 10 A, osiągając pełne naładowanie w ciągu pięciu godzin lub z wydajniejszego gniazda 240 V 16 A lub 32 A, co może zapewnić pełne naładowanie akumulatorów w ciągu trzech godzin.

Kierowca może również wybrać intensywność odzyskiwania energii przy wspomaganiu hamowania przez system ładowania regeneracyjnego, wybierając opcję Drive lub Lean za pomocą selektora zmiany biegów. Zwolnienie pedału przyspieszenia w trybie Lean zwiększa zaprogramowaną intensywność hamowania regeneracyjnego i automatycznie włącza światła hamowania, gdy jest to konieczne, by ostrzec kierowców z tyłu. Intensywniejsze hamowanie regeneracyjne zwiększa ilość odzyskiwanej energii kinetycznej i przechowywanej w akumulatorze, zwiększając dostępny zasięg przy jeździe bez emisji spalin.

W kabinie znalazł się wskaźnik mocy i ładowania zastępujący standardowy obrotomierz, a mniejszy wskaźnik stanu naładowania akumulatora zastępuje wskaźnik temperatury płynu chłodzącego silnik. Funkcje komputera pokładowego są skonfigurowane specjalnie dla hybrydowego układu napędowego, obejmując wskaźniki trybu EV, ostrzeżenia obsługowe i alarmy, które są wyświetlane, gdy pojazd jest podłączony do ładowania. Graficznie przedstawiony zasięg do opróżnienia akumulatora i zasięg z wykorzystaniem silnika spalinowego jest widoczny na wszystkich ekranach.

Nowy Tourneo Custom Plug-In Hybrid dostępny w luksusowej wersji Titanium, został zaprojektowany z myślą o zapewnieniu najwyższego poziomu wyrafinowania i komfortu. Dlatego też bogate standardowe wyposażenie obejmuje aktywowany głosem system komunikacji i rozrywki SYNC 3, wyposażony w 8-calowy kolorowy ekran dotykowy. Jest on kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto.

W standardzie znalazł się też modem pokładowy FordPass Connect, umożliwiający wszystkim pasażerom jednoczesne korzystanie z łączności Wi-Fi z możliwością obsługi do 10 urządzeń. Dostęp do wielu funkcji można uzyskać za pośrednictwem aplikacji mobilnej FordPass, dzięki czemu posiadanie pojazdu sprawia więcej przyjemności, a jego eksploatacja jest łatwiejsza i bardziej produktywna. Aplikacja pozwala między innymi na zdalne sprawdzenie statusu pojazdu, na jego lokalizację, a także na zdalne blokowanie i odblokowywanie zamków.

Dostępne są zaawansowane systemy wspomagania kierowcy:
• System monitorujący martwe pole widzenia kierowcy współpracujący z układem ułatwiającym holowanie przyczepy – poszerza on kontrolowaną strefę, która obejmuje obszar wokół pojazdu oraz przyczepy o długości nawet do 10 metrów,
• Z kolei inteligentny tempomat z ogranicznikiem prędkości łączy funkcję systemu rozpoznawania znaków drogowych z tempomatem adaptacyjnym, dzięki którym kierowca uniknie przekraczania maksymalnej dopuszczalnej prędkości na danym odcinku drogi,
• System utrzymywania na pasie ruchu (Lane-Keeping Aid) monitoruje oznakowanie poziome drogi przed samochodem i aktywnie pomaga kierowcy sprowadzać pojazd na środek pasa ruchu, delikatnie skręcając kierownicę we właściwą stronę,
• System wspomagający parkowanie pomaga wprowadzić samochód na prostopadłe lub równoległe miejsce parkingowe, podczas gdy kierowca obsługuje tylko pedał przyspieszenia i hamulca,
• Układ aktywnego wspomagania hamowania z funkcją wykrywania pieszych korzysta z śledzących przestrzeń przed samochodem kamery i radaru, wykrywających pieszych i samochody na drodze. System automatycznie uruchamia hamulce, jeśli wykryje zagrożenie kolizją, a kierowca nie reaguje na ostrzeżenia. W obecnie stosowanej wersji system reaguje na obecność pieszego także w ciemności, gdy znajdzie się on w polu oświetlanym przez reflektory.

Po premierze nowego Tourneo Custom na początku 2018 roku, z całkowicie nowym wnętrzem i stylowym nowym designem przedniej partii nadwozia, Ford sprzedał w ciągu roku 17 100 egzemplarzy Tourneo Custom, co stanowi 28-procentowy wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem. Łączący jazdę przy zerowej emisji z brakiem obaw o zasięg, przestronny ośmiomiejscowy Tourneo Custom Plug-In Hybrid będzie dostępny dla europejskich klientów pod koniec 2019 roku.