Ford opracował technologię hybrydową typu plug-in dla 1-tonowych samochodów dostawczych. Transit Custom Plug-In Hybrid ma stanowić idealną alternatywę do miasta.

Pojazd może poruszać się bezemisyjnie bez obaw o zasięg. Transit Custom Plug-In może być ładowany prądem z sieci elektrycznej. Zasięg elektryczny wg NEDC dochodzi do 56 km. Przednie koła Transit Custom Plug-In Hybrid napędzane są wyłącznie silnikiem elektrycznym o mocy 92,9 kW zasilanym przez akumulator litowo-jonowy o pojemności 13,6 kWh. 1-litrowy silnik benzynowy EcoBoost Forda rozszerza zasięg tej hybrydy do 500 km, przy zapotrzebowaniu na paliwo 2,7 l/100 km i emisji CO2 NEDC 60 g/km. Kompaktowy zestaw akumulatorów zamontowany pod podłogą zapewnia ładowność 1130 kg i niezmienioną pojemność ładunkowa 6 m3. Akumulator jest objęty standardową gwarancją na 8 lat lub 160 000 km.
„Nasi klienci chcą zelektryfikowanych pojazdów, ale rozumiemy, że mogą mieć obawy dotyczące infrastruktury i zasięgu. Nasz hybrydowy Transit Custom zapewnia efektywność bez żadnych kompromisów, oferując możliwość korzystania z energii elektrycznej o zerowej emisji i swobodę w dłuższych podróżach” – powiedział Ian Porter, główny inżynier programu Transit Custom, Ford of Europe.
Wbudowane funkcje modemu pokładowego FordPass Connect w standardzie, pozwalają operatorom zmaksymalizować wydajność i wykorzystanie pojazdu. Wprowadzony na wiosnę 2020 r. nowy moduł Geofencing będzie mógł automatycznie przełączać pojazd w tryb EV bez emisji spalin podczas wchodzenia w strefę niskiej emisji. Technologia pomoże zapewnić zgodność firm z przepisami i uniknąć opłat lub kar.
Ford wprowadza również nowy, 8-osobowy hybrydowy Tourneo Custom Plug-In Hybrid, wykorzystujący tę samą zaawansowaną technologię układu napędowego. Oferując najwyższy poziom wyrafinowania w przestronnym przedziale pasażerskim z siedzeniami konferencyjnymi, Tourneo Custom Plug-In Hybrid stanowi idealny autobus dla kierownictwa dla firm, które chcą osiągnąć cele związane z czystym powietrzem w obszarach takich jak śródmieścia lub lotniska.

Elastyczne podejście
Gniazdo ładowania umieszczone w przednim zderzaku umożliwia naładowanie nowego Transita Custom Plug-In Hybrid w 4,3 godziny za pomocą domowego zasilacza o napięciu 10 V lub 2,7 godziny za pomocą ładowarki AC typu 2. Dodatkowa energia elektryczna jest wychwytywana przez ładowanie regeneracyjne, gdy pojazd zwalnia lub hamuje.
Cztery tryby EV do wyboru pozwalają kierowcy wybrać sposób i czas wykorzystania dostępnego naładowania akumulatora. EV Auto ma na celu zapewnienie optymalnego poziomu wydajności. Algorytmy kontrolne pojazdu monitorują poziomy energii akumulatora i aktualny scenariusz jazdy – na przykład, czy jazda przebiega autostradą, czy w ruchu miejskim stop-start – aby zdecydować, czy aktywować wzmacniacz zasięgu. EV Now traktuje priorytetowo wykorzystanie zgromadzonej energii akumulatora do jazdy bezemisyjnej, dezaktywując wzmacniacz zasięgu, aż poziom naładowania akumulatora będzie minimalny. EV Later priorytetowo traktuje wzmacniacz zasięgu i wykorzystuje ładowanie regeneracyjne, aby najskuteczniej utrzymać aktualny poziom naładowania akumulatora, gotowy do późniejszego użycia. EV Charge wykorzystuje wzmacniacz zasięgu do zasilania pojazdu i doładowania akumulatora, gdy potrzebna jest dalsza podróż w trybie EV Now.
Kierowcy mogą również wybrać stopień odzysku energii i wspomagania hamowania zapewniany przez układ rekuperacji, włączając opcję Drive lub Low na dźwigni zmiany biegów. Zwolnienie pedału przyspieszenia w trybie Low zwiększa zaprogramowane opóźnienie, automatycznie włączając światła stopu, gdy jest to konieczne, aby ostrzec kierowców za pojazdem. Większe opóźnienie sprzyja większemu wykorzystaniu energii, szczególnie w scenariuszach miejskich typu stop-and-start, zwiększając ilość energii kinetycznej odzyskanej i zmagazynowanej w akumulatorze w celu zoptymalizowania elektrycznego zasięgu jazdy.
Wewnątrz kabiny wskaźnik mocy (ładowania) zastępuje standardowy licznik obrotów. Zoptymalizowany na podstawie informacji zwrotnych od uczestników trwającego rok testu w rzeczywistych warunkach miernik wyraźnie pokazuje odzyskiwanie energii w czasie rzeczywistym, aby pomóc kierowcom zmaksymalizować zasięg elektryczny.
Mniejszy wskaźnik stanu naładowania akumulatora zastępuje wskaźnik temperatury płynu chłodzącego silnik, a funkcje komputera pokładowego są skonfigurowane specjalnie dla hybrydowego układu napędowego. Wskaźniki trybu EV, alerty konserwacji i ostrzeżenie, gdy pojazd jest podłączony do punktu ładowania, pojawiają się na zestawie wskaźników. Na wszystkich ekranach widoczna jest grafika pokazująca czas do rozładowania zarówno akumulatora, jak i przedłużacza zasięgu.
W połączeniu ze standardowym modemem pokładowym FordPass Connect aplikacja mobilna FordPass umożliwia kierowcom zdalne monitorowanie stanu naładowania pojazdu. Od wiosny 2020 r. niedawno uruchomiona aplikacja FordPass Pro – pozwoli klientom sprawdzić stan naładowania akumulatora maksymalnie pięciu pojazdów.
Ford wprowadza również nową aplikację na smartfony i tablety, która pozwoli właścicielom i operatorom pojazdów hybrydowych typu plug-in łatwo zlokalizować, nawigować i płacić za ładowanie. We współpracy z NewMotion Ford oferuje dostęp do największej publicznej sieci ładowania o szerokim zasięgu w całej Europie. Nowa aplikacja zapewni klientom Forda uproszczony dostęp i płatności w ponad 118 000 punktach ładowania w 30 krajach.
Ford ma współpracować z sześcioma wiodącymi dostawcami energii w całej Europie, w celu rozszerzenia usługi instalacji domowych urządzeń do ładowania i stworzenia taryfy na zieloną energię dla klientów hybrydowych pojazdów typu plug-in. Naścienna ładowarka Forda zapewni do 50% więcej mocy ładowania niż typowe domowe gniazdo, co skróci czas ładowania w domu nawet o jedną trzecią.

Wyposażony dla biznesu
Transit Custom Plug-In Hybrid będzie oferowany w jednym wariancie L1 H1 jako furgon lub Kombi. Model Van jest dostępny w wersjach Base, Trend i High-Spec Limited. Klimatyzacja kabiny i podgrzewana przednia szyba są standardem we wszystkich pojazdach, a dostępne wyposażenie obejmuje aktywowany głosem system komunikacji i rozrywki SYNC 3 Forda, wyposażony w 8-calowy kolorowy ekran dotykowy.
Wbudowane funkcje modemu pokładowego FordPass Connect są standardem, umożliwiając firmom optymalizację wydajności i wykorzystania pojazdów dzięki rozwiązaniom, takim jak nowe produkty Ford Telematics i Ford Data Services, które zostaną wprowadzone na rynek w tym roku, oraz nowa aplikacja FordPass Pro.
Dostępne technologie wspomagania kierowcy obejmują Active Park Assist i Lane-Keeping Alert, wspierane przez standardowy elektryczny układ wspomagania kierownicy, zoptymalizowany do jazdy po mieście i łatwego manewrowania w zatłoczonym otoczeniu komercyjnym.
Aby zapewnić, że Transit Custom Plug-In Hybrid korzysta z czystej energii elektrycznej w strefach niskoemisyjnych, standardowy moduł Geofencing automatycznie przełącza pojazd w tryb EV Now po wjeździe do takiej strefy lub wyznaczonego przez użytkownika obszaru geofencing.
Moduł może być sterowany za pomocą aplikacji i przechwytuje zaszyfrowane informacje o działaniu wyłącznie elektrycznym w strefach geofaged, które mogą być bezpiecznie udostępniane władzom lokalnym w celu potwierdzenia zgodności z przepisami dotyczącymi stref niskiej emisji. Eliminując ryzyko przypadkowego zejścia do strefy ładowania podczas korzystania z przedłużacza zasięgu, moduł geofencing może zmniejszyć stres operatora i zaoszczędzić pieniądze.
Opcjonalny 12-voltowy pakiet Epower umożliwia operatorom zasilanie urządzeń elektrycznych o dużej mocy, takich jak elektronarzędzia lub oświetlenie zewnętrzne z akumulatora wysokonapięciowego pojazdu, za pomocą łatwo dostępnego połączenia zapewniającego do 6 kW mocy.

Również Tourneo Custom
Oferowany w ekskluzywnej wersji Titanium, nowy 8-osobowy Tourneo Custom Plug-In Hybrid został zaprojektowany w celu zapewnienia najwyższego poziomu komfortu. Przestronne wymiary wnętrza pozostają takie same, jak w przypadku 2-litrowego wariantu EcoBlue z silnikiem wysokoprężnym, dzięki czemu pojazd jest idealnym wyborem dla osób podróżujących służbowo w miastach.
„Wyjątkowo innowacyjny i elastyczny nowy Tourneo Custom Plug-In Hybrid może dać właścicielom i operatorom przewagę w prowadzeniu pojazdów w strefach o wyjątkowo niskiej emisji” – powiedział Porter. – Niezależnie od tego, czy świadczy usługi w systemie wahadłowym, czy przewozi duże rodziny, Tourneo Custom Plug-In Hybrid zapewni pasażerom relaks i komfort, a także przyczyni się do poprawy jakości powietrza lokalnie w ruchliwym środowisku miejskim”.

Testowane przez klientów
Wyniki trwającego przez cały rok w warunkach rzeczywistych testu Forda Transita Custom Plug-In Hybrid w Londynie sugerują, że hybrydowe elektryczne samochody dostawcze tego typu mogą stanowić najbardziej praktyczną i łatwo dostępną opcję dla firm starających się osiągnąć cele w zakresie czystego powietrza w miastach.
Flota 20 prototypowych hybrydowych samochodów dostawczych Transit Custom Plug-In pokonała trasę o długości ponad 240 000 km. Podczas próby 75% przebiegu floty w centrum Londynu i 49% w Wielkim Londynie zostało ukończonych przy użyciu czystej energii elektrycznej. Wyniki potwierdzają, że nawet bez w pełni rozwiniętej sieci ładowania pojazdów elektrycznych hybrydowe samochody dostawcze były w stanie radykalnie zmniejszyć emisję spalin w centrum miasta, wykorzystując elastyczność przedłużonego zasięgu dzięki silnikowi benzynowemu. Dalsze próby w Kolonii (Niemcy) i Walencji (Hiszpania) dostarczą danych z różnych rynków, miast i typów klientów i będą obejmować zarówno samochody dostawcze Transit Custom Plug-In Hybrid, jak i Tourneo Custom Plug-In Hybrid.
Na początku tego roku Ford ogłosił, że nowy w pełni elektryczny samochód dostawczy Ford Transit dołączy do gamy w 2021 roku. Firma zapowiedziała również, że każdy nowy pojazd osobowy Forda będzie miał swój zeletryfikowany odpowiednik w postaci łagodnej hybrydy, pełnej hybrydy, hybrydy typu plug-in lub 100% elektryczny.
Transit Custom Plug-In Hybrid można już zamawiać, a pierwsze egzemplarze mają trafić do klientów przed końcem roku.