Scania wprowadza na rynek gamę elektrycznych ciężarówek. Hybrydy plug-in oraz pojazdy w pełni elektryczne będą wykorzystywane przede wszystkim do pracy w mieście, m.in. w transporcie dystrybucyjnym.

 

W nadchodzących latach Scania będzie rozwijać gamę zelektryfikowanych pojazdów z myślą o wszystkich zastosowaniach, także w transporcie dalekodystansowym i budownictwie.

– Z wielką dumą ogłaszamy rozpoczęcie długoterminowego zaangażowania firmy Scania w elektryfikację. W nadchodzących latach będziemy corocznie wprowadzać pojazdy elektryczne w całej gamie i w tym celu reorganizujemy produkcję. Szczególne znaczenie ma fakt, że za kilka lat wprowadzimy również elektryczne pojazdy wykorzystywane w transporcie długodystansowym, przystosowane do szybkiego ładowania podczas obowiązkowych 45-minutowych przerw dla kierowców – mówi Henrik Henriksson, prezes i dyrektor generalny Scania.

Na wstępnym etapie Scania będzie rozwijać i wdrażać do pracy hybrydy i pojazdy w pełni elektryczne we współpracy z klientami najbardziej zainteresowanymi alternatywnymi układami napędowymi.

 

Ciche i wszechstronne

Elektryczna Scania jest dostępny z kabinami L i P. Pojazd wyposażono w silnik elektryczny o mocy 230 kW (310 KM) i pakiety baterii o pojemności 165 – 300 kWh. Klienci mogą wybierać zestawy złożone z 5 lub 9 baterii. Większy z nich zapewnia zasięg do 250 km na jednym ładowaniu.

Hybryda plug-in również jest dostępna z kabinami L i P. Umożliwia pokonywanie długich dystansów z wykorzystaniem silnika spalinowego oraz do 60 km na silniku elektrycznym. Łącząc napęd hybrydowy z zastosowaniem paliw alternatywnych, przewoźnicy mogą dodatkowo podnieść walory ekologiczne swojej floty.

Oba typy napędu: elektryczny i hybrydowy wykorzystują system modułowy Scania oraz liczne komponenty sprawdzone i z powodzeniem wykorzystywane w całej gamie pojazdów tej marki. Zapewniają więc doskonale znaną klientom trwałość i niezawodność.

– Chociaż zelektryfikowane pojazdy to pod pewnymi względami nowe rozwiązanie, podjęliśmy wszelkie możliwe kroki, aby odnosiły się do nich te same kryteria dyspozycyjności, co wobec innych naszych pojazdów ciężarowych. Scania wyznacza wysokie standardy jakości i nasze elektryczne pojazdy ciężarowe są z nimi zgodne – twierdzi Anders Lampinen, dyrektor ds. nowych technologii w Scania.

Elektryczne pojazdy mogą być wykorzystywane do transportu różnych ładunków, także w temperaturze kontrolowanej. Mogą być też wyposażone w zabudowę hakową, wywrotkę, betonomieszarkę, śmieciarkę, a także pracować w straży pożarnej czy pomocy drogowej.

Hybrydy plug-in i pojazdy w pełni elektryczne odegrają kluczową rolę w centrach miast wraz z powiększaniem się stref o ograniczonej emisji. Przyczynią się również do lepszego wykorzystania flot. Ponieważ są ciche będą mogły pracować w nocy i nad ranem, unikając korków i trudności z zaparkowaniem. Badania wskazują, że dostawy poza godzinami szczytu mogą być realizowane do 30% szybciej w porównaniu z tymi wykonywanymi w ciągu dnia. Wpływa na to większa dostępność miejsc postojowych, mniejszy ruch uliczny, wyższa prędkość oraz możliwość częstszego przejeżdżania skrzyżowań na zielonym świetle.

 

Zasoby energii

Elektryczna ciężarówka jest oferowana z pakietem 5 baterii o pojemności 165 kWh lub 9 baterii o pojemności 300 kWh. Ponieważ nie ma silnika spalinowego, jedna z baterii zajmuje jego miejsce. Pozostałe znajdują się wzdłuż ramy.

Baterie można ładować prądem stałym 130 kW przez wtyczkę CCS (Combined Charging System). Naładowanie pakietu 5 baterii zajmuje mniej niż 55 minut, a pakietu 9 baterii mniej niż 100 minut. Ponadto baterie są ładowane podczas jazdy w wyniku rekuperacji.

Ponieważ hybryda plug-in jest wyposażona w silnik spalinowy, miejsca na akumulatory jest mniej. Pojazd ma 3 baterie o pojemności 90 kWh, które są źródłem energii dla silnika elektrycznego o mocy 115 kW. Czas ładowania od zera do 80% wynosi około 35 minut. Odzyskiwana jest energia hamowania, a pojazd można również doładować przy każdym załadunku i rozładunku. Wraz z silnikiem elektrycznym występuje silnik spalinowy o mocy 280-360 KM. Zasięg na napędzie elektrycznym dochodzi do 60 km.

W obu wariantach napędu występuje tryb cichy. W pełni elektryczna wariant odznacza się ponadto znakomitym przyspieszeniem uzyskanym dzięki momentowi obrotowemu wynoszącemu 2200 Nm.

– Wielu młodych, a także doświadczonych kierowców może być zainteresowanych nie tylko dołożeniem własnej cegiełki do zrównoważonego transportu, ale także znalezieniem się w gronie pierwszych użytkowników tych pojazdów przyszłości – mówi Anders Lampinen.