Daimler Trucks & Buses dokonuje kolejnego przełomu na drodze do elektryfikacji swojej oferty pojazdów: klienci na całym świecie przejechali już ciężarówkami i autobusami z elektrycznym napędem akumulatorowym ponad siedem milionów kilometrów, nie emitując lokalnie dwutlenku węgla.

 

Pozytywne opinie klientów i wnioski wypływające z intensywnych praktycznych testów przeprowadzonych z udziałem elektrycznych ciężarówek Mercedes-Benz, Fuso i Freightliner dowodzą, że już dziś możliwa jest elektryfikacja drogowego transportu towarowego. Ponadto od 2018 r. w wielu europejskich miastach eksploatowany jest elektryczny autobus miejski marki Mercedes-Benz, produkowany seryjnie eCitaro.

W ramach swojej strategii elektryfikacji Daimler Trucks planuje zaoferować do roku 2022 pojazdy elektryczne na wszystkich głównych światowych rynkach zbytu ‒ począwszy od Fuso eCantera w segmencie lekkim, poprzez Freightlinera eM2 w segmencie średnim po Mercedesa-Benza eActrosa i Freightlinera eCascadię w segmencie ciężkim.

Martin Daum, prezes zarządu Daimler Truck AG i członek zarządu Daimler AG:

– Jako jeden z największych producentów pojazdów użytkowych na świecie, pragniemy być liderem innowacyjności i technologii również w obszarze napędów alternatywnych. Przykładowo nasz neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla autobus miejski eCitaro już od roku 2018 jest produkowany seryjnie i elektryfikuje transport publiczny w wielu miastach. Oferując także elektryczne ciężarówki, chcemy zapewnić naszym klientom pojazdy dorównujące konwencjonalnym samochodom ciężarowym pod względem dostępności i wydajności. Właśnie to motywowało nas do oddawania elektrycznych ciężarówek w ręce klientów już na wczesnym etapie prac. Dzięki naszej globalnej obecności, klienci na całym świecie testują różne konstrukcje pojazdów w rozlicznych praktycznych zastosowaniach. Daje to nam szczególną przewagę nad konkurencją. Istotne wnioski wypływające z intensywnego dialogu z klientami i wielu kilometrów pokonanych w ramach testów już od kilku lat uwzględniamy bezpośrednio w przygotowaniu produkcji seryjnej naszych elektrycznych ciężarówek”.

 

eActros i eEconic

Już na targach motoryzacyjnych IAA 2016 Mercedes-Benz Trucks, jako pierwszy producent na świecie, zaprezentował ciężki samochód ciężarowy z napędem elektrycznym. Oferując w pełni elektrycznego ciężarowego eActrosa, Mercedes-Benz Trucks dowodzi, że już teraz możliwy jest lokalnie bezemisyjny ciężki transport dystrybucyjny na obszarach miejskich. eActros o zasięgu ok. 200 km od 2018 roku sprawdza się w różnorodnych praktycznych zastosowaniach u klientów w Europie, jako alternatywny pojazd do miejskiego transportu dystrybucyjnego, nieemitujący lokalnie dwutlenku węgla. Rozpoczęcie jego produkcji seryjnej zaplanowano na rok 2021.

Na przyszły rok planujemy też pierwsze praktyczne zastosowania zapowiedzianego w roku 2020 niskopodłogowego samochodu ciężarowego Mercedes-Benz eEconic, zbudowanego na bazie eActrosa. Rozpoczęcie jego produkcji seryjnej przewiduje się na rok 2022. eEconic ma zastosowanie głównie jako śmieciarka w gospodarce komunalnej. Ze względu na stosunkowo krótkie i powtarzalne trasy o długości ok. 100 km i bardzo dużą liczbę przystanków jest to doskonały obszar eksploatacji samochodów ciężarowych z elektrycznym napędem akumulatorowym.

 

Fuso eCanter w krótkiej serii

Lekki Fuso eCanter świętował swoją światową premierę już we wrześniu 2017 roku i od tego czasu trafił do wielu klientów na całym świecie. Ta w pełni elektryczna lekka ciężarówka jest odpowiedzią na publiczne zapotrzebowanie na lokalnie bezemisyjne samochody ciężarowe do lekkiego śródmiejskiego transportu dystrybucyjnego. Wielu klientów w Japonii, USA i Europie użytkuje już łącznie ponad 170 lekkich ciężarówek typu Fuso eCanter, wyprodukowanych w ramach niewielkiej serii. Kolejne będą dołączać sukcesywnie. Oznacza to, że 100-kilometrowy zasięg pojazdu o masie 7,49 tony bezpiecznie zaspokaja potrzeby klientów w miejskim transporcie dystrybucyjnym. Szybka ładowarka umożliwia skrócenie czasu ładowania pojazdu do ok. półtorej godziny. Pojazdy Fuso eCanter są produkowane w Kawasaki (Japonia) i Tramagal (Portugalia).

 

Testy Freightlinerów eCascadia i eM2

W czerwcu 2018 roku w Portland w Stanach Zjednoczonych swoją premierę świętowały ciężka ciężarówka eCascadia i średna – eM2. Obie te elektryczne ciężarówki przechodzą aktualnie testy praktyczne u klientów w USA. Flota testowa obejmuje ponad 38 pojazdów w wielu zastosowaniach, m.in. w regionalnym i lokalnym transporcie dystrybucyjnym, dystrybucji żywności i dostawach paczek. Zakładany zasięg pojazdów seryjnych wyniesie ok. 370 km (eM2) i nawet 400 km (eCascadia). Rozpoczęcie produkcji seryjnej eCascadii zaplanowano na połowę roku 2022, a Freightlinera eM2 na koniec roku 2022.

 

Pierwszy i jedyny

Od roku 2018 Daimler Buses oferuje napędzanego wyłącznie elektrycznie Mercedes-Benz eCitaro – lokalnie bezemisyjny autobus miejski dla ekologicznych przedsiębiorstw transportu publicznego w miastach i aglomeracjach miejskich. eCitaro bazuje na sprawdzonym w wielu tysiącach egzemplarzy autobusie miejskim Citaro. To pierwszy i jedyny autobus miejski z napędem w pełni elektrycznym, zaprojektowany i produkowany w Niemczech. eCitaro wyróżnia się eleganckim wzornictwem, wzorcowym układem zarządzania temperaturą, minimalizującym zużycie energii, oraz przyjazną i funkcjonalną przestrzenią pasażerską. Ten miejski autobus miał swoją światową premierę w wariancie pojedynczym przed dwoma laty.

 

Napędy alternatywne

Daimler Trucks wyznacza sobie ambitny cel, aby do roku 2039 na rynku europejskim, japońskim i północnoamerykańskim oferować już tylko takie nowe samochody, których eksploatacja („tank to wheel”) będzie miała neutralny bilans CO2. Już do roku 2022 oferta pojazdów na głównych rynkach zbytu, w Ameryce Północnej, Europie i Japonii, ma zawierać seryjnie produkowane pojazdy z elektrycznym napędem akumulatorowym. W drugiej połowie obecnej dekady Daimler Trucks planuje uzupełnić swoje portfolio pojazdów seryjnych o ciężarówki z napędem elektrycznym zasilanym ogniwami paliwowymi. Mają być one tankowane ciekłym wodorem. Celem nadrzędnym jest transport drogowy neutralny pod względem emisji CO2 do roku 2050.