Maszyna ma służyć do pracy, być niezawodna i jak najbardziej efektywna. Ewolucja parków maszynowych z roku na rok staje się coraz bardziej istotną częścią postępu w rozwoju wielu przedsiębiorstw. W porównaniu z pojazdami sprzed wieku, dzisiejsze zaskakują nas swoimi parametrami, innowacjami i wydajnością. Jak wyglądał sprzęt użytkowy sto lat temu? A jakie maszyny dziś cieszą się największym uznaniem wśród użytkowników?

Ciężarowy debiut
Na początek pod lupę weźmy sektor transportu. Pierwszy ciężki pojazd pojawił się na świecie w 1896 roku, a na polskich drogach ciężarówki zagościły w 1928 r. Ursus A był pierwszym samochodem ciężarowym wyprodukowanym w Polsce. By przetestować jego możliwości przed wprowadzeniem na rynek, zorganizowano trzydniowy rajd na trasie Warszawa – Zakopane – Warszawa. Ciężarówki Ursus ukończyły go w świetnym stanie. Jednej z nich udało się nawet dotrzeć do wojskowego sanatorium na szycie Gubałówki. Trasa była stroma i całkowicie zasypana śniegiem, w związku z czym moment ten do dziś uznaje się za wybitne osiągnięcie. Pojazd rozwijał prędkość do 60km/h, był w stanie przewozić ładunek o maksymalnej masie 2,5 tony i spalał 21 litrów paliwa na 100 km.

Według danych sprzedażowych firmy Tradus, dziś klienci najchętniej otwierają swoje portfele dla marki Mercedes-Benz. Wyprodukowany przez nią model ciężarówki, Actros wzbudził w ostatnim półroczu największe zainteresowanie wśród konsumentów. Charakteryzują go m.in.: obniżone zużycie paliwa, oszczędne silniki Euro VI, 17 wariantów kabin, programy jazdy (economy i power) oraz dopracowana aerodynamicznie kamera zastępująca lusterka zewnętrzne.

Budowlane
W 1836 roku amerykański naukowiec William Otis wynalazł koparkę parową. W odróżnieniu od dzisiejszych, pierwsze tego typu maszyny nie posiadały obrotowego nadwozia, a ich wszelkie elementy montowane były na podwoziu kolejowym. Pojazd poruszał się na tymczasowo tworzonym torowisku. Jego mechanizmy napędowe oraz ręka wysięgnika umiejscowione były z przodu ramy, co znacznie ograniczało możliwości łyżki. Późniejsze koparki zostały wyposażone w gąsienice, co wyeliminowało potrzebę budowy torowiska.

Dziś, producenci oferują nam cały wachlarz koparek w podziale ze względu na charakter cyklu pracy, zastosowania, w zależności od osprzętu roboczego, rodzaju podwozia czy napędu. Według danych firmy Tradus, koparko-ładowarka JCB zajmuje pierwsze miejsce w kategorii najpopularniejszego sprzętu budowlanego.

Na przestrzeni ponad stu lat produkcja pojazdów użytkowych przeszła znaczną transformację. Współczesne maszyny zapewniają całkowitą automatyzację niektórych czynności do tej pory wykonywanych przez ludzi. Dzisiejsze urządzenia charakteryzuje zdecydowanie bardziej skomplikowana budowa, a inżynierowie oraz producenci stale starają się wdrażać innowacje, gwarantując postęp zarówno w konstrukcji sprzętu, jego technologii, jak i komforcie użytkowania. Liczy się wydajność, bezawaryjność, która w świetle poddania sporym obciążeniom i dalekim dystansom pokonywanym na co dzień, wydaje się szczególnie istotna.

Tradus
Tradus jest globalną internetową platformą funkcjonującą w oparciu o dane. Oferuje ona kupno i sprzedaż używanych profesjonalnych pojazdów użytkowych dla branży rolniczej, budowlanej czy transportowej. Założona w 2017 r. Tradus gromadzi wokół siebie użytkowników z ponad 40 krajów. Sprzedający docierają w ten sposób do bardzo szerokiej grupy potencjalnych nabywców. Kupujący z kolei mają dostęp do kompleksowej i przystępnej cenowo oferty.

Platforma notuje średnio ok. 600 tys. odwiedzin, około 250 tys. ofert, ponad 35 tys. kupujących i przeszło 3 tys. sprzedających z całej Europy. Zapewnia to serwisowi wiodącą pozycję na rynku sprzedaży pojazdów użytkowych w sektorach transportu, rolnictwa i budownictwa.

Tradus oferuje swoim użytkownikom pełną przejrzystość cen, zapewniając tym samym transparentne podejście do każdej transakcji. Stosując mechanizmy analizy danych (Tradus Market Value – TMV), platforma oblicza średnie ceny dla poszczególnych pojazdów użytkowych na podstawie aktualnych ofert, zakupów i zwykłych cen katalogowych. Przejrzysta skala cenowa pokazuje, w jaki sposób oferta odnosi się do notowania rynkowego danego pojazdu.