Bosch tworzy nowy dział, który będzie dostarczał branży motoryzacyjnej systemy elektroniczne wykorzystujące zaawansowane oprogramowanie. Znajdzie w nim pracę 17 000 osób.

 

Do 2030 roku rynek systemów elektronicznych wspieranych przez zaawansowany software ma rosnąć w tempie ok. 15% rocznie. Bosch zamierza umocnić na nim swoją pozycję. Dlatego tworzy nowy dział branżowy Cross-Domain Computing Solutions. Od początku 2021 roku nowa jednostka będzie dostarczać klientom z branży motoryzacyjnej, systemy elektroniczne wraz z dopasowanym do nich oprogramowaniem.

– Już dziś oprogramowanie wykorzystywane w nowych pojazdach to ok. 100 mln linijek kodu. Dlatego przyszłość motoryzacji mogą kształtować tylko podmioty dysponujące szerokimi kompetencjami w dziedzinie elektroniki i oprogramowania – powiedział dr Stefan Hartung, członek zarządu spółki Robert Bosch GmbH.

Trend związany ze stosowaniem w motoryzacji coraz bardziej zaawansowanej elektroniki i większej ilości oprogramowania umacnia się. Projektowanie pojazdów staje się tym samym procesem coraz bardziej złożonym. Celem nowego działu branżowego jest zapanowanie nad tą złożonością i zredukowanie jej poprzez wykorzystanie kompleksowych rozwiązań programistycznych i elektronicznych. Konsolidacja kompetencji umożliwi też szybsze wdrażanie nowych funkcji w samochodach. Dlatego Bosch stworzy nową jednostkę organizacyjną i zintegruje pracowników działów, które opracowują rozwiązania programistyczne, elektryczne oraz elektroniczne w segmentach takich jak układy wspomagające i autonomiczna jazda, samochodowe multimedia oraz układy napędowe i elektronika nadwozia (Body Electronics).

– Bosch jest pionierem elektroniki pojazdowej, a od jakiegoś czasu także firmą programistyczną. Mamy wszelkie predyspozycje, aby także w przyszłości z sukcesem realizować projekty cyfryzacji pojazdów w naszym nowym dziale – dodaje Hartung.

 

500 milionów linijek

Jeszcze dekadę temu samochód miał oprogramowanie obejmujące ok. 10 milionów linijek kodu. W samochodach zautomatyzowanych oprogramowanie będzie składać się z 300 do 500 milionów linijek kodu. Jeden milion linijek kodu odpowiada ok. 18 000 stron zwykłego tekstu.

– W przyszłości oprogramowanie będzie w znaczącym stopniu decydować o funkcjach i właściwościach pojazdów. To dzięki niemu samochody będą coraz bardziej inteligentne, na czym skorzystają kierowcy – powiedział Harald Kröger, członek zarządu spółki Robert Bosch GmbH. Koncern Bosch wcześnie dostrzegł strategiczne znaczenie oprogramowania w pojazdach i od około czterech lat tworzy je samodzielnie, aktualnie roczne inwestycje w ten segment wynoszą 3 mld euro. Jednak tradycyjne metody tworzenia oprogramowania w poszczególnych, niezależnych od siebie działach osiągnęły już szczyt swoich możliwości. Dlatego Bosch postanowił skonsolidować działania w ramach nowego działu branżowego Cross-Domain Computing Solutions.

– Oferowanie oprogramowania z jednego źródła to nasza odpowiedź na ogromne wyzwanie, jakim coraz bardziej intensywna digitalizacja samochodów – dodał Kröger. Kröger odpowiada za nowy dział branżowy, w którym w przyszłości będzie powstawać zarówno oprogramowanie podstawowe dla komputerów samochodowych i sterowników, jak również oprogramowanie funkcji pojazdów: od asystenta parkowania i asystenta utrzymania pasa ruchu, aż do streamingu muzyki. Dzięki temu nowe funkcje będą mogły w przyszłości trafiać do użytkowników szybciej, a zmiana będzie mogła się odbywać poprzez aktualizację oprogramowania. Producenci pojazdów będą mogli zaoferować swoim klientom przekonujące i spójne wrażenia podczas jazdy.

 

100 sterowników

Równolegle do konsolidacji działań w obszarze oprogramowania, Bosch intensywnie pracuje nad dalszym rozwojem architektury elektrycznej i elektronicznej w pojazdach i przystosowaniem jej do przyszłych wymagań. W ramach nowo utworzonej jednostki spółka skonsoliduje także działania związane z projektowaniem komputerów samochodowych, sterowników i czujników. Płynna współpraca tych komponentów będzie miała w przyszłości decydujące znaczenie.

– Najważniejszym zadaniem działu branżowego Cross-Domain Computing Solutions będzie zapanowanie nad złożonością systemów elektronicznych i zapewnieniem im maksymalnego bezpieczeństwa – powiedział Kröger. Szczególną wagę Bosch przykłada do wysokowydajnych komputerów, będących bazą techniczną procesu cyfryzacji nowoczesnych pojazdów. Komputery te konsolidują coraz szersze funkcje i przejmują zadania poszczególnych sterowników.

– W produkowanych dziś samochodach klasy premium, montowanych jest ok. 100 indywidualnych sterowników. Nawet w małych autach miejskich mamy dziś od 30 do 50 sterowników. Dzięki wysokowydajnym komputerom, ich liczbę będzie można w przyszłości znacząco zredukować – wyjaśnił Kröger. Ponieważ tego rodzaju komputery samochodowe będą teraz opracowywane przez jeden dział Bosch, możliwe będzie stworzenie jednolitej architektury IT dla całego pojazdu, zarówno dla funkcji w kokpicie, jak i funkcji sieciowych, dla układów wspomagających i zautomatyzowanej jazdy, a także dla układów napędowych. Architektura ta będzie zapewniała płynne współdziałanie komponentów elektrycznych i elektronicznych. Dodatkowo umożliwi to firmie Bosch wygenerowanie cennych synergii.

 

Konsolidacja postępuje

Już w kwietniu 2020 roku Bosch przeprowadził konsolidację całej produkcji elektroniki w sektorze biznesowym Mobility Solutions. Dział branżowy Automotive Electronics koordynuje obecnie produkcję sterowników i komputerów samochodowych dla wszystkich zastosowań motoryzacyjnych. Umożliwia to przedsiębiorstwu realizację synergii także w obszarze produkcji. Nowa organizacja produkcyjna zatrudnia ok. 24 000 pracowników w 21 zakładach i 14 krajach.