Firma Opel wprowadza 5. generację kompaktowego wielofunkcyjnego modelu użytkowego Combo. Nowy dostawczy Combo został opracowany w celu zaoferowania maksymalnej efektywności profesjonalnym użytkownikom oraz najniższych kosztów posiadania w segmencie. Samochód stanowi przy tym ogromny skok jakościowy w porównaniu z poprzednią wersją modelu.

Światową premierę nowego Combo zaplanowano na 19 września 2018 r. na Międzynarodowym Salonie Samochodowym IAA w Hanowerze. Również od września dealerzy będą przyjmowali zamówienia na nowy model. Samochód będzie dostępny w szerokiej gamie wersji, w tym krótkiej (4,40 m) i długiej (4,75 m), z dwoma lub trzema miejscami z przodu oraz z przestronną pięciomiejscową kabiną załogową. Nowy kompaktowy dostawczy Opel wyróżnia się na tle głównych rywali pojemnością przestrzeni ładunkowej wynoszącą 4,4 m[3], ładownością do 1000 kg oraz przedziałem ładunkowym umożliwiającym przewożenie przedmiotów o długości do 3440 mm. Konstrukcja, która nawet w przypadku krótszej wersji Combo pozwala zmieścić dwie europalety między wnękami nadkoli. Wyjątkowo długie przedmioty, takie jak deski, można przewozić pod kątem dzięki opcjonalnej klapie dachowej. W nowej generacji Opla Combo obecny jest, oparty na czujnikach, wskaźnik przeciążenia. Kierowca za naciśnięciem przycisku może sprawdzić, czy nie przeładował pojazdu.

W nowym Combo zastosowano szereg innych innowacyjnych rozwiązań technologicznych, w tym nawet 19 systemów wspomagających prowadzenie i manewrowanie oraz ułatwiających bezpieczny transport towarów i podnoszących komfort przewożonej załogi. Opcjonalna stała kamera wsteczna[1] działa jak cyfrowe „lusterko” wsteczne, znacznie poprawiając widoczność. Druga kamera, umieszczona w lusterku bocznym od strony pasażera, eliminuje martwe pola od tej strony pojazdu. Nowy Combo może być również wyposażony w system czujników Flank Guard, który pozwala uniknąć drobnych uszkodzeń nadwozia przy manewrowaniu z niską prędkością. System ostrzega kierowcę o ryzyku bocznej kolizji z przeszkodami, takimi jak słupki, barierki, murki czy inne pojazdy. Profesjonalni użytkownicy, którzy muszą pokonywać błotniste, piaszczyste lub zaśnieżone drogi mogą poszerzyć wyposażenie przednionapędowego Combo o elektroniczny system kontroli trakcji IntelliGrip oraz pakiet do pracy w terenie. Obejmuje on zwiększenie prześwitu o 30 mm, usztywnione drążki stabilizujące z przodu i z tyłu, koła o zwiększonej średnicy oraz tylne sprężyny o zmiennej charakterystyce. Opcjonalne i bardzo nowoczesne systemy multimedialne kompatybilne z Apple CarPlay i Android Auto ułatwiają odnalezienie drogi nawet w najbardziej odległych od cywilizacji miejscach.

„Opel Combo to idealny towarzysz pracy, a dzięki największej w swojej klasie przestrzeni ładunkowej sprosta niemal każdemu zadaniu transportowemu. Ponadto oferuje on bardzo nowoczesne wyposażenie technologiczne, spotykane wcześniej tylko w samochodach osobowych. Dzięki temu Combo to pojazd użytkowy zapewniający autentyczne wrażenia z jazdy samochodem osobowym pod względem dostępności systemów wspomagających kierowcę oraz bezpieczeństwa i komfortu. To prawdziwie uniwersalny model w najlepszym znaczeniu tego słowa” — powiedział Peter Küspert, dyrektor zarządzający ds. sprzedaży i marketingu.

Combo jako wielofunkcyjny transporter

Od czterech generacji i 1987 roku nazwa Combo jest synonimem kompaktowego wielofunkcyjnego samochodu dostawczego dla profesjonalnych użytkowników. Pierwsza generacja była oparta na Oplu Kadetcie, dwie kolejne na modelu Corsa, a czwarta powstała we współpracy z firmą Fiat. Nowa, piąta generacja, została opracowana w oparciu o zupełnie nową architekturę w ramach Grupy PSA.

Model jest dostępny w wielu wariantach dopasowanych do niezliczonych zastosowań:

  • Wersja krótka z nadwoziem 4,40 m i rozstawem osi 2785 mm, o ładowności do 1000 kg i przestrzenią ładunkową od 3,3 do 3,8 m[3], w której z łatwością zmieszczą się przedmioty o długości do 3090 mm. Klienci planujący przewożenie dłuższych ładunków mogą zamówić Combo z dwuskrzydłowymi drzwiami z tyłu i funkcjonalną klapą dachową, która pozwala na przewożenie przedmiotów o masie do 100 kg w pozycji ukośnej bez konieczności jazdy z otwartymi tylnymi drzwiami.
  • Długa wersja XL z nadwoziem 4,75 m i rozstawem osi 2975 mm, z przestrzenią ładunkową 4,4 m[3], w której zmieści się sprzęt o długości do 3440 mm.

Kolejną zaletą Combo jest niski próg załadunku ułatwiający umieszczanie nieporęcznych przedmiotów w pojeździe — tylko 557 mm nad ziemią. Nawet w najkrótszym Combo między tylnymi nadkolami zmieszczą się dwie europalety, które można załadować za pomocą wózka widłowego. Nie zapomniano również o bezpieczeństwie: sześć zaczepów w podłodze i kolejne opcjonalne cztery w połowie wysokości przestrzeni ładunkowej ułatwią zamocowanie przewożonych przedmiotów.

Ważnym elementem z zakresu bezpieczeństwa i nowością w samochodach marki Opel jest tzw. wskaźnik przeładowania. Przy uruchamianiu silnika system automatycznie mierzy obciążenie pojazdu. Kierowca może również za naciśnięciem przycisku sprawdzić obciążenie każdej z osi. Przekroczenie 80% dopuszczalnego obciążenia jest sygnalizowane białą diodą LED. Jeżeli samochód jest załadowany ponad dopuszczalny limit, kontrolka zmienia kolor na pomarańczowy i towarzyszy jej wykrzyknik.

Nowy Combo występuje także w odmianie do jednoczesnego przewożenia ludzi i sprzętu, jako wersja z kabiną załogową. Samochodem może podróżować pięcioosobowa ekipa (w tym kierowca), którą od narzędzi i materiałów przewożonych w strefie ładunkowej oddziela bezpieczna ścianka. W razie potrzeby tylną ławkę oraz ściankę działową można złożyć i schować pod przednie fotele. Zamykany otwór ładunkowy w ściance działowej umożliwia przewożenie szczególnie długich przedmiotów.

Najnowocześniejsze technologie i komfort

2018 Opel Combo

Innowacyjne systemy wspomagające kierowcę, takie jak stała kamera cofania, zapewniają doskonałą widoczność i pomagają zrelaksować się w czasie jazdy. Każdy, kto prowadził samochód dostawczy wie, że obserwowanie otoczenia w lusterku wstecznym może być trudne lub nawet niemożliwe, jeżeli ładunek zasłania widoczność lub nadwozie jest pozbawione tylnej szyby, jak w przypadku furgonu. Można wtedy liczyć wyłącznie na lusterka boczne. Tego problemu nie ma w nowym Combo. Opcjonalna kamera cofania rejestruje obraz za pojazdem i przesyła go na ekran systemu multimedialnego. Takie rozwiązanie ułatwia manewrowanie na podstawie linii wyświetlanych na obrazie po włączeniu biegu wstecznego. Z kolei w czasie jazdy do przodu kierowca może obserwować obszar od 4 do 30 metrów za pojazdem, wykorzystując system jako stałe cyfrowe „lusterko” wsteczne. Ogólną widoczność poprawia druga kamerzamontowana w lusterku bocznym od strony pasażera. Z chwilą włączenia kierunkowskazu po stronie pasażera widok z tej kamery trafia na monitor, co znacznie poprawia bezpieczeństwo wszystkich użytkowników drogi, niemal całkowicie eliminując martwe pola.

Nowość rynkowa jest też wyposażona w inne ultranowoczesne systemy wspomagające kierowcę, znane z osobowej odmiany Combo Life. Oferta obejmuje:

  • system ostrzegania przed kolizją z funkcją wykrywania pieszych i systemem automatycznego hamowania awaryjnego
  • asystenta pasa ruchu,
  • system kontroli zjazdu,
  • inteligentną funkcję dostosowywania prędkości,
  • automatyczny tempomat,
  • system wykrywający objawy zmęczenia kierowcy,
  • i system rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości.

Koniecznie trzeba też wspomnieć o systemach multimedialnych nowej generacji, oferujących liczne opcje pokładowej łączności. Systemami Multimedia i Multimedia Navi PRO kompatybilnymi z Apple CarPlay i Android Auto można łatwo sterować poprzez 8‑calowy ekran dotykowy. Najwyższy model systemu multimedialnego jest wyposażony w moduł nawigacji z mapami Europy. Oprócz trójwymiarowych wskazówek nawigacyjnych podaje on także komunikaty o sytuacji w ruchu drogowym (TMC, Traffic Messaging Channel), pomagając kierowcy w wyborze optymalnej drogi dotarcia do klientów i omijaniu korków ulicznych.

W chłodne dni przed pracą i po pracy użytkownicy docenią podgrzewanie kierownicy oraz przednich foteli. Pasażerowie zajmujący tylną kanapę także nie będą narzekać na brak komfortu. Z kolei latem przyjemny chłód zapewni dwustrefowa automatyczna klimatyzacja.