MICHELIN Agilis CrossClimate to pierwsza opona letnia z homologacją zimową do samochodów dostawczych. Oponę cechuje bezpieczeństwo w każdych warunkach pogodowych. Dodatkowymi atutami są trwałość, niski całkowity koszt eksploatacji i odporność na uszkodzenia.

Oponę MICHELIN Agilis CrossClimate zaprojektowano w oparciu o przeprowadzoną w ciągu ostatnich 5 lat analizę potrzeb użytkowników we Francji, Niemczech, Turcji i Wielkiej Brytanii. Z badań przeprowadzonych przez zewnętrzną instytucję badawczą GMV wynika, że użytkownicy oczekują od opon przede wszystkim:

  • trwałości, przyczepności trakcji i niezawodności o każdej porze roku, we wszystkich warunkach pogodowych i na wszystkich nawierzchniach;
  • wytrzymałości i odporności na uszkodzenia, w szczególności w środowisku miejskim z częstymi otarciami o krawężniki i inne przeszkody.

MICHELIN Agilis CrossClimate spełnia te oczekiwania dzięki zastosowanym mieszankom gumowym i materiałom, rzeźbie bieżnika w kształcie litery V z mocnymi klockami bieżnika w górnej części boków. Z kolei o wytrzymałość opony dbają tarczki ochronne, zapożyczone z ciężarowych opon wojskowych Michelin.

Charakterystyka:

  • MICHELIN Agilis CrossClimate jest wykonana z mieszanek gumy. W bieżniku opony zastosowano trzy różne, oparte na syntetycznych elastomerach rodzaje mieszanek gumowych. W tej technologii „prowadzenie” przejmuje mieszanka dostosowana do aktualnych warunków pogodowych: mieszanka „zimowa” w niskich temperaturach, mieszanka „na mokro” na śliskiej drodze i mieszanka „na sucho” na nawierzchni suchej.
  • Bieżnik MICHELIN Agilis CrossClimate składa się z dwóch warstw – wierzchniej i leżącej pod nią warstwy wewnętrznej. Pozwala to zminimalizować przegrzewanie się bieżnika w trudnych warunkach i utrzymywać osiągi na niezmiennym poziomie, niezależnie od warunków użytkowania.
  • W wyniku połączenia tych mieszanek powstała opona, która uzyskała najwyższą ocenę: klasę A hamowania na mokrej nawierzchni latem i zimą. Opona MICHELIN Agilis CrossClimate posiada także homologację 3PMSF oraz M+S, co oznacza, że jest dopuszczona do użytku na śniegu, a przy tym hamuje jak opona letnia na suchej nawierzchni.

Rzeźba bieżnika

Czerpiąc inspirację z wielokrotnie nagradzanej opony osobowej MICHELIN CrossClimate+, projektanci MICHELIN Agilis CrossClimate wyposażyli ją w rzeźbę bieżnika w kształcie litery V z innowacyjnymi, zaawansowanymi technologicznie klockami bieżnika z samoblokującymi się lamelami 3D. Opona z lamelami na całej wysokości klocków bieżnika (9,2 mm).

 

Dodatkowa ochrona boków

Odporność opon MICHELIN na uszkodzenia została jeszcze bardziej wzmocniona elementami ochronnymi w barkowych obszarach boków opon. Stanowią je masywne tarczki ochronne w kształcie trapezu, wykonane z twardej mieszanki gumy stosowanej w oponach ciężarowych Michelin. Inspiracją dla tej ochrony obszarów barkowych były wojskowe opony terenowe MICHELIN X Force ZL, które pomimo dodatkowego wzmocnienia pozostają elastyczne.

Nowe wskaźniki zużycia bieżnika

W rowkach nowej MICHELIN Agilis CrossClimate znajdują się wskaźniki zużycia bieżnika z procentowym wskazaniem zużycia. Głębokość bieżnika opony nowej wynosi 9,2 mm. Wskaźnik pokazuje „0%” w momencie zużycia bieżnika do dopuszczalnego limitu 1,6 mm, co w praktyce oznacza 7,6 mm zaawansowanej technologicznie gumy Michelin do zużycia.

Testowanie do granic wytrzymałości – specjaliści testerzy w Ivalo i Barcelonnette

Projektowanie opon do użytku o każdej porze roku i we wszystkich warunkach pogodowych jest wyzwaniem. O ile krótkie odcinki można przygotować do przeprowadzenia testów zachowania opony na nawierzchni mokrej, zaśnieżonej czy oblodzonej, to i tak będzie to zaledwie namiastka rzeczywistych warunków użytkowania samochodów dostawczych zimą. Michelin ma dostęp do jednej z najwyżej położonych dróg w Europie (2715 m n.p.m.), alpejskiej trasy „Col de la Bonette”. Późną jesienią, gdy trasa jest zamykana dla ruchu publicznego, na miejscu zjawia się zespół Michelin, który testuje swoje opony zimowe.

Przez ponad osiem tygodni, od połowy grudnia do końca lutego 2018 roku, czterech kierowców na zmianę testowało opony. Nad pracami projektowymi MICHELIN Agilis CrossClimate czuwał zespół ośrodka badawczo-rozwojowego firmy, który wnikliwie badał każdy aspekt osiągów opony na liczącej 15 kilometrów i specjalnie przygotowanej trasie. W temperaturach od 0°C do -15°C testowano przyspieszanie, hamowanie, trakcję i przyczepność poprzeczną opony na śniegu. Dla powtarzalności warunków testowych, trasę przed każdą próbą przygotowywały ratraki, a charakterystykę śniegu mierzono.

Michelin ma swój drugi obóz testowy w fińskim Ivalo, 300 km na północ od koła podbiegunowego. Z powodu znacznej wilgotności powietrza śnieg w Alpach jest ciężki i lepki z większymi płatkami śniegu, natomiast w Ivalo śnieg jest sypki i puszysty. Dlatego Michelin testuje opony w dwóch miejscach oddalonych od siebie niemal o 4000 km. Dzięki temu specjaliści Michelin dysponują danymi o zachowaniu opon na śniegu o różnych właściwościach.

Dane techniczne
Szerokość  185-235 mm
Wysokość 75-55
Średnica 15″-17’’
Indeks prędkości R,S,T,H