Nowo opracowany filtr cząstek stałych MANN + HUMMEL znacznie zmniejsza emisję pyłu hamulcowego, dzięki czemu do otoczenia dostaje się mniej cząsteczek stałych.

Filtr można dostosować do przestrzeni montażowej wokół hamulców tarczowych. Może on być stosowany bez względu na rodzaj napędu, od pojazdów elektrycznych przez hybrydowe po klasyczne pojazdy z silnikami benzynowymi lub wysokoprężnymi.

Po udanych próbach terenowych w ramach projektu „Fine Dust Eater”, MANN + HUMMEL zaprezentował we wrześniu filtr cząsteczek pyłu hamulcowego do samochodów osobowych i dostawczych. Po raz pierwszy ta technologia została zaprezentowana w 2017 roku. Na wczesnym etapie procesu rozwoju udane testy potwierdziły jej skuteczność. Test Großglocknera, który odbywał się w tunelu aerodynamicznym i symulował zjazd z góry, wykazał odporność na temperaturę. Śnieg i woda również nie miały żadnego wpływu na filtr. Cel zatrzymania 80% cząstek pyłu hamulcowego został osiągnięty. Zakładany czas wymiany filtra cząstek stałych MANN + HUMMEL ma być zbliżony do momentu wymiany klocków hamulcowych. Udało się również osiągnąć niską wagę produktu – poniżej 500gr.

Dzięki wytrzymałej obudowie znajdującej się bezpośrednio obok zacisku hamulca, filtr działa w miejscu powstawania zanieczyszczeń, co zapobiega ucieczce cząsteczek pyłu hamulcowego do środowiska – to szczególnie istotne w ruchu miejskim z dużą liczbą hamowań. Funkcje filtrujące spełnia materiał odporny na temperaturę i korozję, który skutecznie filtruje cząsteczki różnej wielkości. Wyłapywanie cząstek bezpośrednio w miejscu ich powstawania może również znacznie zmniejszyć gromadzenie się zanieczyszczeń na felgach i czasochłonne usuwanie z osadzonego pyłu hamulcowego. Dla wielu kierowców to bardzo istotne. W przypadku samochodów osobowych filtr cząstek pyłu hamulcowego może być również używany jako kolorowy element stylizacyjny.

Nowa technologia spotkała się z dużym zainteresowaniem. MANN + HUMMEL pomyślnie ukończył testy u znanych producentów samochodów. Trwały one kilka miesięcy i odbywały się zgodnie z wymaganiami producentów pojazdów, we współpracy ze znanym producentem hamulców.

Hamowanie w ruchu miejskim generuje dużo więcej pyłu niż spaliny. Zużycie klocka i podkładki powoduje emisję pyłu hamulcowego przy każdym hamowaniu. Znaczną część pyłu stanowią cząstki stałe, które są szkodliwe dla zdrowia i środowiska ze względu na ich mały rozmiar. Ponad 90% pyłu hamulcowego to bardzo drobne cząstki, które mają negatywny wpływ na ludzkie zdrowie.

Według szacunków Światowej Organizacji Zdrowia każdego roku umiera w Niemczech około 47 000 osób z powodu zanieczyszczenia powietrza. MANN + HUMMEL realizuje projekt badawczy o nazwie „Duster” w celu zmniejszenia emisji pyłu w miastach. W sierpniu 2017 r. rozpoczęto w okolicach Stuttgartu testy różnych technologii filtrowania. Jednym z nich jest filtr cząstek pyłu hamulcowego. W międzyczasie projekt został rozszerzony o więcej pojazdów i inne krajów (Indie, Chiny).